שתף קטע נבחר

השביתה הגדולה החלה, המו"מ עם האוצר הופסק

האוצר שיפר את הצעתו, אבל מ-6:00 משביתה ההסתדרות את המשק. ניסיון להגיע להסכם עם המעסיקים, שעשוי להוביל להפסקת השביתה. רבים נשלחו לחפש תחליף לרכבת. "אני לא מבין איך קיצוץ שעות השינה שלי יציל את עובדי הקבלן", תוהה גלעד שמשרת בקריה. והרשימה המלאה: מי שובת, מי לא?

החג לאילנות הופך ליום שבתון: המשא ומתן בין האוצר להסתדרות שנמשך אל תוך הבוקר (יום ד') לא הניב הסכם בסוגיית העסקת עובדי הקבלן, וב-6:00 יצאה לדרך השביתה הגדולה במשק. באוצר אמרו אמש כי שיפרו את הצעתם, כשברקע הניסיון של ההסתדרות להגיע להסכם עוקף אוצר עם הארגונים הכלכליים מהמגזר הפרטי. המגעים עם האוצר הופסקו, אבל בהסתדרות אומרים כי יש סיכוי שיושג הסכם עם המעסיקים, שעשוי להפסיק את השביתה במהלך הבוקר. בכל מקרה ב-14:00 ייפגשו הצדדים בדיון בבית הדין הארצי לעבודה.

 

שביתה כללית במשק - כותרות אחרונות:

 

האוצר שיפר ב-200 מיליון שקל את הצעתו הקודמת להסתדרות בנושא העלאת שכר ושיפור תנאים סוציאליים לעובדי ניקיון. ההצעה הקודמת הייתה בעלות תקציבית של חצי מיליארד שקל, והנוכחית עומדת על 700 מיליון שקל (מתוכם כ-200 מיליון בשנה הקרובה). עם זאת, ההסתדרות משביתה את המשק, בפעם השנייה תוך שלושה חודשים בלבד. בתווך הושבתו לפני חודש גם הרשויות המקומיות.

 

במהלך הלילה לא הושג פתרון שימנע את השביתה. במשרד האוצר המשיכו להציע תנאי שכר נוספים ותנאים סוציאליים משופרים לעובדי הקבלן במשרדי הממשלה, אך בהסתדרות לא ויתרו על דרישתם לקליטה של עובדי מדינה והוסיפו דרישות הנוגעות לתנאי ההעסקה, לחוזים האישיים ועוד. הצדדים למשא ומתן פרשו לביתם בשלב זה ויחדשו את השיחות היום בערב.

 

נציגי האוצר למשא ומתן ביקשו לסיים את סבב השיחות הנוכחי, כדי לצאת להתייעצויות עם גורמים בתוך המשרד ומחוצה לו על מנת לבדוק את ההשלכות של דרישות ההסתדרות על כלכלת ישראל.

 

"נשאר לעבוד מהבית"

רשימת השירותים שיושבתו במסגרת השביתה הכללית במשק כוללת מספר רב של

שירותים חיוניים כמו הבנקים, רשות המסים, הדואר והרשויות המקומיות, וגם שירותים נלווים למוסדות החינוך שצפויים להוביל לשיבושים. אולם נדמה שיותר מכול, האזרח הקטן ייפגע מהשבתת הרכבת, שמסיעה מדי יום מאות אלפי אנשים לעבודה וללימודים. 

 

בעקבות השבתת הרכבות יצטרכו הנוסעים להכין חלופות, שלא נראה שיוכלו להחזיק לאורך זמן. גלעד, חייל מחדרה המשרת בקריה נערך לקצץ בשעות השינה. "זה עונש לי ולאלפי חיילים. אם לא אגיע ב-8 אני בבעיה גדולה. אני לא מבין איך קיצוץ שעות השינה שלי יציל את עובדי הקבלן". לדבריו, לא די בכך שבימי ראשון בבוקר חיילים אינם יכולים לנסוע ברכבת, כעת גם בימי השבוע הם צריכים למצוא פתרון אחר. "אני לא מרוויח יותר מעובד קבלן, אז שיחשבו גם עלינו שם".

 

"איך יצילו את עובדי הקבלן על חשבון שעות השינה שלי"? (צילום ארכיון: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
"איך יצילו את עובדי הקבלן על חשבון שעות השינה שלי"? (צילום ארכיון: ירון ברנר)

 

מאות אלפי נוסעי הרכבת צפויים להשתמש מחר במקום זאת באוטובוס או ברכב פרטי, אבל יש מי שמוותר מראש. "יש אוטובוסים, אבל הם מאוד לא נוחים, ואם יש שביתה הם מפוצצים", סיפר ל-ynet אלי שק, שציין כי הוא יישאר לעבוד מהבית. "נסיעה בפקקים יכולה לקחת גם שעה ויותר, מעבר לנסיעה ברכבת, זה בלי לקחת בחשבון את הסנכרון בין הקווים, ואת הבלגן של השביתה".

 

שק, תושב אחד היישובים הסמוכים לבית שמש, נתקע רק השבוע ברכבת מתל-אביב לירושלים במשך כשלוש שעות, בעקבות רכבת שנתקעה בתל-אביב וגרמה לשיבושים בתנועת הרכבות במרכז. אחרי החוויה הלא נעימה הזו הוא מעדיף לא לקחת סיכון. "אני אעבוד מהבית, אבל זה לא אותו דבר כמו להיות במשרד", אומר שק שסבור כי "הרבה אנשים ייפגעו מהשביתה, עובדי הקבלן חשובים, אבל לא על חשבון כולם".

