שתף קטע נבחר

תאונת הרכבת בבית יהושע: הש.ג כבר מוכן

בכירי רכבת ישראל יחלצו כנראה ללא כל אשמה בתאונת כפר יהושע, בה נהרגו חמישה ונפצעו כמעט 100 נוסעים. זאת לאחר שהפרקליטות מתקשה למצוא כנגדם ראיות. את צביקה בורג זה מרגיז

חורף 2010, יערות הכרמל: דליקת יער קטנה מתפשטת והופכת לאסון לאומי. הרוגים, נזקים עצומים לטבע ולרכוש. כוחות הכיבוי אינם מצליחים להתמודד כראוי עם השריפה המתפשטת, למרות תגבור מכל רחבי הארץ והתנדבות ספונטנית של רבים, כולל מדינות-ידידות ששלחו אמצעי כיבוי ייעודיים.

 

בדיעבד התברר כי מערך שירותי הכיבוי שאמור היה לטפל באירועים מסוג זה, הוזנח במשך שנים. התגלה מחסור חמור בכוח אדם מקצועי, הציוד היה ישן במקרה הטוב, וחסר במקרה הרע.

 

הציבור, התקשורת והמערכת הפוליטית סערו ועדיין סוערים. המשפחות שנפגעו מרימות קול צעקה מוצדק הזוכה להד תקשורתי מוצדק לא פחות, מבקר המדינה עדיין חוקר, והאחראים האפשריים מצטיידים בסוללת עורכי דין ויחצ"נים, תופסים מחסות לקראת פרסום המסקנות.

 

קיץ 2006, מפגש מסילה-כביש בית יהושע: נהג רכב מסחרי נתקע באופן שערורייתי על מסילת הברזל, מספר דקות לפני הגעת רכבת נוסעים עמוסה. נהג הקטר מתחיל לבלום מאוחר מכדי למנוע את התאונה. בהתנגשות הקטלנית נהרגים חמישה נוסעים ונפצעים רבים משאר נוסעי הרכבת, כ-90 במספר. לקרונות הרכבת שירדו מהפסים והתהפכו נגרם נזק בשווי עשרות מיליונים. תנועת מרבית קווי הרכבות בישראל הושבתה למספר ימים, תוך נזק כספי גדול נוסף.

 

בדיקות שנערכו לאחר המקרה הוכיחו כי למרות גידול עצום בהיקף פעילות הרכבת בשנים שקדמו לתאונה, לא ננקטו צעדים להתאמת רמת בטיחות ברכבות, להיקף הפעילות. חמור מכך, למרות גידול עצום במספר הרכבות החוצות כבישים עמוסים, לא נבנו הפרדות מפלסיות. זאת למרות שבשנים שקדמו לתאונה בבית יהושע, אירעו תאונות קטלניות דומות.

 

בימים שאחרי התאונה סערה התקשורת, המשטרה חקרה במרץ ובממשלה נמצאו פתאום מקורות כספיים למימון הקמת הפרדות מפלסיות. מנכ"ל הרכבת הבהיר כי רמת הבטיחות אינה טובה דיה, ונרכשו אמצעי בטיחות שונים שנועדו למנוע מקרה דומה.

 

אז איפה ההבדל? במסקנות

את פרשת אסון הכרמל חוקר מבקר המדינה והמעורבים חרדים עד מאד לגורלם הפוליטי. פרשת בית יהושע? למעלה מחמש שנים אחרי האירוע, יימחק - כך פורסם ב-ynet - כנראה כל אישום של בכירי הרכבת. כאילו עשו הכל כשורה. האשם היחיד יהיה נהג המכונית שנתקע על הפסים.

 

כל זאת, למרות שיש דמיון רב מאד בין המקרים. נראה כי בשניהם היה מחדל מתמשך של הרשויות, בשניהם גרמה תקלה קטנה שעשויה הייתה להיעלם במהירות, לאסון גדול, לאובדן חיים ורכוש. בשניהם אגב מיהרה הממשלה ומצאה את הסכום הנדרש לתיקונים.

 

וזה חבל. שכן לאסון הכרמל יימצאו כנראה בכירים אחראים (לפחות ציבורית). אסון בית יהושע יישאר יתום מאחריות, למעט נהג רכב שטעה. שרים ומנכ"לים ממונים במשרד התחבורה, מנכ"לי רכבת ומע"צ כולל הממונים הזוטרים יותר על הבטיחות, לא ייתנו כך נראה את הדין.

 

רק נהג אחד, קראו לו ש.ג אם תרצו, יישא בכל האחריות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עופר עמרם
ומי אשם? נהג הרכב, בלבד
צילום: עופר עמרם
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים