שתף קטע נבחר

מערב פרוע: הרצח הבא בראשל"צ כבר הוזמן

הרצח הכפול בלב שכונת מגורים קבע סופית - זו לא רק מלחמת כנופיות בין המזרח למערב. הבנייה החדשה ששידרגה את הפושעים, המאסר שהוביל לחיסולים, מה עושה המשטרה ואיך מתמודדים התושבים? כך חדרו לראשל"צ ארגוני הפשע הגדולים

איך הפכה ראשון לציון מעיר שבה היו מסוכסכות שתי כנופיות, ל"מגרש המשחקים" של ארגוני הפשע המובילים במדינה? השאלה מעסיקה רבות את המשטרה, והשבוע היא אף התחדדה נוכח הרצח הנועז של אוהד פרנקו ודניאל סמרה בלב שכונת מגורים בשכונת קריית ראשון. על אף שבמשטרה ניסו לשמור את המלחמות הללו בשקט, לכולם ברור שההוראה לרצח הבא כבר יצאה לדרך.

 

רצח כפול במערב העיר. כבר לא מלחמת כנופיות מקומיות (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
רצח כפול במערב העיר. כבר לא מלחמת כנופיות מקומיות(צילום: ירון ברנר)
 

בין המלחמות הידועות של אבוטבול ושירזי, בין האלפרונים וארגון מולנר, צמח לו בראשון לציון מיני ארגון פשע שהצליח ללכוד את תשומת לבם של הארגונים הארציים.   

 

כבר למעלה משנה שרוב עבודתו של ראש מפלג המודיעין ביחידה המרכזית מרכז, סגן-ניצב דרור אסרף, מתמקדת באיסוף חומרים על הנעשה בעיר הרביעית בגודלה בישראל. ביחידה המרכזית של מחוז מרכז שוקדים בימים האלה על תוכנית חדשה למניעת ההסלמה במלחמת החיסולים שהחלה שם לאחרונה. 

 

ממלחמת כנופיות לסכסוך ארגוני פשע

לפני שנה עוד קיטלגו בימ"ר מרכז את הסיבה לרציחות בעיר כמלחמה בין שתי כנופיות: המזרח בראשותו של יניב בן שושן והמערב בראשות דודו אמויאל. הרקע: מאבקי שליטה על דמי חסות ועסקים בעיר. בעוד שאת כנופיית המזרח שנחשבה חלשה יותר הצליחו בימ"ר מרכז לפרק על ידי הכנסת כל הדמויות המובילות לכלא, במערב הסיפור קצת שונה. אפשר אף לומר שהוא יצא מכלל שליטה. אמנם גם שם מי שנחשב לדמות המובילה, אמויאל, הוכנס לכלא לשנתיים בעוון נשיאת לבנת חבלה, אבל שאר הנאמנים לו המשיכו לפעול, ו"זה לא מצא חן בעיני כמה גורמים בעולם התחתון", כפי שמסביר קצין בכיר במשטרה.

 

הרצח הכפול השבוע לא הפתיע אף אחד ביחידה המרכזית של המחוז. כנופיית המערב כבר הוכרזה כיעד מספר 1 של היחידה. המשמעות: תוכנית עבודה קבועה נגד חבריה, שכולל איסוף ראיות, האזנות, הטרדות וחיכוך כמעט יומיומי איתם.

 

התפנית בשיטת העבודה של המשטרה נגד הנעשה במערב העיר לא החלהה ביום אחד. "זה התחיל בהעלמותו של עדן בסון שהיה מקורב לאברג'ילים, ואחר כך בחיסול של רמי אמירה", מסביר דוד, שמכיר את הנפשות הפועלות מקרוב. "היה ברור שארגוני פשע ארציים החלו ללטוש עיניים למה שקורה בראשון לציון ואז גם הגיעו החיסולים".

 

מקום הירצחו של רמי אמירה. חיסול שסימל שינוי (צילום: דודו אזולאי) (צילום: דודו אזולאי)
מקום הירצחו של רמי אמירה. חיסול שסימל שינוי(צילום: דודו אזולאי)
 

במחוז מרכז מבהירים כי האיומים על העבריינים בראשון לציון לא מגיעים רק מצד גורמים בתוך העיר. "זאת לא בעיה של ימ"ר מרכז לבדה", מסביר קצין בכיר. "ברור שלחבר'ה האלה יש סכסוכים גם מחוץ לעיר עם ארגונים אחרים, ולצערנו חלקם נסגרים פה".

 

ניתן לומר שהרצח של אמירה היה הרצח הראשון במסגרת סדרת החיסולים שבה מעורבים ארגוני פשע: מתנקשים על אופנוע המתינו לו לאור יום בצומת בזק, במרחק 300 מטר מזירת הרצח השבוע, ולא הותירו לו סיכוי.

 

ב-9 באוקטובר היה זה הרצח של אבי דוד, דווקא בחולון, אך גם הוא קשור על פי החשד למאבקי השליטה בראשון לציון. אחריהם באו הרצח של משה נחייסי, תושב העיר שמצא את מותו ביפו, ולפני חודש נרצח בר כהן, בן 20 בסך הכול, אף הוא תושב ראשון לציון שזוהה עם כנופיית המערב.

