שתף קטע נבחר

גביע המדינה בפתח: הקבוצות שמחכות בסיבוב

בבני לוד מכינים הפתעה לשוער בית"ר ירושלים, בכפר קאסם מתכננים לבלבל את הפועל רמת גן וגבעת אולגה הולכת על אגרסיביות מול מכבי הרצליה. סיבוב ח' של גביע המדינה יוצא לדרך - הסינדרלות התורניות מתמרקות

גביע המדינה, סיבוב ח' - זה השלב שבו נכנסות למפעל קבוצות ליגת העל. זה גם השלב שיכול לייצר את הפתיחה של סיפורי הסינדרלה המרגשים מכולם.

 

עוד ב-ynet ספורט:

 

יצאנו למסע בין שלושה מועדונים קטנים שיכולים להפתיע ולמצוא עצמם בשמינית הגמר: מ.ס כפר קאסם, הנציגה היחידה מליגה ב' שמולה עומדת משוכה גבוהה בדמות הפועל רמת גן מפסגת הלאומית; מ.ס גבעת אולגה מליגה א', שתפגוש את מכבי הרצליה של אריאל שיימן; ובני לוד מצמרת הליגה הלאומית, שתנסה לנצל את המשבר בבית"ר ירושלים מתחתית ליגת העל.

 

יש כדורים חדשים, בשביל המזל כמובן. שחקני לוד באימון המסכם (צילום: טל שחר) (צילום: טל שחר)
יש כדורים חדשים, בשביל המזל כמובן. שחקני לוד באימון המסכם(צילום: טל שחר)

 

תחנה 1: בני לוד

בני לוד הביאו לאימון אתמול (ב') כדורים חדשים. אולי בשביל המזל, אולי כחלק מהחגיגיות שיש באוויר לקראת משחק הגביע מול בית"ר ירושלים. האפסנאי

חסן ציידם, מסביר: "קצת לפנק את השחקנים, זה נותן הרגשה טובה. זה גם משחק עם תאורה, אז דאגתי שיהיו כדורים צהובים. ככה יראו יותר טוב".

 

לא ברור מי אמור לראות את הכדור טוב יותר, אבל בלוד יודעים בדיוק מי צריך להשחיל אותם לרשת של בית"ר: קוראים לו מורד אבו ענזה, מלך השערים של הליגה הלאומית (14). לפני האימון, בעוד , אבו ענזה מסתגר בחדרון שהוקצה לאפסנאות, ובין ערימות התלבושות ושקי הכביסה הוא משתטח על הרצפה ומתפלל. הוא לא הספיק בצהריים והחלל הצר הזה נראה לו מספיק כדי להחליף כמה מילים עם אללה.

 

אבו ענזה בפעולה. הג'מעה מריצים דאחקות בחדר ההלבשה (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
אבו ענזה בפעולה. הג'מעה מריצים דאחקות בחדר ההלבשה(צילום: ראובן שוורץ)

 

עם או בלי קשר, כשאבו ענזה יוצא משם, הוא מציג חיוך גדול ומשדר ביטחון לקראת המפגש עם בית"ר: "הם באים בלחץ גדול, ראית אותם נגד סכנין. יש להם מספיק בלגן ואפשר לנצח אותם. אני אומר שיפסידו בגביע ויתרכזו בליגה, לא עדיף?!", החיוך שלו גדל בעוד כמה סנטימטרים.

 

אבו ענזה הוא מסוג הסקוררים הטבעיים, והוא הספיק כבר להיות מועמד לחצי מקבוצות ליגת העל: מהפועל באר שבע ובני יהודה, דרך מכבי נתניה ועד הפועל תל אביב. בעונה שעברה הוא עבר בהשאלה למספר חודשים למכבי פתח תקווה, אבל בתום העונה חזר לבני לוד שמחזיקה בכרטיסו. היו"ר אבו סובחי רק מחכה להזדמנות למכור אותו כשהמניה בשיאה.

