שתף קטע נבחר

35 שנה לווירטון: צסק"א אכלה אותה

בדיוק לפני 35 שנה נכנס ה-17 בפברואר 1977 להיסטוריה של הספורט הישראלי, עם ניצחון גדול של מכבי ת"א על הסובייטים בעיירה הקטנה בבלגיה. וכמובן, יום הולדתו של מיקי ברקוביץ'

היסטוריה והיסטריה, אולי בפעם הראשונה בתולדות הכדורסל הישראלי. בדיוק היום (ו') לפני 35 שנה - ב-17 בפברואר 1977, גברה "דוד" - מכבי ת"א, על "גוליית" - צסק"א מוסקבה, בווירטון שבבלגיה, והפכה את התאריך הזה לכל כך זכור. כחודש וחצי מאוחר יותר, ב-7 באפריל, זכתה מכבי בגביע אירופה הראשון שלה (בהמשך יזכו הצהובים בעוד חמישה כאלו עד כה), לאחר ה-77:78 על מובילג'ירג'י וארזה בבלגרד. איזה ימים...

 

ואמש:

 

באותה העונה שיחקה מכבי באותו הבית עם שתי קבוצות ממזרח אירופה - צסק"א וברנו הצ'כוסלובקית, שסרבו לשחק בישראל. פיב"א פסקה לשתיים הפסדים טכניים בת"א, וקבעה משחקים בייעד נייטרלי - העיירה הקטנה וירטון שבדרום בלגיה.

 

העיתון של היום שאחרי. פיסת היסטוריה ()
העיתון של היום שאחרי. פיסת היסטוריה

 

ברנו - ואז צסק"א

המשחק מול צסק"א נקבע ל-17 בפברואר כאמור, יום לאחר שמכבי הביסה את אותה ברנו 76:91 באותו המקום, במשחק הרבה פחות זכור וחשוב. אף אחד לא באמת חשב שלמכבי יש סיכוי לגבור על הסובייטים, והדיבורים היו בעיקר סביב ההפרש.

 

צסק"א הגיעה למשחק לאחר ניצחון גדול במדריד על ריאל, מה שבוודאי לא הוסיף שקט לצהובים של רלף קליין. הסיבה היחידה לחגיגות לפני המשחק היתה יום הולדתו של הכוכב העולה של מכבי - מיקי ברקוביץ', שציין 23 חורפים. ציין, לפחות עד למשחק. לאחריו זה כבר הפך ל"חגג".

 

אוהדי צסק"א בת"א. לא דומה למה שקרה בווירטון (צילום: cskabasket.com) (צילום: cskabasket.com)
אוהדי צסק"א בת"א. לא דומה למה שקרה בווירטון(צילום: cskabasket.com)

 

"עם ישראל חי"

כ-1,000 צופים, כולם משלנו, הגיעו לאולם הקטנטן שהזכיר בית ספר יסודי, כשפה בארץ כל המדינה היתה צמודה למרקעים, כאילו מדובר בחתימת הסכם שלום. יש שיגידו שאפילו יותר מזה. הקהל סחף את מכבי לפתיחה מצוינת, כששחקני צסק"א נראו בהלם ממה שהתרחש ביציעים.

 

מכבי הוליכה 1:6 ו-3:12, אך צסק"א חזרה לעצמה והוליכה 20:22. הרוסים עלו ל-33:34 - היתרון האחרון שלהם במשחק, מכאן היתה רק קבוצה אחת - מכבי. במחצית הוליכו הצהובים 38:41, יתרון שהלך וצמח במהלך החצי השני, עד ליתרון השיא - 69:89. הסוף כבר היה לפרוטוקול בלבד. בסיום, כאמור, 79:91, תוצאה שנכנסה להיסטוריה ולא תצא ממנה לעולם.

 

השמחה בארץ, במקביל. ה-ל-ל-ו-יה ()
השמחה בארץ, במקביל. ה-ל-ל-ו-יה

 

המפה במפה

עם סיום המשחק רצו האוהדים למגרש, וחגגו כאילו מכבי לא רק שזכתה בגביע אירופה, אלא אף הרבה יותר מזה. כאן פחות או יותר נכנסו שני משפטים לתודעה הישראלית: "הוא הא, מה קרה, צסק"א אכלה אותה", ודבריו של טל ברודי בסיום: "אנחנו במפה ונשארים במפה, לא רק בספורט אלא בהכל". הללויה. במקביל לחגיגות בבלגיה יצאו המונים אל רחובות תל אביב, וחגגו את הניצחון הגדול עד לשעות הקטנות של הבוקר, כמעט כמו אמש, אחרי הניצחון בגמר הגביע על מכבי ראשל"צ.

 

מה עוד חדש ב-ynet ספורט?

 

שליח "ידיעות אחרונות" למשחק, רפאל נאה, פתח את הכתבה בעיתון שלמחרת במילים הבאות: "אנא, קוראים יקרים, אנא סילחו לי. למרות שאני מסקר שנים רבות את ענף הכדורסל, אני מבקש פסק זמן - לווידוי אישי. קצר. כי אמש, בעיירה בלגית נידחת, ששמה וירטון, ראיתי במו עיני את כדורסלני הצבא האדום מצדיעים ללוחמי מכבי תל אביב. כי אמש, אי שם באירופה, ראיתי את טל ברודי וחבריו מכניעים ללא תנאי את הדב הרוסי. אמש ראיתי את הערב הגדול ביותר של הספורט הישראלי. ואשרי שזכיתי לכך - וסילחו לי על הנימה האישית".

 

מזל טוב, יותר מכפול. מיקי (צילום: יוסי רוט) (צילום: יוסי רוט)
מזל טוב, יותר מכפול. מיקי(צילום: יוסי רוט)

 

"מי לא בכה", המשיך לתאר נאה, "חברי ההנהלה של מכבי ת"א - אמנון אבידן, אריה ברנוביץ', יגאל שצקי בכו כילדים. והמעגלים התרחבו לריקודי הורה באולם

- 'עם ישראל חי!', שרו וזעקו האוהדים. שמואל מחרובסקי היה המום: 'אין לי מה לומר, מה יש לומר?!'".

 

מיקי הוביל את קלעי מכבי עם 20 נקודות, ג'ימבו הוסיף 18, כשברודי (15) לו סילבר ואולסי פרי (10) סגרו חמישייה בדאבל פיגרס. חודש וחצי מאוחר יותר, כאמור, חגגו המכבים בבלגרד את הגביע הראשון, והבהחלט לא אחרון. היו ימים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טל ברודי
צילום: יעקב סער, לע"מ
מומלצים