שתף קטע נבחר

ראש הפקחים: ההרג בסוריה פחת, אסד לא הפריע

אם שואלים את ראש משלחת הפקחים, אסד כבר פחות אלים, המשטר לא הפריע לעבודתם, גם האופוזיציה "אילצה את השלטון להשיב באש" והמורדים אשמים ב"דמיונות". כשברקע הטענות כי המשלחת היא "עלה תאנה" לאסד, קשה לדעת למי להאמין

ולפקח הראשי - אפשר להאמין? ראש משלחת הפקחים הערבים לסוריה, הגנרל מוחמד דאבי, הגן בצהריים (יום ב') על תפקודה של המשלחת, והדגיש כי היא לא הגיעה לסוריה כדי לעצור את ההרג או את ההרס, אלא כדי לתעד את המתרחש במדינה. הוא טען כי המשלחת פעלה בחמישה מוקדים מרכזיים ברחבי המדינה, ללא התנגדות מצד המשטר הסורי, והשמיע הצהרות נוספות שנתפשות ככאלה שמשטר אסד יכול להיות מרוצה מהן.

 

כבר הבוקר, בהדלפות לעיתונות הערבית על הדברים שצפוי דאבי להשמיע, העריכו כי הוא יאמר דברים שיאירו את משטר אסד באור שלילי הרבה פחות מכפי שניתן היה לצפות. בעולם הערבי יש מי שמאשימים אותו כי בדבריו הוא מהווה "עלה תאנה" למשטר הסורי.

 

עוד חדשות מהעולם הגדול:

 

במסיבת עיתונאים בקהיר אמר דאבי כי תפקידה של המשלחת היה לפקח על יישום ההסכם בין הליגה הערבית לדמשק שנחתם בדצמבר, ושלפיו היה בשאר אסד אמור להסיג את כוחותיו מהערים, לחדול מהאלימות ולשחרר אסירים פוליטיים. רבים ביקרו בשבועות האחרונים את המשלחת, וטענו כי היא לא עשתה די כדי למנוע מסוריה לגלוש למה שהולך ומסתמן כמלחמת אזרחים של ממש.

 

מפגינים נגד משטר אסד בחומס. הפקחים ראו הכל? (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מפגינים נגד משטר אסד בחומס. הפקחים ראו הכל?(צילום: רויטרס)

 

לדברי האו"ם, יותר מ-5,400 בני אדם נהרגו במבצעי הדיכוי של כוחות הביטחון הסוריים מאז תחילת ההתקוממות העממית נגד משטר אסד במרס אשתקד. רבים הביעו דאגה גם לגבי ראש המשלחת דאבי עצמו, כיוון שהוא מילא תפקידי מפתח במשטרו של נשיא סודן, עומר אל-בשיר, הנאשם בפשעים נגד האנושות שבוצעו בחבל דרפור הסודני. העובדה שדאבי הוצב בראש המשלחת עוררה את השאלה האם חברות הליגה הערבית, שחלקן מואשמות בעצמן באי כיבוד זכויות אדם, כשירות לפקח על הנעשה בסוריה.

 

היום אמר דאבי כי כשהמשלחת הגיעה לסוריה, הייתה אלימות ברורה, אולם לאחר מכן היא פחתה. לדבריו, הפקחים הצליחו לאמת 136 מקרי הרג שבוצעו על שני הצדדים מאז הגיעם לסוריה. האו"ם דיווח לעומת זאת שכ-400 נהרגו בפרק הזמן הזה.

 

נשיא סוריה עם תומכיו. דחה את היוזמה החדשה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
נשיא סוריה עם תומכיו. דחה את היוזמה החדשה(צילום: AFP)

 

לדברי דאבי, בחלק מהאזורים הפקחים מצאו ראיות לכך שאש נורתה לעבר ראשיהם של אנשים. במקומות אחרים, אמר, נמצאו ראיות לעימותים ישירים. לדבריו, באזורים אחרים תקפו קבוצות אופוזיציה חמושות את כוחות הביטחון שלדבריו "נאלצו להשיב באש". דאבי דיווח גם על פיצוצים שנועדו לפגוע במטרות צבאיות ואזרחיות מחוץ לבירה דמשק. הוא אמר כי "האירועים המוזרים" האלה כוונו נגד אוטובוסים אזרחיים וצבאיים, קווי גז ותחנות כוח.

 

המשלחת מצאה גם כי 36 כלי תקשורת זרים פועלים בסוריה. ממשלת סוריה הגבילה משמעותית את גישתם של עיתונאים לרוב חלקי המדינה מאז תחילת ההתקוממות לפני כמעט שנה. דאבי סירב במהלך מסיבת העיתונאים להגיב על טענות האופוזיציה הסורית בנוגע לפשעים של המשטר הסורי, והסתפק באמירה כי המשבר בסוריה החל להצטמצם בהדרגה. הוא

הוסיף כי "הדמיון של האופוזיציה הסורית אינו נוגע לי". בשנה החולפת דיווחה האופוזיציה על אינספור מעשי זוועה של כוחות אסד, אך לא פעם גיבתה את טענותיה בתמונות וסרטונים שבהם תועדו התעללויות במתנגדי משטר וירי חסר הבחנה.

 

למרות הביקורת על משלחת הפקחים, הליגה הערבית האריכה אתמול את משימתם בחודש נוסף. היא גם הציגה לאסד יוזמה חדשה בניסיון להקל את המשבר, שלפיה האופוזיציה והממשלה יקימו ממשלת אחדות בתוך חודשים והוא יעביר חלק מסמכויותיו לסגנו. האיחוד האירופי הביע היום תמיכה בהצאה, אולם ממשלת סוריה דחתה אותה וטענה כי מדובר בהתערבות בריבונותה.

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אסד. גם כוחותיו "נאלצו להגיב"
צילום: EPA
מומלצים