 

מי שאחראי שהמניה תנסוק הוא האח סלימאן אזברגה, שמונה למאמן הקבוצה ונראה כמו גרסה מעודנת של הבוס הגדול. בפתיחת האימון הוא מכנס את השחקנים ונותן תדריך: "דבר אחד אני מבקש מכם, אל תהיו עכשיו רגשיים בגלל שיש עיתונאים ומצלמות. פתאום כל הבעיטות שלכם טסות לשמיים. תירגעו, כי מחר יהיה יותר גרוע. מלא תקשורת, קהל, שלא תשתגעו לי ותבעטו לשמיים. תדמיינו כאילו אין מצלמות".

 

הסינדרלה התורנית? בני לוד חוגגת (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
הסינדרלה התורנית? בני לוד חוגגת(צילום: ראובן שוורץ)

 

בין הפרצופים שאמורים להתעלם מהמצלמות ולעזור לבני לוד להפוך לסינדרלה אפשר לזהות את קובי חסן, יקיר שינה, סאלם אבו סיאם וינון ברדה. על משבצת הזרים יושבים אקקי מיקוצ'דזה, גיורגי גבידוארי ואברטון זגו.

 

האחרון, ברזילאי גבה קומה, הגיע לישראל בגיל 17 למחלקת הנוער של מכבי תל אביב, נדד להפועל פתח תקווה, ראשון לציון, יאנג בויז, פלומיננזה ולבסוף חזר לישראל. כשאני שואל מי המכרים שלו בברזיל, הוא יורה בנונשלנטיות: "אדריאנו, ואגנר לאב, שיחקתי נגדם בדרבי של ריו. לאב נסע לרוסיה, אני באתי ללוד".

 

בינתיים, מאמן השוערים ניגש לקובי חסן ולוחש לו: "עקבתי במשחקים האחרונים אחרי אריאל הרוש, אם אתה מגיע מולו אחד על אחד הוא תמיד נופל עם ידיים פרושות לצדדים. במקום לבעוט חזק, תקפיץ קטנה מעליו - זה בטוח גול". עכשיו חסן רק צריך להגיע לאחד על אחד עם הרוש. אה, וששוער בית"ר לא יקרא את הכתבה.

 

הקבוצה היחידה מליגה ב' בסיבוב ח'. כפר קאסם (צילום: טל שחר) (צילום: טל שחר)
הקבוצה היחידה מליגה ב' בסיבוב ח'. כפר קאסם(צילום: טל שחר)

 

תחנה 2: כפר קאסם  

ל-מ.ס כפר קאסם יש מגרש חדש נטול טריבונות (הקהל יושב על הגבעות בין עצי הזית) וגם כמה שמות שראוי להתעכב עליהם: נור סרסור (האח של רוביל וגאוות היישוב), קובי בן לולו ("ג'ובאני רוסו של הקבוצה", הגדיר אותו המאמן) והאחים עמרי ואוהד כהן (הבנים של אלי כהן "השריף").

 

אבל על הפריצות הכי סוחפות אחראי בכלל היו"ר עיסאווי פריג'. יו"ר הנוכחי, שתפגוש היום את הפועל ר"ג, הוא מסוג הדוברים הרהוטים, האינטליגנטיים ושמדבר על כדורגל בתשוקה כזו שעושה לך חשק להתייצב בין עצי הזית עם דגל המועדון.

 

לפריג' ברור שזה רק עניין של זמן עד שכפר קאסם תהפוך למעצמת כדורגל: "התזה שלי פשוטה, בכל המקומות בעולם הקבוצות המצליחות הן ממרכז הארץ. אז למה בישראל הקבוצות הכי מצליחות מהמגזר הן דווקא בצפון? משהו פגום פה. זה לא הגיוני שכפר קאסם לא תהנה מהיתרונות שיש למרכז.

 

"כפר קאסם תוביל את הכדורגל במגזר הערבי" (צילום: טל שחר) (צילום: טל שחר)
"כפר קאסם תוביל את הכדורגל במגזר הערבי"(צילום: טל שחר)

 

"זו עיר שחולה על כדורגל ויש לנו פה בית חרושת לכדורגלנים, מעל 800 ילדים פעילים בכדורגל. מדוע מהילדים האלה אי אפשר לייצר 11 שחקנים שירימו את הישוב הזה?! זה תהליך טבעי ולדעתי כפר קאסם תוביל את הכדורגל במגזר הערבי. יש לנו אובססיה לכדורגל ויתרון שאין לאום אל פאחם וסכנין: אנחנו במרכז הארץ וקל לנו לגייס שחקני רכש, שחקנים שירצו לבוא לפה".

 

כשפריג' מדבר על אובססיית כדורגל הוא בוודאי מתכוון בין היתר לעובדה שבכפר קאסם, עיר של 20 אלף תושבים, יש לא פחות מארבעה מועדוני כדורגל. אבל הוא לא עוצר בחצר הפרטית שלו, הראייה שלו רחבה יותר: "בעוד שער שנים, 50 אחוז מהכדורגלנים בליגת העל יהיו מהמגזר הערבי. יודע מה, הגזמתי. זה ייקח פחות זמן. עכשיו יש בליגת העל למעלה מ־50 שחקנים מהמגזר, שזה שבעה אחוז והתהליך הזה יתעצם.

 

"תסתכל על טבלת מלך השערים ותראה לבד. זה תהליך טבעי ולמה? כי לילד ולצעיר הערבי אין חלופות. אין הייטק, אין צבא, אין אתגרים אחרים. הילד רוצה חוג, משהו להתפתח בו. אז הכדורגל הוא התחום היחיד שאין בו מחסומים, לא ניתן בו לזייף. אתה יודע לשחק, יודע לתת גולים, אתה תתקדם ותצליח. בכדורגל אין פוילשטיק". ערבי ישראלי שמתבל משפטים באידיש? איך אפשר שלא להיות בעדו?!?

 

דרמה באימון המסכם. שחקני גבעת אולגה (צילום: טל שחר) (צילום: טל שחר)
דרמה באימון המסכם. שחקני גבעת אולגה(צילום: טל שחר)

 

מי שבוודאי לא יהיה בעדו הם אנשי מכבי פתח תקווה, שיקראו מה הוא חושב על הקבוצה שלהם: "קבוצות כמו מכבי פ"ת ורמת השרון שאין להן קהל הן תעודת עניות לליגה. כפר קאסם עם העוצמה והקהל שלה תוסיף המון אלמנטים מקצועיים וכלכליים לליגה".

 

אז לכפר קאסם יש יותר זכות קיום מאשר למכבי פ"ת?  

"לדעתי כן. התרומה של כפר קאסם עם עוצמת הקהל, האטרקציה והעניין שהיא מסוגלת להביא לליגה הם הרבה הרבה הרבה יותר ממכבי פ"ת ורמת השרון. אני אומר את זה בריש גלי". ועכשיו הוא עובר לטון של נאום שוצף: "עיר כמו פתח תקווה, שאתה בקושי מאתר 300 איש שיישבו ביציע באצטדיון מפואר כמו המושבה?! אני צריך אצטדיון בשביל תצוגה? אני רוצה עניין, אני רוצה אוהדים. אם היה לי אצטדיון כזה בכפר קאסם, היינו אחת הקבוצות העשירות בליגה - רק בזכות הקהל שיש לנו".

 

אבל הרבה לפני החלומות הגדולים של היו"ר, יש לקבוצה משחק גביע מול מוליכת הליגה הלאומית והמאמן אילן אטלי מציאותי למדי: "אנחנו קודם כל באים ליהנות. הפערים בין הקבוצות הם שמיים וארץ. רק לפני שבועיים הפועל ר"ג הורידו את אורן נסים מליגת העל אליהם למועדון וזו קבוצה עם זרים, תקציבים. אני אומר לשחקנים שלי שזו חוויה, תהנו ממנה ואם אפשר להפתיע, אז נפתיע".

 

ישחקו בונקר? שחקני גבעת אולגה (צילום: טל שחר) (צילום: טל שחר)
ישחקו בונקר? שחקני גבעת אולגה(צילום: טל שחר)

 

אטלי, שגדל במחלקת הנוער של מכבי חיפה ("אני מהשנתון של רובן עטר ואיתי מרדכי, קשה היה להתבלט שם") חושש מדבר אחד: "אני רק לא רוצה להתבזות, חשוב שניתן פייט. ואם נפסיד שזה יהיה בקטנה, לא כמו עם נשר שעשו עליהם כתבות ובסוף קיבלו שמונה חתיכות. אני כמאמן אף פעם לא חטפתי שמינייה ולא מתאים לי עכשיו".

