שתף קטע נבחר

מרוויח לפי שעה? זה לא אומר שאין לך זכויות

חוקי עבודה הם דבר סבוך ומסובך. איך מחשבים תשלומים לקופת גמל על חגים או איך מחשיבים ימי חופש בחישוב השכר לפיצויי פיטורים - כל אלה הם רק חלק מהסוגיות שנשמעות כמו סינית, אך משפיעות על חשבון הבנק שלנו. כשעובדים לפי שעה, העסק מסתבך יותר. מומחי דטה פקס מנסים לעשות סדר

עובדים שמשתכרים לפי שעה מתרעמים לא פעם על כך שהמעביד לא מעניק להם את מכלול הזכויות שמגיעות להם על פי חוק. במקרים רבים הם גם צודקים. קיימת אי בהירות לא מעטה ביחס לאופן העסקתם, ולפני שהצדדים מגיעים עם מחלוקת לבית המשפט כדאי להם לבחון היטב את לשון החוק והפסיקה בנושא.

 

 

מומחי חברת דטה פקס - מרכז המידע הישראלי ליחסי עבודה, שכר וחישובים עושים סדר בנושא ומפרטים את המחלוקות הנפוצות בין הצדדים.

 

גמול שעות נוספות בגין עמלות

שאלה: שכרו של עובד מורכב משכר יסוד ועמלות מכירה שנקבעות לפי אחוזים מכמות המכירות שמבצע העובד מידי חודש. אותו עובד עובד שעות נוספות ומקבל תמורתן על פי הקבוע בחוק שעות עבודה ומנוחה, רק על מרכיב שכר היסוד. האם גם על מרכיב העמלות חייב המעביד לשלם תוספת בגין שעות נוספות?

 

תשובה: העובד יהיה זכאי לתשלום של שעות נוספות גם בגין מרכיב העמלות. בחוק שעות עבודה ומנוחה (סעיף 16(א)) נקבע: "(...) היה שכרו של עובד, כולו או חלקו, לפי כמות התוצרת, ישלם לו המעביד בעד כל יחידה, שנעשתה בשתי השעות הנוספות הראשונות שבאותו יום, שכר עבודה לא פחות מ-¼1 מהשכר המשתלם בעד כל יחידה שנעשתה בשעות העבודה הרגילות, ובעד כל יחידה שנעשתה בשעות הנוספות שלמעלה משתיים - לא פחות מ- ½1 מהשכר המשתלם בעד כל יחידה שנעשתה בשעות העבודה הרגילות".

 

כך למשל, הסכם עבודה עם עובד שהינו איש מכירות קובע שהוא זכאי לעמלה בשיעור של 10% מסכום המכירות שיבצע בחודש. בהתאם לסעיף הנ"ל, לגבי מכירות שיבצע בשעות הנוספות (לאחר יום העבודה הרגיל) יהיה זכאי, עבור המכירות שביצע בשתי השעות הנוספות הראשונות - 12.5% עמלה ומהשעה השלישית הנוספת ואילך - 15%.

 

תשלומים לקופות גמל בגין "דמי חגים"

שאלה: האם המעביד חייב להמשיך ולשלם תשלומים לקופת גמל של עובד שעתי, העובד במקום עבודה שישה חודשים, גם עבור ימי חגים?

 

תשובה: בצו ההרחבה בדבר קיצור שבוע העבודה ל-43 שעות שבועיות, שהוחל מיום 1.7.2000 על כלל העובדים במשק נקבע, בין היתר, כי מחובתו של המעביד לשלם לעובד שעתי/יומי, שעבד לפחות שלושה חודשים במקום העבודה, תשלום מלא עבור 9 ימי חג (עובד חודשי מקבל את שכרו החודשי הרגיל, בכל מקרה). דמי חגים מהווים שכר עבודה לכל דבר וענין; זהו תשלום אשר בא לפצות עובד שנאלץ להיעדר מעבודה ביום חג; לפיכך, גם מתשלומים אלה חייב המעביד להעביר את הסכומים לקופת הגמל בה מבוטח העובד, כאילו עבד העובד כרגיל.

 

הכללת ימי חופשה ומחלה בחישוב השכר לפיצויי פיטורים

שאלה: עובד בשכר שעתי פוטר לאחר מספר שנות עבודה. המעביד ערך את חישוב פיצויי הפיטורים בהתאם לממוצע שעות העבודה בהן העובד עבד בפועל בשנה האחרונה, טרם פיטוריו. לטענת העובד, על המעביד לכלול בחישוב הממוצע גם את ימי החופשה, ימי המחלה וימי החגים שחלו בשנה האחרונה בהם, אמנם, לא עבד בפועל, אך קיבל שכר תמורתם. מי מהשניים צודק במקרה המתואר?

