שתף קטע נבחר

"הזכייה של ארגנטינה ב-1978 - דיל פוליטי"

34 שנה אחרי המונדיאל השנוי במחלוקת, שוב עולות תהיות לגבי כשרות ה-0:6 של התכולים-לבנים על פרו בדרך לגמר. "גנרל ארגנטינה הסכים לקבל 13 מתנגדים למשטר הפרואני, בתמורה לכך שנבחרת הכדורגל תפתח רגליים", מספר ג'נארו לדסמה, סנטור לשעבר בפרו

אחת התעלומות הבלתי פתורות בכדורגל העולמי, עד עצם היום, היא זכייתה של נבחרת ארגנטינה במונדיאל 1978, אשר נערך על אדמתה. רבים מאמינים כי הגביע העולמי שהתנהל תחת המשטר הדקטטורי והאלים בדרום אמריקה, היה מהמושחתים בתולדות הספורט העולמי.

 

עוד ב-ynet ספורט

 

במוקד השאלה שעמדה ב-34 השנים האחרונות עומד המשחק האחרון בשלב הבתים השני (כך נהוגה הייתה השיטה אז), בין המארחת ארגנטינה לבין פרו. התכולים-לבנים עלו להתמודדות יום אחרי שברזיל גברה על פולין 1:3, בידיעה שרק 0:4 ומעלה יספיק כדי לעלות לגמר. זה נגמר ב-0:6 שמעורר עד היום לא מעט חשדות.

 

הסיפור מאחורי "המשחק החשוד בהיסטוריה" 

 

הפעם, נדמה כי מתקבלת העדות החזקה ביותר כי אכן, כדורגל נטו לא היה שם. ג'נארו לדסמה, סנטור לשעבר בממשל הפרואני של סוף שנות ה-70, סיפר במהלך סופ"ש כי תוצאת המשחק נקבעה אחרי דיל פוליטי שנרקם בין שליט ארגנטינה, הגנרל חורחה רפאל וידלה, לבין נשיא פרו דאז, פרנסיסקו ברמודס.

 

על פי העדות שמסר לדסמה, וידאלה הסכים לקבל לידיו 13 אסירים פוליטיים אשר התנגדו למשטרו של נשיא פרו, ובתמורה שחקני הכדורגל של פרו "יפתחו רגליים" במשחק המכריע בדרך לגמר. "וידאלה היה זקוק לניצחון של ארגנטינה במונדיאל כדי לנקות את התדמית הרעה שהייתה למדינתו בעולם", סיפר לדסמה. "וידאלה הסכים לדיל רק אם פרו תפסיד במשחק לארגנטינה בתוצאה הרצויה".

 

כתם לדורות? אוהדי נבחרת ארגנטינה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
כתם לדורות? אוהדי נבחרת ארגנטינה(צילום: AFP)

 

על פי ההערכות, אותם 13 מתנגדים שהועברו לארגנטינה, עונו והוכו למוות על ידי שוביהם החדשים. "ממה שידוע לי, אני לא יכול להיות גאה באותו ניצחון", סיפר לאופולדו לוקה, חלוץ נבחרת ארגנטינה ב-1978. "אבל אז לא קלטתי. רובנו לא קלטנו. פשוט שיחקנו כדורגל".

 

הגמר דרך אגב בו ניצחה ארגנטינה 1:3 את הולנד, לא עורר שום חשד מעולם והושג בדרך ספורטיבית. אבל לעולם, כנראה, לא נדע את האמת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים