שתף קטע נבחר

מחלקים דיוידנדים: פדרו אלמודובר יוצא לעור

הבמאי הספרדי פדרו אלמודובר בודק מקומות אפלים ב"העור בו אני חי". אקי קאוריסמקי דווקא מחפש את האור האופטימי ב"חוף מבטחים". וגם: שון דורקין מתחיל בגדול, נורי בילגה ג'יילן ממשיך בענק וג'יימס פרנקו עושה את ג'יימס דין. המלצות DVD

כירורגיה קולנועית

"העור בו אני חי" - פדרו אלמדובר שב לסדר היום הציבורי השנה, וקשה להתעלם מסרטו האחרון, שיוצא עם תרגום לעברית - במיוחד כשמדובר ביצירה שמחזירה אותנו לתקופות קדומות יותר של אשף המלודרמות האהוב מספרד. אלמודובר מחזיר את אנטוניו בנדרס לתפקיד אפל, קצת כמו זה שגילם הכוכב הספרדי ב"חוק התשוקה" מהאייטיז.

 

כאן הוא מגלם מנתח פלסטי עם אג'נדה לא לגמרי ברורה, לפחות לא בהתחלה. מה שברור הוא שהמדען המטורף, השרמנטי והקודר פיתח שיטה ליצירת עור סינתטי מושלם ועמיד נגד מפגעים קוסמטיים. הפרשה שנפרשת בביתו הגותי, תלך ותתבהר ככל שיתקתקו השעונים.

 

  • אלמודובר פונה לפילם נואר כדי להביא את הדיון על מגדר ותשוקה לשיאים של פרוורסיה ושוק. על עבודת הארט ועל הפריימים המושלמים אין צורך לפרט. על גופה המושלם של אלנה אנייה מתעורר הצורך לפרט, אבל לא נעשה זאת בפרהסיה.

 

"העור בו אני חי" - מותחן אפל. ספרד, 2011. תרגום לעברית. DVD. הוצאה מקומית.

 

פיני וקצת ציני

"חוף מבטחים" - אקי קאוריסמקי, הבמאי הפיני המוערך, תמיד נטה לסרטים פיוטיים, איטיים מאוד, שלא מכבירים במילים. זו הסיבה שסרטיו נחשבים לצפייה קשה ומאומצת. אבל השנה הוא יצא עם סרט, שלמרות הסגנון המוכר, נוטה להיות נגיש יותר, ובהחלט עשוי לעורר תיאבון גם ביחס ליצירות המופת הקודמות שלו.

 

מדובר בסרט שצולם בצרפת, על אודות שני בני מעמד פועלים בשם מרסל וארלטי מרקס (ולא בכדי, כנראה) שמספקים מחסה למהגר אפריקאי צעיר. הנער המפוחד נמלט ממשטרת ההגירה, לאחר שהמכולה בה שהה בדרך לאנגליה, נעצרה בעיר הנמל לה האבר.

 

  • דמויות אקסצנטריות, הומור דק והרבה מאוד אהבת אנוש מציפים את הפריימים המעוצבים של קאוריסמקי, שפשוט יודע כיצד לפרוט על לבבות תוך כדי העברת ביקורת חברתית נוקבת.

 

"חוף מבטחים" – דרמה, פינלנד-צרפת 2011. תרגום לעברית. DVD. הוצאה מקומית

 

ארבעת המ"מים

"Martha Marcy May Marlene" - שון דרקין עשה את זה. הוא יצר סרט ביכורים באורך מלא והפך לא רק ללהיט פסטיבלים, אלא גם לזוכה מאושר, בין היתר גם בפסטיבל הגדול לקולנוע עצמאי בסאנדנס. סרטו עוסק באישיותה המורכבת של מרתה - צעירה מבולבלת שנקלעה לכת בעייתית, הנשלטת על ידי גברים כוחניים. ברגע של הארה היא נסה על נפשה, ומצליחה לנחות בבית אחותה.

 

הטריילר של "Martha Marcy May Marlene"

 

הימים הראשונים מחוץ למחנה הם ימים של תעתוע, בהם מנסה מרתה (שבמשך שנתיים קראה לעצמה מארסי מיי) להרכיב את זהותה האמיתית. הבעיה היא שיחד עם החופש מגיעה ההתנהגות הלא הולמת, חלומות הביעותים והריקושטים המתבקשים. ואז מארסי מיי מבצבצת שוב ומבקשת להתפצל.

 

  • פורטרט מבהיל של אישיות שסועה, שמסמן את השחקנית הראשית שלו, אליזבת אולסן, כאחת הכוכבות הבאות של הקולנוע האמריקאי.

 

"Martha Marcy May Marlene " – מותחן פסיכולוגי, ארה"ב 2011. כתוביות באנגלית. DVD. יבוא.

 

להרוג טורקי, ולחקור

"היו זמנים באנטוליה" - כולם דיברו על סרטו החדש של הבמאי המבריק מטורקיה, נורי בילגה ג'יילן. הכתירו אותו כעבאס קיארוסטמי החדש, אולי משום שסרטו מהווה סוג של מחווה לקולנוע של האוטר האיראני ההוא (יוצר "עותק נאמן למקור"). הדרמה השקטה הזו משלחת קבוצה לאתר גופה קבורה בערבות אנטוליה. שני שוטרים, מספר פועלים עם אתי חפירה, רופא מהורהר ותובע מחוזי, מלווים אדם שהודה ברצח, על מנת שיראה להם היכן קבר את קורבנו.

 

הטריילר של "היו זמנים באנטוליה"

 

מכיוון שלא מדובר בסרט נרטיבי במובן המקובל, הסיפור הזה הוא רק טריגר למשהו גדול והגיגי יותר, על רקע נופים מרהיבים שמצולמים בקפידה מעוררת השראה. סרטו של ג'יילן עוסק גם בפרוצדורה החקירתית (חקירה במובן הרבה יותר רחב מסתם חקירת פשע) וגם במשמעותו של המוות בהוויה האנושית.

 

  • קולנוע מופשט, רצוף דימויים מעוררי מחשבה, שממקם את ג'יילן סופית (אחרי ארבעה פיצ'רים גאוניים) יחד עם מיכלאנג'לו אנטוניוני, וים ונדרס ותיאו אנגלופולוס. ולא שכחנו, קיארוסטמי.

 

"היו זמנים באנטוליה" - דרמה, טורקיה 2011. תרגום לאנגלית. DVD. יבוא

 

ג'יימס עושה את ג'יימס

"James Dean" - אם יש שחקן היום שהכי מתאים לתפקיד ג'יימס דין, הרי שזהו ג'יימס פרנקו. לפני כעשור היה פרנקו שחקן צעיר, מבטיח ויפיוף על, שנבחר לגלם את דמותו של האייקון ההוליוודי, וביצע את המשימה נאמנה. דין, למי שלא יודע או לא זוכר, הגיע להוליווד בסוף שנות ה-40, ובמהלך שנות ה-40 כיכב בארבעה סרטים - חלקם בעלי ערך היסטורי ("מרד הנעורים" ו"קדמת עדן") – שהפכו אותו, על חתיכותו הרגישה והמרדנית, ליצור הכי נחשק עלי אדמות אחרי מרילין מונרו.

 

ג'יימס פרנקו מגלם את ג'יימס דין ב"James Dean"

 

הסרט עוסק הרבה ביחסיו של ג'יימס דין עם אביו המנוכר - יחסים שעיצבו את הפרסונה שלו ואולי אפילו קשורים באופן עקיף למותו בטרם עת, בגיל 24.

 

  • ביוגרפיה אפקטיבית על יצירת מיתוסים במאה ה-20, ועל כמה כולנו, בסופו של דבר, זקוקים נואשות לאהבה של הורינו.

 

"James Dean" - דרמה, ארה"ב 2001. ללא תרגום. DVD. יבוא

 

ועל מה אתם ממליצים?

ומה אתכם? רוצים להכניס את הקוראים לסלון ביתכם ולחלוק את חוויות הצפייה שלכם? אתם מוזמנים לשלוח לנו המלצה קצרה לאימייל dvd.ynet@yahoo.com. אנחנו נפרסם במדור את ההמלצות המשכנעות והיצירתיות ביותר.

 

הכותב הוא איש תוכן בספריית ה-DVD האוזן השלישית

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אנטוניו בנדרס ואלנה אנייה ב"העור בו אני חי"
אנדרה ווילמס ובלונדין מיגל ב"חוף מבטחים"
שרה פולסון ואליזבת' אולסן ב"Martha Marcy May Marlene"
לאתר ההטבות
מומלצים