 

הזירה בה נרצח בר כהן, שזוהה עם כנופיית המערב (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
הזירה בה נרצח בר כהן, שזוהה עם כנופיית המערב(צילום: עופר עמרם)
 

בין לבין נעלמו שני צעירים שאף הם היו תחת עיניהם הפקוחה של בלשי היחידה המרכזית: עדן בסון תושב מזרח העיר, וג'ורדן אזולאי שזוהה עם כנופיית המערב. אמנם במשטרה לא פתחו בחקירת תיק רצח, אבל בחדרי חדרים מודים שם שאפסו הסיכויים למצוא אותם בחיים.

 

פערי הזמנים בין מקרי הרצח אולי גרמו לכך שבציבור הרחב רבים לא שמו לב למלחמה שמתחוללת במערב, עד שהגיע הרצח הכפול השבוע, שבוצע לנגד עיניהם של עשרות אנשים, בלב שכונת מגורים. "רצח של מקצוענים", בעגת העבריינים.

 

"ניסיון שליטה בפשיעה החמורה"

"ברור לנו שהמאבקים בראשון החלו בעקבות ניסיון השליטה במגוון הפשיעה החמורה באזור", מבהיר סגן ניצב אסרף. ובכל זאת כשהוא נשאל איך הסיפור מגיע לכדי אלימות כה חמורה, הוא משיב: "ברגע שהצלחנו להכניס את מי שעמד בראש הכנופייה במערב לכלא, נוצר שם מעין כאוס גם בתוך החבורה וגם בקרב גורמים פליליים אחרים שהרגישו שהם חלשים, ומכאן החלו החיסולים".

 

כיצד לדעתו הפכה ראשון לציון לזירת התגוששות כה קטלנית? "העיר גדלה עם השנים והפכה קרקע פורייה לאותם עבריינים. אנחנו יודעים שהם מבינים שיש בעיר הזאת הרבה פוטנציאל של כסף ולכן הם פועלים כאן. מלבד זאת, ישנם עבריינים ממקומות אחרים, שפשוט ניצלו את הבנייה החדשה במערב ושידרגו את עצמם לחיים נוחים שם. כל אלה יחד הביאו לריבוי של דמויות ואינטרסים, שביניהם גם מתח ויריבות שמביאים לאלימות".

 

אסרף מבטיח שהמשטרה "פועלת באופן אינטנסיבי ורציף, כשאנחנו מכוונים לדמויות הבולטות: חקירות, מודיעין, איסוף. יחד עם זאת, מדובר בטיפול ארוך טווח. זה מעין טיפול שורש עמוק, שבסופו של דבר יביא לתוצאות. לא תהיה פה מכה של זבנג וגמרנו".

 

גם אם במשטרה לא יודו בכך, הסדרי הטיעון שאליהם מגיעים בפרקליטות, והעונשים הקלים שמטיל בית המשפט על העבריינים הכבדים, מייצרים אצלם כעס ואכזבה. בימ"ר מרכז הצליחו בשנה האחרונה לעצור פעם אחר פעם את החברים באותן כנופיות, אבל בכל משפט העונש נע בין שנה לשנתיים מאסר. "זה לא עונש מרתיע", אומרים שם. "אנחנו נלחמים אבל זאת לא מלחמה שלנו לבד, כולם צריך לשנס מותניים".

 

מי שנמצא עכשיו בלחץ הם תושבי מערב ראשון. גם הם מבינים כעת שנקלעו לסיטואציה שלא הייתה מוכרת להם מעולם. הרצח השבוע רק חידד את הבעיה, ואת העובדה שלעבריינים אין עכבות. אף אחד לא יכול להבטיח שברצח הבא לא ייפגעו אזרחים.

 

ראש העיר ראשון לציון, דב צור, פנה למשטרה וטען כי מקרי הרצח האחרונים מעידים על פשיעה חמורה שמתהווה בתחומה. "לא ייתכן שרבע מיליון תושבים ישלימו עם הפרה כה בוטה של שלוותם", טען צור במכתב שהפנה למפקד מחוז המרכז במשטרה.

 

הוא הציע לתגבר את כוח האדם בתחנת המשטרה בעיר: "חבל שנזדקק לעוד ארועים כאלה כדי שהדבר יקרה", והוסיף: "אני חוזר על דרישתי ממך כי תיערך בדיקה לגבי התבטאויות של קצינים במחוז, הפוגעים אנושות בתדמיתה של ראשון לציון ויוצרים חרדה ובהלה בקרב תושבי העיר. לא נאפשר הידרדרות ברמת הביטחון האישי של תושבנו ולא נאפשר הוצאת דיבתה לרעה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זירת הרצח הכפול השבוע
צילום: ירון ברנר
בלב שכונת מגורים
צילום: ירון ברנר
מערב ראשון. קרקע פורייה
ראש העיר, דב צור. השלווה הופרה
ניצב בנצי סאו. מפקד מחוז מרכז
באדיבות משטרת ישראל
מומלצים