שתף קטע נבחר

סבא"א: "פעולות" בבסיס איראני, לבקר שם דחוף

בתדרוך של סוכנות הגרעין אמר ראש משלחת הפקחים לאיראן כי יש אינדיקציות מצילומי לווין לכך שבבסיס פרצ'ין, ששמו נקשר בפיתוח נשק גרעיני, מתקיימות פעולות המדגישות עד כמה דחוף שהפקחים יבקרו בו. החודש סירבה איראן לאפשר גישה למתקן

לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) יש אינדיקציות מצילומי לווין לכך שייתכן כי בבסיס הצבאי האיראני פרצ'ין מתבצעות "פעולות", אשר מוסיפות דחיפות לבקשתה של סבא"א מטהרן שתאפשר לפקחים לבקר במתקן. כך אמרו היום (ד') דיפלומטים מערביים. מנגד אמר בכיר איראני כי במתקן לא מתקיימת פעילות גרעינית.

 

עוד חדשות מהעולם הגדול:

 

לפי סוכנות הידיעות רויטרס, הדיפלומטים סיפרו כי הרמן נקארטס, ראש משלחת הפקחים של סבא"א שביקרה פעמיים בחודש האחרון באיראן, התבטא בנושא המתקן הצבאי בפרצ'ין בתדרוך בדלתיים סגורות בפני נציגי המדינות החברות בסבא"א.

 

לדבריהם, נקארטס לא פירט אילו פעילויות ייתכן שמתרחשות שם ואם מעורבים בהן ניסיונות של טהרן להסתיר את המתרחש במקום. סבא"א ביקשה לבקר באתר הצבאי כחלק מניסיונה לבדוק אם יש ממד צבאי לתוכנית הגרעין של איראן, אולם זו לא אפשרה לפקחיה גישה שכזו.

 

בסיס פרצ'ין שוכן כ-30 קילומטרים מטהרן. בדו"ח חמור על איראן שפרסמה סבא"א בנובמבר נטען כי בבסיס נערכים ניסויים שקשורים לייצור כלי נשק גרעיניים.

 

ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, פרידון עבאסי, אמר היום כי ההחלטה אם לפתוח את בסיס פרצ'ין לביקורי

הפקחים נתונה בידי צבא איראן. הוא צוטט בסוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א כאומר שהפקחים יכולים לבקר במתקני הגרעין של המדינה "מתי שהם רוצים".

 

אחמדינג'אד בתוככי כור גרעיני באיראן (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
אחמדינג'אד בתוככי כור גרעיני באיראן(צילום: רויטרס)

 

"אבל האם הם יכולים לבקר בבסיס פרצ'ין - ההחלטה הזו כבר נתונה בידי אנשי הצבא של המדינה", אמר עבאסי, והדגיש כי לארגונו אין שום חובה "להראות להם כל מקום שהם רוצים לבקר בו במדינה". הוא טען כי במתקן פרצ'ין לא מתקיימת שום פעילות גרעינית.

 

ובתוך כך מדווחים בארה"ב כי הממשל האמריקני מנסה לשכנע את ישראל כי המתקן האיראני להעשרת אורניום "פורדו" אינו חסין כפי שמתואר מפני פגיעה של הדגם המשופר של פצצות הענק "מפצחי הבונקרים". זאת, כדי לרכך את ישראל בכל

הנוגע לוויכוח המתנהל בין המדינות בנושא לוח הזמנים והקו האדום שלפיו יוחלט אם ומתי לתקוף באיראן.

 

"וושינגטון פוסט" ציטט גורמי צבא ומודיעין אמריקנים שאמרו כי מפצחי הבונקרים המשופרים שצורפו לארסנל האמריקני מסוגלים להסב נזק בלתי הפיך לאתר ולגרום לעיכוב של שנים בתוכנית הגרעין של איראן.

 

יכולותיה של הפצצה החדשה הן נושא חשוב בשיחות שמתקיימות בין בכירים אמריקנים וישראלים לקראת ביקורו בוושינגטון של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשבוע הבא. היום נפגש שר הביטחון, אהוד ברק, עם שר ההגנה האמריקני, לאון פנטה. אתמול נועד ברק בבית הלבן עם סגן הנשיא ג'ו ביידן ויועצו של הנשיא לביטחון לאומי, טום דונילון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נשיא איראן אחמדינג'אד. אין גישה לפקחים
צילום: EPA
מומלצים