שתף קטע נבחר

צילום: EPA

רודן צפון קוריאה, קים ג'ונג איל, מת בגיל 69

טלטלה בחצי האי הקוריאני: הטלוויזיה הממלכתית של המדינה הקומוניסטית המסוגרת הודיעה כי קים ג'ונג איל, ששלט מאז 1994, מת מהתקף לב במהלך נסיעה ברכבת. בנו, קים ג'ונג און, הוכרז כ"יורש הגדול". דרום קוריאה העלתה כוננות

רגע היסטורי בחצי האי הקוריאני: מנהיגה של צפון קוריאה, קים ג'ונג איל, מת לפני יומיים בגיל 69 - כך הודיעה הבוקר (יום ב') הטלוויזיה הממלכתית במדינה. לפי ההודעה, הדיקטטור מת מהתקף לב בנסיעת רכבת על רקע "תשישות מנטלית ופיזית בשל עבודה מאומצת" אחרי "שהקדיש את חייו לבני עמו". מות המנהיג של המדינה הקומוניסטית הסגורה גורם מתח ניכר במזרח אסיה, במיוחד בקרב השכנה דרום קוריאה.

 

סופו של רודן - הכתבות האחרונות:

 

זמן קצר לאחר מות הרודן, הוכרז בנו, קים ג'ונג און, כ"יורש הגדול של המנהיג יוצא הדופן של המפלגה, הצבא והעם", כך לפי סוכנות הידיעות הצפון קוריאנית KCNA.

  

 

ערוץ הטלוויזיה הממלכתי של צפון-קוריאה, המשמש כשופרו של המשטר, הכריז על מותו של קים ג'ונג איל הבוקר ב"שידור מיוחד". על המסך נראתה מגישת טלוויזיה לבושה בבגדים שחורים מסורתיים, ותוך שהיא מתייפחת מעת לעת היא הכריזה על מותו של קים. "זה האובדן הגדול ביותר עבור המפלגה... וזהו הצער הגדול ביותר של עמנו ושל אומתנו", אמרה המנחה. היא אמרה כי האומה "חייבת להפוך את הצער שלנו לכוח כדי להתגבר על הקשיים שלנו".

 

צפון קוריאה בכותרות  - דיווחים אחרונים ב-ynet:

"צפון-קוריאה תפסיק את העשרת האורניום"

צ' קוריאה לדרום: אל תדליקו עצי חג המולד, זו לוחמה  

דיווח: צפון-קוריאה התקדמה מאוד בבניית כור שני

 

צפון קוריאה הודיעה כי גופתו של קים תוצב בארמון קומסוסאן בפיונגיאנג, והכריזה על אבל לאומי שיימשך עד 29 בדצמבר.

לפי פיונגיאנג, הלווייתו של הרודן המנוח תיערך ב-28 בדצמבר. לפי הממשל בפיונגיאנג, אחרי מותו של קים ג'ונג איל נערכה בגופתו נתיחה שלאחר המוות, והיא איששה "בצורה מוחלטת" את סיבת המוות.

 

בשנה החולפת הואצו ההכנות להעברת השלטון במדינה הקומוניסטית לידי בנו של קים ג'ונג איל, שאחז במושכות השלטון 17 שנים. היורש הצעיר, קים ג'ונג און, אף הועלה לאחרונה לדרגת גנרל, וסייר עם אביו בארצם ובמדינות שונות. לפני שלוש שנים דווח כי מנהיג צפון-קוריאה לקה בשבץ מוחי, ומאז נפוצו שמועות על בריאותו הרופפת. בנוסף, הוא סבל מסוכרת וממחלת לב.

 

לפני ארבעה חודשים: קים ג'ונג איל נפגש עם נשיא רוסיה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
לפני ארבעה חודשים: קים ג'ונג איל נפגש עם נשיא רוסיה(צילום: EPA)

 

בעקבות ההודעה הפתאומית, כינס נשיא דרום קוריאה, לי מיונג-בק, ישיבת חירום של המועצה לביטחון לאומי בארצו. בסיאול דווח עוד כי עובדי ממשלה עברו למצב חירום. למרות המתיחות, צבא דרום-קוריאה הדגיש כי לא נצפו שינויים יוצאי דופן בגבול בקרב כוחות צבא צפון-קוריאה.

 

בממשל האמריקני מיהרו להגיב כי ארצות הברית "עוקבת מקרוב" אחר ההתפתחויות בחצי האי הקוריאני. דובר הבית הלבן הדגיש כי ארה"ב מחויבת לבטחון בעלות בריתה באזור: "הנשיא אובמה עודכן, ואנחנו נמצאים בקשר קרוב עם בני בריתנו בדרום-קוריאה ויפן. אנחנו נשארים מחויבים ליציבות בחצי האי הקוריאני, ולחירות ולביטחון לכל בני בריתנו".

  

קין ג'ונג איל. בצפון קוריאה מדווחים על אבל כבד (צילום: AFP) (צילום: AFP)
קין ג'ונג איל. בצפון קוריאה מדווחים על אבל כבד(צילום: AFP)

 

סוכנויות הידיעות דיווחו כי התנועה ברחובות בירתה של צפון-קוריאה, פיונגיאנג, התנהלה כסדרה הבוקר, "אולם אנשים נראו דומעים ברחובות כששמעו את החדשות על מותו של קים ג'ונג איל". סוכנות הידיעות AP דיווחה כי אזרח זר בפיונגיאנג, שאתו יצרה קשר, סיפר לה שהעובדים במלון "קוריו" שבו הוא מתאכסן בוכים.

 

נולד בסיביר - מת בנסיעת רכבת

קים ג'ונג איל ירש את אביו, קים איל סונג, ששלט במדינה משנת 1948 ועד מותו ב-1994. דמותו וסיפור חייו שרויים במידה רבה תחת ערפל מסתורין ומושפעים משמועות שנפוצו עליו ושהפיץ על עצמו. קים ג'ונג איל נולד בסיביר, ברית המועצות, בגבול מנצ'וריה, שם גלה אביו. באותה תקופה נשלטה קוריאה על ידי יפן (שהנהיגה שלטון כיבוש אכזרי) ואביו היה חלק מארגון גרילה קוריאני שלחם בכיבוש זה, בתמיכת ברית המועצות. אימו של קים ג'ונג איל מתה בלידתו.

 

קים ג'ונג איל, לצד בנו היורש, צופים במצעד צבאי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
קים ג'ונג איל, לצד בנו היורש, צופים במצעד צבאי(צילום: רויטרס)

 

את שנות מלחמת קוריאה העביר קים בסין. בשנים 1960-1964 למד באוניברסיטה כלכלה מדינית והוכשר כטייס במזרח גרמניה. בתום לימודיו מילא מגוון תפקידים במפלגת הפועלים הקוריאנית, המפלגה היחידה והשלטת במדינה. בשנת 1973 מונה קים ג'ונג איל למזכיר המפלגה השלטת בארצו לענייני תעמולה וארגון, ובשנים הבאות מונה לתפקידי מפתח נוספים שנועדו לטפח ולבסס את מנהיגותו העתידית.

 

ב-1980 הכריז עליו אביו כיורשו. ב-1990-1991 מונה למפקד הכוחות הצבאיים והיה למעשה לאיש החזק ביותר במדינה.

עם מות קים איל סונג ב-1994, הכריז קים ג'ונג איל על תקופת אבל במדינה למשך שלוש שנים. צפון קוריאה היא המדינה הקומוניסטית הראשונה שבה ההנהגה עברה בירושה.

 

במהלך תקופת האבל היה קים ג'ונג איל המנהיג בפועל בלבד. אביו המנוח הוצב כמועמד לבחירות ב-1998 וניצח, ובנו החליפו בפועל. כינויו של האב - "המנהיג הגדול" נשאר גם אחרי מותו, ובנו זכה לכינוי "המנהיג היקר". מתוך כבוד לאביו לא מוגדר ג'ונג איל כנשיא, ובאופן רשמי תוארו המזכיר הכללי של המפלגה והיושב ראש של הוועדה להגנה לאומית. מכוח תפקיד זה הוכרז כראש המדינה.

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קים ג'ונג איל. סבל מסוכרת וממחלת לב
צילום: AP
היורש: קים ג'ונג און
צילום: AFP
מת בנסיעת רכבת
צילום: AFP
מומלצים