 

לעומתו, מנתחת מערכות מבאר-שבע שנוסעת מדי יום לתל-אביב קוראת לכל תושבי האזור לנטוש את הרכבת. "עברתי לאוטובוס, למה לי רכבת אם כל כמה חודשים, יש כמה שבועות בלי קו לדרום והלוך חזור עולה כמעט 60 שקל?". לדבריה, "השנה זו הפעם הראשונה זה 12-11 שנה שאני משתדלת להימנע מלנסוע ברכבת. התחלתי לנסוע באוטובוסים שנוסעים דרך כביש 6 ודרך הנתיב המהיר לתל-אביב, שעה ורבע בלי עצירות והחלפות ואני בתל-אביב".

  

במקום רכבת, צפוי עומס בכבישים (צילום ארכיון: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
במקום רכבת, צפוי עומס בכבישים (צילום ארכיון: ירון ברנר)

 

גם היא מתנגדת להשבתה הכללית במשק, ומציעה דרך אחרת להיאבק בתופעת עובדי הקבלן. "זה מטורף. צריכים לעתור לבג"ץ נגד עבודת הקבלנות ולהוציא אותה מהחוק, אבל אין מקבילה בעולם להשבתת המשק בכל שני וחמישי. גם משביתים גנים, אז איך מצפים שעדיין אתקתק ואזרים כסף לקופת המסים?".

 

מסלול עוקף אוצר

עם תחילת הפגישה אמש בין שר האוצר יובל שטייניץ לבין עופר עיני, מסר יו"ר ההסתדרות כי במגעים עם הארגונים הכלכליים המייצגים את המגזר הפרטי חלה התקדמות ניכרת. עיני הבהיר כי הוא מקיים שני משאים ומתנים מקבילים, "הן עם המעסיקים מהמגזר העסקי והן עם שר האוצר. עם משרד האוצר לצערי כרגע אין שום התקדמות, אבל עם המעסיקים הפרטיים יכול מאוד להיות שיש פריצת דרך". במקביל, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "שביתה לא תפתור את בעיית עובדי הקבלן".

 

קיימת אפשרות כי אם המשא ומתן שטייניץ-עיני ייכשל, ייפגש יו"ר ההסתדרות שוב עם שרגא ברוש, יו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים ויגיע עמו למתווה עקרונות, שיהפוך להסכם מסגרת. לאחר מכן ישוחחו השניים עם שר התמ"ת שלום שמחון על האפשרות שיעניק להסכם ביניהם צו הרחבה. 

 

שטייניץ ועיני, אמש. פגישה שארכה שעות (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
שטייניץ ועיני, אמש. פגישה שארכה שעות(צילום: אוהד צויגנברג)

 

משמעות של צו הרחבה היא החלתו על כל המעסיקים והעובדים במשק - במגזר הפרטי, ולפי הפרשנות של ההסתדרות - שאינה מקובלת על האוצר - גם על המגזר הציבורי. בתרחיש כזה עיני ישקול להפסיק את השביתה, ולאחר מכן השאלה אם צו ההרחבה יחול על המגזר הציבורי תעבור להכרעה משפטית. 

 

מי ומי בשובתים

פרט לרכבת, יושבתו גם נמלי הים, החברה הלאומית לדרכים וגם רשות שדות התעופה. אל על שינתה את לוח הטיסות בעקבות השביתה, וגם נתב"ג נערך - נפתח להמראות כבר ב-4 בבוקר. השביתה בנתב"ג תסתיים ב-12 בצהריים. בנוסף יושבתו הבנקים, משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות, שירות התעסוקה, משרד הפנים (למעט הנפקת דרכונים בקונסוליות), הדואר, רשות ההגירה ומינהל האוכלוסין, המוסד לביטוח לאומי, הרשות לניירות ערך, רשות המסים ובנק ישראל.

 

אחיות בריאות הציבור ובריאות התלמיד ישבתו. במתכונת שבת יעבדו בתי החולים הממשלתיים והעירוניים, בית החולים שערי צדק, בית החולים הדסה עין כרם ובתי החולים של שירותי בריאות כללית. מגן דוד אדום יפעל במתכונת חירום.

 

באוניברסיטאות ישבות הסגל המינהלי. שביתה כללית תהיה במוסדות ויצ"ו, נעמת, רשת אמונה, רשת אורט ורשת עמל. מערכת החינוך תפעל כהרגלה, אבל עובדי המנהלה והתחזוקה ישבתו. לגנים העירוניים לא יגיעו הסייעות וגם נהגי ההסעות ישבתו. ההורים ייאלצו שוב להחליף את הסייעות ולהביא בעצמם את ילדיהם לבתי הספר ולגנים.

 

גם מוסדות תרבות רבים ישבתו, ובהם מוזיאון ארץ ישראל בתל-אביב, מוזיאון תל-אביב לאמנות, מוזיאון בית התפוצות, התיאטרון הלאומי הבימה, תיאטרון הקאמרי, תיאטרון בית לסין והחאן. בנוסף, ישבתו בין היתר קק"ל, הסוכנות היהודית, מפעל הפיס, הבורסה לניירות ערך - וגם הטלוויזיה החינוכית.


פורסם לראשונה 08/02/2012 00:22

 

בהכנת הידיעה השתתפו תני גולדשטיין, אביאל מגנזי ואביטל להב
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"עונש לאלפי חיילים". השביתה הקודמת
צילום: רועי עידן
עופר עיני, יו"ר ההסתדרות. מחפש פתרון לעובדי הקבלן
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים