שתף קטע נבחר

המחאה נגד חוק חשמל כשר מתעצמת

17,087 איש כבר חתמו על עצומה נגד החוק שמקדם שר התשתיות עוזי לנדאו שיאפשר להציב משגיחי כשרות לתחנות הכוח של חברת החשמל, כדי שיופעלו בהתאם להלכה. 1,380 איש מתכננים להפגין מול הכנסת ביום רביעי

"לא ניתן להכשיר את חברת החשמל, כך שעוד כספים ילכו לרבנות", כך קוראים למעלה מ-17,087 איש שחתמו על עצומה נגד חוק חשמל כשר, הצעת החוק שמקדם שר התשתיות עוזי לנדאו ("ישראל ביתנו"). נכון לרגע זה 18,356 איש שיתפו את הידיעה של ידיעות אחרונות שפורסמה ב-ynet.

 

  • מחאה נגד "חשמל כשר": זו כפייה דתית

  •  מהו המוצר החסכוני והיעיל ביותר לחימום הבית?

  • "חותמת כשרות של בד"ץ יותר טובה מפרסומת"

 

לפי החוק, תחויב חברת החשמל להפעיל את תחנות הכוח שלה בהתאם לדרישות ההלכה, כך שלרבנות תהיה סמכות את השאלטר בכל עת שתרצה באמצעות משגיחי כשרות שיוצבו בתחנות הכוח. למעלה מ-1,380 איש הצהירו באירוע פייסבוק שהם מתכוונים להפגין מול הכנסת ביום רביעי הקרוב (28 בדצמבר).

 

"ברצף החוקים שהוצעו בתקופה האחרונה עלתה עכשיו הצעה מפתיעה - להכשיר את החשמל בישראל", נאמר בקבוצת הפייסבוק שמארגנת את המחאה.

 

"במסגרת ההצעה, חברת החשמל ויצרנים פרטיים לא יוכלו למכור חשמל בלי אישור מהרבנות. כן, כמו שזה נשמע. הסמכות להפעיל או לכבות חשמל בישראל תהיה בידי הרבנות. בשביל התהליך הרבנות תדרוש העלאת תקציב. כן, כמו שזה נשמע. עוד כספי מסים ילכו לרבנות. בשביל להכשיר חשמל.

 

"ביום רביעי, ב' בטבת, נר אחרון של חנוכה, נגיע אל מול הכנסת לדרוש שלא לתת לרבנות את הסמכות לכבות לנו את השאלטר".

 

עלותה של הצעת החוק מוערכת במאות מיליוני שקלים - שיגיעו מכיסי הצרכנים. ביום ו' האחרון, הפגינו עשרות פעילים מתנועת "ישראל חופשית" מול ביתו של לנדאו, ברעננה, במחאה נגד ההצעה וקראו: "די נמאס, תעברו לש"ס" ו"בחרת ליברמן – קיבלת ישי", ו"לנדאו, עד לכאן, ישראל זה לא איראן".

 

בעקבות חשיפת "חוק חשמל כשר" השיקה התנועה קמפיין המוחה נגד החלטתו של לנדאו, תחת הכותרת "למי יש פנס?" בו מזהירים אנשיה ש"החוק יעלה את עלויות החשמל על חשבון הציבור ויאפשר לרבנות להחשיך את ישראל". במסגרת הקמפיין אף מפרסמת התנועה את כתובת האי מייל של לנדאו וקוראת לציבור לכתוב ללנדאו "ולומר לו את דעתכם".

 

תוקם ברבנות מחלקת חשמל וטכנולוגיה

לפי הצעת החוק, העסקת משגיחים היא רק חלק קטן מתוך שינויים רחבי היקף שתיאלץ חברת החשמל לבצע כדי "להכשיר" את תחנות הכוח, אם הצעת החוק הזו תאושר. בין היתר תופסק העסקתם של עובדים יהודים בימי שבת - מהלך שיחייב גיוס של מאות ואולי אלפי עובדים בני מיעוטים.

 

הרבנות הראשית תקבע אם וכיצד תוכל חברת החשמל להפעיל את תחנות הכוח בשבתות ובחגים. היד על השאלטר - על פי החוק החדש - תהיה של הרב. בין היתר, ניתן יהיה "להגביל או לצמצם את מכירת החשמל של בעל הרישיון בשבתות או בחגי ישראל" ואף "לבטל את האישור שניתן לפעילות בשבתות ובמועדי ישראל לפי סעיף ‭(8)2‬ לחוק הרבנות הראשית‭,"‬ לשון ההצעה.

 

ברבנות, כך מתברר, מתכוננים במלוא המרץ לחוק החדש: "יש לפעול להקמת מחלקת כשרות חשמל וטכנולוגיה‭,"‬ נכתב במסמך רשמי כבר לפני שנתיים. "התקציב יכלול את כל הנצרך למחלקה: רכב, מחשוב וכו‭,'‬ ויתווסף לתקציב הרבנות‭."‬

 

פרס למפעילי גנרטורים פיראטיים: שליטה על השאלטר

הרעיון "להכשיר" את תחנות הכוח נולד כבר לפני כמה שנים, אחרי שבחברת החשמל התלוננו שבכמה שכונות דתיות וחרדיות ברחבי הארץ נוהגים התושבים להתנתק בסופי השבוע מרשת החשמל הארצית ועוברים לצרוך חשמל מגנרטורים, משום שלטענתם עובדי חברת החשמל מחללים שבת.

 

מעבר לזה שמדובר באקט לא חוקי, אלה גנרטורים שמחוברים לבתים באופן פיראטי ומסוכן - כולל כבלים מחשמלים שפרוסים בשכונות. כשעובדי חברת החשמל ניסו לערוך עבודות בשכונות באלעד, קריית ספר וריכוזי אוכלוסיה חרדים נוספים, העובדים ניתקו את החשמל ובכל זאת התחשמלו - בגלל הגנרטורים הפיראטיים. עקב כך, בחברת החשמל ביקשו לשים קץ לתופעה.

 

אך מנסיון חברת החשמל לדווח על אי עמידה בחוק וסיכון אזרחים, נולדה הצעת החוק. מה שהחל בזמנו בשורת פגישות של אנשי חברת החשמל עם רבנים בניסיון להגיע להבנות שקטות שיובילו להשבתת הגנרטורים, הסתיים השבוע בהצעת חוק מגובשת וחסרת תקדים - הניסיון לטפל בפיראטים התעוות והפך למהלך שיעלה לפי ההערכות בין עשרות למאות מיליונים למשלם המסים ויעניק לרבנות דריסת רגלנוספת בביתם של אזרחי ישראל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
עוזי לנדאו. "די נמאס, תעבור לש"ס"
צילום: מוטי קמחי
מומלצים