 

אז אתה הולך לשחק בונקר?

אטלי מחייך: "אני לא מחדש שום דבר, כל מאמן שיבוא מליגה ב' יסגור את המשחק. אבל לנו אין מה להפסיד. יש לי תכנית משחק. אבל לך תדע, אולי אחליט להפתיע ולבלבל את פרדי דוד. תן לי לישון על זה לילה. חוץ מזה, כשאתעורר זה יהיה יום מרגש במיוחד. על הבוקר אני מגייס את הבת שלי לצה"ל, ובערב יש לי משחק גביע המדינה".

 

תחנה 3: גבעת אולגה  

כשאנחנו מגיעים לגבעת אולגה, מקבל את פנינו מגרש מואר באור חיוור ובמרכזו המאמן אייל עמר כשכל השחקנים מפוזרים בעמדות השונות. זה בדיוק הזמן שבו הוא מרביץ נאום תקיף: "בשליש הראשון של המגרש אין בעיה, תנו להם להניע כדור. בשליש השני (הגברת קול דרמטית) אני רוצה שתפרקו אותם, שחקו אגריסיבי, אל תתנו להם לזוז. רגע, יש מישהו שלא הבין?".

 

הפועל רמת גן. כפר קאסם תנסה למנוע ממנה לחגוג (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
הפועל רמת גן. כפר קאסם תנסה למנוע ממנה לחגוג(צילום: אבי רוקח)
 

בהמשך מסביר עמר ש"מכבי הרצליה הכי מסוכנת במצבים נייחים" ובסיום האימון השחקנים מתחלקים לשניים ("הלבנים זה אולגה, כל היתר הרצליה") ומתרגלים פנדלים. רוב הבועטים מדייקים, אבל אחד החבר'ה כבר מגבש תובנה: "אם איבגי (שוער מכבי הרצליה) מחליט לזנק את כל הבעיטות ימינה הוא לוקח שלושה פנדלים".

 

כשהם יורדים מהדשא אי אפשר לפספס את הפרצוף העצבני של מושיקו בלביליה. מדובר בסקורר המוביל של הקבוצה (שבעה שערים בליגה וחמישה בגביע), אבל הוא לא מתוכנן לפתוח בהרכב. עמר רוצה יותר מסה מול ההרצליינים ובלביליה לא סובל מעודף משקל.

 

כשהמאמן מודיע על אסיפה מסכמת אחרי האימון, בלביליה בכלל עושה את הדרך החוצה, הוא לא מתכוון להישאר. עמר זורק לעברו: "מה קורה, לא מתאים לך להישאר, אתה לא חושב שזה חשוב". החלוץ המתוסכל ממלמל משהו על אירוע שיש לו בחיפה, אבל המאמן כמובן מתעקש ובמקום מתפתח ויכוח סוער לעיני כל השחקנים (כולל איום של המאמן: "אם הוא יוצא מהדלת, הוא לא מוזמן מחר"). בסיום החלוץ נסוג ונכנס לחדר ההלבשה.

 

פוגש את גבעת אולגה, אבי אבגי (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
פוגש את גבעת אולגה, אבי אבגי(צילום: עוז מועלם)
 

 

מאור ג'אנח שגם הוא לא אמור לפתוח ("היה לי משחק מגעיל ביום שישי") שובר את האווירה הטעונה עם יציאה משועשעת לכיוון היו"ר רועי אביטן: "תגיד, דיברת עם שיימן שיארגן לי זר פרחים? עזוב, הוא לא יארגן לי כלום". ג'אנח ששיחק כמה שנים טובות במכבי הרצליה לא בונה על הזיכרון (או הנדיבות) של יו"ר מכבי הרצליה.

 

מ.ס גבעת אולגה היא קבוצה שהוקמה מחדש רק לפני שלוש שנים והצליחה לעלות מדי עונה מליגה ג' עד לליגה א'. מי שעמד מאחורי היוזמה הם תושבי השכונה היו"ר רועי אביטן ואלי שבת שמתפקד כמנכ"ל. כשאני שואל את אביטן מה יש לו למסור לאנשי מכבי הרצליה הוא אומר מילה אחת: "שייזהרו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עמאר מנסור, בני לוד
צילום: ראובן שוורץ
מומלצים