שתף קטע נבחר

צילום: EPA

בכי היסטרי ומטחי כבוד. מפגן ענק בהלוויית קים

דרכו האחרונה של "המנהיג היקר" של צפון-קוריאה: שלג כבד ירד בפיונגיאנג, אבל רבבות ליוו את ארונו של קים ג'ונג איל, שהלוויתו תימשך יומיים, ובכו באקסטזה. יורשו, קים ג'ונג און, הוביל את המסע, הרכין ראש, והצדיע לו. צפו בנהי ובמקוננות

עוד הפקת ענק לזכר הרודן האכזר שהלך לעולמו: רבבות בני אדם נאספו הבוקר (יום ד') בצדי הדרכים הראשיות בפיונגיאנג, בירת צפון-קוריאה, וחלקו כבוד למנהיג המנוח, קים ג'ונג איל, שמת לפני כשבוע וחצי מהתקף לב. בשידור הישיר של הטלוויזיה הצפון-קוריאנית נראתה מכונית שנשאה את ארונו של קים מפלסת את דרכה בשלג הכבד, כשבצדי הדרכים גברים ונשים ממררים בבכי ורוקעים באקסטזה. חיילים ירו לכבודו מטחי כבוד, וצמרת המדינה הרכינה ראש. ynet העביר את מסע ההלוויה בשידור ישיר.

 

סופו של רודן - הכתבות האחרונות:

 

 

סוכנות הידיעות "איטר-טאס" הרוסית, כלי התקשורת הזר היחיד שמחזיק משרדים במדינה הקומוניסטית המסוגרת, דיווחה כי השלב הראשון של ההלוויה, שעתידה להימשך יומיים, נפתח בארמון ההנצחה קומסוסן בבירה פיונגיאנג, שם הוצגה גופתו בשבוע האחרון. לאחר מכן הוצא ארונו של קים, ושיירת מכוניות הובילה אותו ברחובות הבירה בראשות בנו היורש, קים ג'ונג און.

 

אבל מופגן ברחובות צפון-קוריאה, הבוקר (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
אבל מופגן ברחובות צפון-קוריאה, הבוקר(צילום: רויטרס)

 

היורש קים ג'ונג און מצדיע לאביו (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
היורש קים ג'ונג און מצדיע לאביו(צילום: רויטרס)

 

בתמונות שהעבירה הטלוויזיה הצפון-קוריאנית בשידור ישיר נראתה פיונגיאנג מכוסה כולה בשלג לבן, ופתיתים לבנים

המשיכו לרדת בה כל העת. מצלמות הטלוויזיה הממלכתית שידרו תמונות של אזרחים צפון-קוריאנים פורצים בזעקות שבר בצדי הדרכים, ואינם חדלים מלבכות. גם הקריינית בשידור החי דיברה לעתים קרובות תוך שהיא ממררת בבכי. בימים הראשונים אחרי מותו של קים ג'ונג איל, טענו כלי התקשורת בפיונגיאנג, המשמשים כשופרו של המשטר, כי השלג הכבד בבירה הוא הוכחה לכך שהשמיים "מתאבלים על קים".

 

בראש מסע ההלוויה של קים צעדו גם בכירי מפלגת השלטון והצבא, בהם דודו של היורש, ג'נג סונג תאק, שאמור לסייע לקים ג'ונג און לשלוט כעת. מסע ההלוויה הגיע לכיכר המרכזית בפיונגיאנג, כיכר קים איל סונג, שם חלקו מאות אלפי צפון-קוריאנים כבוד לרודן המת בעשרת הימים שעברו מאז מאותו.

 

במהלך המצעד הצבאי לכבוד קים ג'ונג איל, ירו לכבודו מאות חיילים מטחי כבוד באוויר. היורש קים ג'ונג און השקיף עליהם מהצד, הרכין ראשו, ולאחר מכן הצדיע לאביו.

 

מצעד ותזמורת של הצבא ליוו את ארונו של קים (צילום: AP) (צילום: AP)
מצעד ותזמורת של הצבא ליוו את ארונו של קים(צילום: AP)

 

לפי ההערכות, לפני ההלוויה הגדולה הבוקר קיים קים ג'ונג און גם טקס פרטי לזכר אביו בארמון קומסוסן בהשתתפות בכירי מפלגת השלטון והצבא. התקשורת הממלכתית בצפון-קוריאה דיווחה כי טקס זיכרון לאומי ייערך מחר בצהריים לפי שעון המדינה הקומוניסטית (בבוקר לפי שעון ישראל).

 

ישראלי שלמד עם היורש: "קים ג'ונג און היה שקט ומופנם"

 

מוסיקה צבאית רועמת נשמעה כל העת ברקע של מסע ההלוויה. לימוזינה ועליה כרזת ענק עם דמותו של קים ג'ונג איל הובילה את השיירה. לפי התקשורת הממלכתית בצפון-קוריאה, מסע ההלוויה אמור לעבור דרך של 40 קילומטרים. בהלוויה לא נראו שני בניו האחרים של השליט המנוח, קים ג'ונג נאם וקים ג'ונג צ'ול. במצעד שמלווה את ההלוויה היום ניכרה נוכחות צבאית גדולה יותר מבהלווית אביו של קים ג'ונג איל ב-1994.

 

בעולם לא יודעים מה יכלול הטקס, שיימשך יומיים (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
בעולם לא יודעים מה יכלול הטקס, שיימשך יומיים(צילום: רויטרס)

 

עוקבים אחרי מסע הארון בקור המקפיא. פיונגיאנג (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
עוקבים אחרי מסע הארון בקור המקפיא. פיונגיאנג(צילום: רויטרס)

 

היורש קים ג'ונג און בראש מסע ההלוויה (צילום: AP) (צילום: AP)
היורש קים ג'ונג און בראש מסע ההלוויה(צילום: AP)

 

מארגני ההלוויה שמרו בסוד עד היום בבוקר את כל סידורי הטקס, ואיש אינו יודע בוודאות גם כעת מה הוא יכלול. צפון-קוריאה כבר הודיעה כי לא תאפשר לנציגי מדינות זרות להשתתף בטקס, אך היא עשויה לחרוג מההוראה ולשתף באירוע את חברי המשלחת מסין, בת בריתה העיקרית. במקרה כזה צפויה סין לשלוח כנציגה את סגן ראש הממשלה, ז'אנג דז'יאנג. אירועי הזיכרון יסתיימו רשמית מחר, בטקס כלל-ארצי שיכלול גם שלוש דקות דומייה.

 

היורש קים ג'ונג און ממרר בבכי אתמול ליד ארונו של אביו (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
היורש קים ג'ונג און ממרר בבכי אתמול ליד ארונו של אביו(צילום: רויטרס)

 

פיונגיאנג, הבוקר (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
פיונגיאנג, הבוקר(צילום: רויטרס)

 

דגל צפון-קוריאה בחצי התורן (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
דגל צפון-קוריאה בחצי התורן(צילום: רויטרס)

 

בבוקר ההלוויה ערכו גולים צפון-קוריאנים המתגוררים בדרום-קוריאה הפגנה בסמוך לגבול. במהלכה הם הפריחו בלונים גדולים, שאליהם חוברו 200 אלף עלונים הקוראים לאזרחי צפון-קוריאה להתקומם נגד שושלת קים. לבלונים הוצמדו

גם כרזות שעליהן נכתב: "קים ג'ונג איל הוא השטן" ו"קים ג'ונג און מועד לכישלון". אחד המפגינים אמר: "אנחנו שולחים את הבלונים בתקווה לעודד שינוי ופתיחות בצפון-קוריאה, אבל המדינה לא השתנתה כלל וכלל מאז מותו של קים ג'ונג איל".

 

צפון-קוריאה הודיעה בשבוע שעבר כי קים ג'ונג איל, ששלט במדינה מאז 1994, מת מהתקף לב במהלך נסיעה ברכבת. קים ג'ונג איל נחשב לאחד הרודנים האכזריים שידע העולם. לפי עדויות של פליטים שברחו מהמדינה המסוגרת, הוא כלא במחנות ריכוז מאות אלפים ממתנגדי משטרו וקרוביהם, והעביד אותם בפרך. בשעה שאזרחיו גוועו ברעב, הוא העדיף להשקיע כסף בבניית הצבא החמישי בגודלו בעולם, ופיתח תוכנית גרעין שהביאה סנקציות חריפות על ארצו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פולחן אישיות גם במותו. קים ג'ונג איל
צילום: AP
גופתו של הרודן מוצגת לראווה
צילום: AP
צופים בהלוויה בתחנת הרכבת בסיאול, דרום קוריאה
צילום: AP
בוכים בהלווית קים, הבוקר
צילום: רויטרס
מומלצים