שתף קטע נבחר

דגן: איום בתקיפה עוד יוביל את איראן לשבור כלים

ראש המוסד לשעבר, שמתנגד בנחרצות לתקיפת טהרן בעת הזו, הדגיש כי "לא ראוי להשתמש באופציה הצבאית ככלי ראשון". הוא הגיע חולה לדיון ופלט: "אני חש לא נעים, כמו נושך כריות"

פליטת הפה של מאיר דגן . בדיון על הגרעין האיראני וקבלת ההחלטות בישראל התנצל ראש המוסד לשעבר על כך שהוא חולה ואמר: "אני חש לא נעים, כמו נושך כריות". ynet העביר שידור חי מהדיון, שבו הדגיש דגן כי "לא ראוי לעשות שימוש באופציה הצבאית ככלי ראשון".

 

דגן נכח בדיון "שולחן עגול" במרכז לדיאלוג אסטרטגי במכללה האקדמית נתניה, ביחד עם ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי וראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר, אלוף עוזי דיין. לדיון, בנושא "הגרעין האיראני ותהליך קבלת ההחלטות בישראל", הגיע דגן באיחור ואמר כי הוא חולה. "אני ממש מבקש את ההתנצלות של כולם, אני חש לא נעים, אבל זה כמו נושך כריות", צחקק ראש המוסד לשעבר.

 

בנוגע לעצם נושא הדיון, אמר דגן כי "האתגר האיראני הוא אתגר עם השלכות אסטרטגיות על מדינת ישראל. אני חושב שבסוגיה הזו אין לאף אחד מהעוסקים בעניין שום ויכוח. אני הבעתי את דעתי מזמן, אין לי ספק שזה האתגר המרכזי ברמה האסטרטגית שמעסיק את מדינת ישראל, במיוחד לאור העובדה שהאיומים הקונבנציונליים - סוריה ומצרים - לא מהווים בעת הזו אתגר ביטחוני לישראל".

 

"אני חושב שהאופציה של תקיפה צבאית צריכה להיות על השולחן, אבל לא ראוי לעשות בה שימוש ככלי ראשון", הוסיף ראש המוסד לשעבר, מהמתנגדים הקולניים לתקיפת הרפובליקה האיסלאמית. "הרעשים שנוצרים סביב האלטרנטיבה המיידית של תקיפה עשויים להוביל את האיראנים למציאות שבה הם עלולים לשבור כלים ובמקום ללכת בהליכה יחסית זהירה מתוך התחשבות בדרישות הקהילה הבינלאומית - לשבור כלים וללכת במהירות הכי גדולה להשיג יכולת גרעינית".

 

דגן בכניסה לאירוע. "על השולחן, אבל לא כלי ראשון" (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
דגן בכניסה לאירוע. "על השולחן, אבל לא כלי ראשון"(צילום: עידו ארז)

 

לדברי דגן, "הסיטואציה הזו עלולה להיות בעייתית כי היא עלולה להכניס את המזרח התיכון לבעיה מאוד מורכבת ומסובכת שיש לה גם השלכות ביטחוניות וכלכליות על ישראל ולא רק עלינו. לכן אני חוזר על מה שתמיד אמרתי - אופציה צבאית צריכה להיות אמינה, צריך שתהיה קיימת, אבל צריכה להיות בעיניי אלטרנטיבה שישתמשו בה רק כשכלו הקיצין".

 

פרט לפרי, דיין ודגן, השתתפו במפגש גם נשיא המכללה פרופ' צבי ארד, יו"ר המרכז אפרים סנה, סגנו ד"ר דוד אלטמן, תא"ל במיל' אמיר נחומי והחוקרים ד"ר אפרים אסכולא, ד"ר רונן ברגמן וד"ר אמילי לנדאו.

 

לאחר סיום תפקידו כראש המוסד, אמר דגן כי אמנם אסור להסכים לגרעין האיראני, אך ציין כי "תקיפה אווירית היא רעיון מטופש ואין בה כל יתרון". במאי האחרון ציין כי "מי שתוקף באיראן צריך להבין שהוא עלול לפתוח במלחמה אזורית, שבמסגרתה יירו טילים מצד איראן וגם מצד חיזבאללה בלבנון".

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מאיר דגן. "כמו נושך כריות"
צילום: עידו ארז
מומלצים