 

תשובה: העובד צודק, שכן הן תשלום דמי חופשה, הן תשלום דמי מחלה והן תשלום דמי חגים מהווים "תחליף שכר" וככאלה יש לכוללם בחישוב השכר הקובע לצורך תשלום פיצויי הפיטורים לעובד, אף אם לא בוצעה בהם עבודה בפועל. לא מדובר כאן ביתרת זכויות לא מנוצלות, כמו למשל, יתרת תשלום בגין פדיון חופשה, שאכן אין להביאו בחישוב לצורך תשלום פיצויי פיטורים; מדובר במקרה זה בימים שנוצלו בפועל כימי חופשה או מחלה או חג, אשר תמורתם שולמה במסגרת השכר השוטף, אם כחלק מהיקף המישרה ואם במקום ימי עבודה בפועל.

 

לאור זאת יש לחשב את פיצויי הפיטורים לעובד הנ"ל, שעבד בשכר שעתי, בהתאם לממוצע שעות העבודה ב-12 החודשים האחרונים לעבודתו, לרבות השעות הנכללות בימי החופשה, המחלה והחגים כאמור לעיל.

 

שאלה: חליתי בשבת? אני זכאי לתשלום עבור יום מחלה?

 

תשובה: על-פי חוק דמי מחלה, עובד יומי ועובד שעתי יהיו זכאים לתשלום דמי מחלה רק עבור ימי מחלה שחלו בימי עבודה, וזאת בשונה מעובד חודשי, אשר על-פי חוק זכאי לתשלום עבור כל ימי מחלתו, לרבות ימי מחלה שחלו בשבת ובחג.

 

מחלה ביום חול

עובדים יומיים/שעתיים, אשר עובדים חודש עבודה מלא, צוברים אף הם 1.5 ימי מחלה לכל חודש עבודה. עובדים כנ"ל, אשר עבדו בפועל פחות מחודש עבודה מלא, יצברו ימי מחלה באופן יחסי למספר ימי עבודתם בחודש. לדוגמא: עובד אשר עובד 10 ימים בחודש, יצבור 0.6 ימי מחלה לפי החישוב הבא :10 כפול 1.5 לחלק ל-25=0.6 (אם נהוג לעבוד במקום העבודה 6 ימי עבודה בשבוע).

 

אם נהוג במקום העבודה שבוע עבודה בן 5 ימים - במקום 25  הסכום יהיה עשרים ואחד ושני שלישים. אופן התשלום של דמי מחלה לעובד יומי/שעתי זהה לאופן תשלום דמי מחלה לעובד חודשי, דהיינו: יום ראשון - ללא תשלום; ימים שני ושלישי - 50% מהשכר; מהיום הרביעי ואילך - 100% מהשכר.

 

זכאות לימי חופשה

שאלה: כמה ימי חופשה אני זכאי לקבל?

 

תשובה: עובדים שעתיים ועובדים יומיים, במשרה מלאה או במשרה חלקית, העובדים מידי יום, זכאים לימי חופשה ככל עובד חודשי במשרה מלאה או חלקית אשר עובד מידי יום, אלא שערך יום חופשה שלהם הינו שווה ערך ליום עבודה שלהם ובהתאם לחלקיות משרתם, לדוגמא: עובד יומי/שעתי, אשר עובד מידי יום 5 שעות - יצבור זכאות מלאה לחופשה, אלא שערך יום חופשה שלו הינו שווה ערך ל- 5 שעות.

 

באשר לעובדים יומיים ושעתיים, אשר עובדים בימים משתנים - תחושב זכאותם לחופשה על-פי הקבוע בחוק: אם התקיימו בינם לבין מעבידם יחסי עובד-מעביד במשך כל השנה והעובדים עבדו במהלך השנה לפחות 200 ימי עבודה בפועל - אזי יצברו זכאות לחופשה באופן מלא. אם עבדו פחות מ- 200 ימי עבודה בפועל - תחושב זכאותם לחופשה לפי הנוסחה הקבועה בחוק.

 

  • הצטרפו לעמוד הפייסבוק של ynet כלכלה וקריירה

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עטא עוויסאת
מה מגיע לכם?
צילום: עטא עוויסאת
מומלצים