שתף קטע נבחר

עשור לגואנטנמו: "מורשת רעילה של ארה"ב"

עשר שנים לאחר שהקים בוש את מתקן הכליאה בקובה, מאשים "אמנסטי אינטרנשיונל" את ממשל אובמה בהתעלמות מזכויות אדם. "רק אחד מתוך 779 הובא למשפט אזרחי"

במלאות עשור להקמת מתקן המעצר בגואנטנמו, מפרסם הלילה (יום ד') ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" דו"ח על מה שהוא מכנה "עשור של פגיעה בזכויות האדם". הארגון מביא את סיפוריהם של כמה עצורים, המוחזקים במקום "תוך הפרה מוחלטת של זכויות אדם, הבאה לידי ביטוי במדיניות המלחמה בטרור של ארה"ב בעקבות אירועי 11בספטמבר".

 

הפגנה למען סגירת גואנטנמו (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הפגנה למען סגירת גואנטנמו(צילום: EPA)

 

ממשלת ארה"ב התעלמה מזכויות אדם מהיום הראשון של המעצרים בגואנטנמו", רוב פריר,

האחראי על ביצוע חקירות מטעם אמנסטי אינטרנשיונל בארה"ב. "עם כניסתנו לשנה ה-11 של מתקן המעצר, הכישלון הזה נמשך". הדו"ח מציין כי כישלון ממשל אובמה לסגור את מתקן המעצר שפתח קודמו ג'ורג' בוש, חרף הבטחת הבחירות שלו, "מותיר מורשת רעילה לזכויות האדם".

 

על פי הדו"ח, נכון לחודש שעבר, הוחזקו במתקן 171 עצורים. 12 מהם הועברו לשם ב-11 בינואר 2002. אחד מהם נשפט ונדון למאסר עולם, אך 11 האחרים מוחזקים ללא משפט.

 

"אמנסטי" מאשים בדו"ח כי בין העצורים כאלה שהועלמו על ידי ארה"ב, והיו נתונים להתעללויות עוד לפני העברתם לגואנטנמו. עוד נטען, כי בעשר השנים האחרונות רק אחד מתוך 779 העצורים הועבר למשפט אזרחי בארה"ב. "אחרים הועמדו למשפטים לא הוגנים בפני ועדה צבאית והממשל מתכוון לבקש עונשי מוות לשישה מהעצורים".

 

עצורים בגואנטנמו. 12 שהועברו ב-2002 עדיין עצורים (צילום: איי פי) (צילום: איי פי)
עצורים בגואנטנמו. 12 שהועברו ב-2002 עדיין עצורים(צילום: איי פי)

 

אחד מהשישה הוא רחים חוסין מחמוד א-נשירי, סעודי המוחזק במעצר זה תשע שנים, מהן חמש בגואנטנמו.

האמריקנים מאשימים אותו בגילום תפקיד מרכזי בפיגוע נגד המשחתת האמריקנית "קול" במפרץ עדן בשנת 2000, שבו נהרגו 17 מלחים אמריקנים ו-40 נפצעו, וכן בתקיפת מכלית נפט צרפתית כעבור שנתיים. בפיגוע זה נהרג אדם אחד.

 

א-נשירי נעצר בדובאי ב-2002 על ידי כוחות ביטחון מקומיים. כעבור חודש הוא הועבר לידי סוכנים אמריקנים. למרות שבארה"ב הוגש נגדו כתב אישום בבית משפט פדרלי, "אמנסטי" טוען כי סוכני CIA המשיכו להחזיק אותו במעצר סודי במקומות לא ידועים במשך כארבע שנים. בתקופה זו, הוא היה קורבן להעלמה ולעינויים, לרבות "איום בהטבעה". הוא נכפת עירום, ראשו כוסה בשק והוא היה נתון לאיומים באקדח ובמקדחה חשמלית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפגנה נגד גואנטנמו. "הפרה מוחלטת של זכויות אדם"
צילום: AFP
אובמה. "כישלון מתמשך לסגור את המתקן"
צילום: EPA
הפיגוע במגדלי התאומים. תחילת מדיניות המלחמה בטרור שהובילה לפתיחת הכלא
צילום: AP
מומלצים