שתף קטע נבחר

ייצוגית: "ביצים מטורקיה שווקו כישראליות"

בקשה לתביעה ייצוגית בסך 334 מיליון שקל הוגשה נגד משווקות הביצים תנובה, גליקסמן, ביצי הכפר ומ. לסר על שייבאו לאורך שנים מאות מיליוני ביצים כשלא ברורה מידת הפיקוח הוטרינרי עליהן ותוך סימונן לכאורה כתוצרת ישראלית

ארבע משווקות הביצים הגדולות בישראל, תנובה, ביצי גליקסמן, ביצי הכפר ומ. לסר, עומדות במרכזה של בקשה לתביעה ייצוגית על סך 334 מיליון שקל שהוגשה היום (ה') לבית-המשפט המחוזי מרכז. בבקשה לתביעה נטען כי המשווקות מייבאות מיליוני ביצי מאכל ארצה אך לא מסמנות את מדינת הייבוא על הביצים, הן מוחתמות במכון המיון בארץ בהטבעה זהה לזו הנהוגה בביצים תוצרת ישראל ולכאורה משווקות כביצים ישראליות.

 

  • לקראת משבר חלב? עובדי תנובה מאיימים לשבות

  • תנובה מחלקת דיבידנד של 280 מיליון שקל

 

 

לפי כתב הבקשה, "הדבר מקבל משנה תוקף וחומרה" משום שרוב הביצים המיובאות הן מטורקיה "מדינה שהפכה בשנים האחרונות למדינה עוינת לישראל ושרמת הפיקוח בה נחותה לעומת זו הנהוגה בישראל". עוד נטען שלא ברור אם הביצים מובלות בתנאי קירור ואחסון נאותים, וכן שהן מוצגות כביצים טריות ונמכרות במחיר זהה לביצים תוצרת הארץ, בעוד שהן לכאורה פחות טריות מביצים שהוטלו בישראל.

 

הבקשה לתביעה הוגשה על ידי אייל גולדברג באמצעות עורכי הדין דרור שרמן, ליאור לנדאו, ותומר לוי ממשרד שרמן, לנדאו את שיץ, עברי, שהדגישו שהיו מצרפים את משרד החקלאות התביעה, לולא היה מוגן לפי חוק מתביעות ייצוגיות. סכום התביעה נקבע לפי אומדן של צריכת ביצים ב-180 אלף משקי בית ומוסדות.

 

אין ראיות שהביצים הובלו בתנאי קירור לא הולמים

המבקש טוען כי במשך שנים המשווקות נוהגות לייבא ביצים במכולות ולשווקן לצרכן בישראלי כאילו היו ביצים טריות מתוצרת ישראל.  ביצי המאכל מיובאות ארצה בימים של ביקוש רב, כמו ראש השנה ופסח, בעיקר מטורקיה אך גם מספרד, הולנד, איטליה ומדינות נוספות באיחוד האירופי.

 

לפי כתב הבקשה לתביעה, השירות הווטרינרי במשרד החקלאות, אינו פותח את מכולות הביצים המיובאות, אלא מסתפק בבדיקת מסמכים. בחוות דעת של וטרינר המצורפת לבקשה נטען טיפול לא נאות בביצים, כבר מתקופת גידול המטילות, עלול לגרום לתחלואות קשות.

 

מכאן שקיים חשש שהיבואניות חשפו את הצרכן הישראלי ל"סיכון מוגבר לתחלואות", אולם לכאורה, אין ראיות כי היבואניות הובילו את הביצים בתנאי קירור הולמים. ישנה גם טענה בכתב הבקשה כי יתכן שחלקן עלולות היו לשאת סלמונלה ומחלות נוספות, עם זאת, נראה שהמבקש יתקשה להוכיח שאכן כך הדבר משום שקה היהיה להוכיח התפרצות סלמונלה בעקבות שיווק ביצים אלו. עוד נטען כי יתכן שהביצים נשאו חומרים כימיים אסורים לשימוש בישראל, מה שיתכן שקל יותר

 

חופש הבחירה של הצרכן הישראלי נפגע

בתביעה נטען עוד, כי "חופש הבחירה" של הצרכן הישראלי הופר. נטען כי צרכנים ישראלים, שבחרו בשנים האחרונות שלא לרכוש תוצרת מטורקיה עקב המתיחות והעוינות בין שתי המדינות, מצאו את עצמם צורכים, בלא ידיעתם, תוצרת טורקית.

 

התובע אף הזמין סקר ממכון הסקרים של ד"ר מינה צמח, אותו צירף לתביעה, לפיו כ-85% מהמשתתפים בסקר השיבו כי בכלל לא היו מודעים לכך שקיים יבוא של ביצי מאכל לישראל ולא היו רוכשים אותן אילו היו יודעים כי הן מיובאות.

 

מתנובה נמסר בתגובה:  "טרם קיבלנו את התביעה, כשנקבל אותה נלמד אותה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים