שתף קטע נבחר

"חמימות מזויפת". שפת הגוף של אובמה ונתניהו

שתי מומחיות שצפו בהצהרה המשותפת של המנהיגים הבחינו אמנם בהתקרבות מצדו של הנשיא האמריקני, אך "כאשר נתניהו אמר שישראל תגן על עצמה במידת הצורך, ניתן היה לראות שאובמה שב לתנוחתו הראשונית והאגרסיבית"

הבדלי הגישות בין נשיא ארצות-הברית, ברק אובמה, לראש הממשלה בנימין נתניהו, לא באו לידי ביטוי רק בתוכן הצהרותיהם למצלמות בחדר הסגלגל, רגע לפני תחילתה של הפגישה החשובה ביניהם. מומחיות לשפת גוף ניתחו לבקשת ynet את אופן דיבורם, צורת הישיבה והמחוות הגופניות של שני המנהיגים. המסקנות: אובמה השתדל לשדר חמימות כלפי נתניהו, שהיה חסר שקט רוב הזמן, אך זו הייתה כנראה חמימות מזויפת.

 

שבוע מדיני בוושינגטון - כתבות אחרונות:

 

מישל שטיין טיר, מומחית לתקשורת מול קהל ומצלמה, הסבירה כי שפת הגוף של המנהיגים דומה לשפת גופם במפגשים קודמים,

אך הפעם שניהם נראים מרוככים יותר. "לא מדובר באהבה, אך בהחלט כן מדובר ביותר כבוד הדדי ואינטרסים משותפים מפגישתם האחרונה במאי 2011".

 

לדבריה, "מערכת היחסים של שני המנהיגים טובה ושוויונית היום מעבר. היא יותר בגובה העיניים. בעבר אובמה היה מרוחק יותר ומנוכר, וכאן הוא השתדל יותר".

 

 

עם זאת, היא ציינה, "אובמה אחז בכיסא ויצר מעין משולש בזרוע שמאל, תנוחה הנקראת 'תנוחת המרחב הפיזי' ומטרתה לייצר מסה פיזית גדולה יותר מול הפרטנר כדי 'להגדיל' אותנו ולשדר לנתניהו מי הבוס. כלומר, צד שמאל של אובמה משדר שעדיין מכעיס אותו שנתניהו מתעקש ולא מוכן לסמוך על ארה"ב, ואילו צד ימין ניסה לשדר חיבור טוב לנתניהו".

 

באשר לשפת הגוף של ראש הממשלה, הסבירה שטיין טיר כי הוא דיבר "בידיים מושטות, בזרועות פתוחות והתבדח מעט בניסיון להקל את האווירה. הוא נינוח יותר".

 

אובמה אוחז בכיסא. תנוחה אגרסיבית (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ) (צילום: עמוס בן גרשום, לע
אובמה אוחז בכיסא. תנוחה אגרסיבית(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

 

ענת הכט פישר, מומחית לשפת גוף ויועצת תדמית, הסכימה עם דברי עמיתתה. "איך שנכנסו צוותי הצילום, שנייה לפני שהחל אובמה לדבר, הוא היה עם כפות ידיו על מסעדי הכורסה והייתה מצדו הרחבה של הגוף. זו תנועה תוקפנית שבדרך כלל רואים אצל חיות שנייה לפני שהן תוקפות. כאשר נכנסו הצוותים הוא שינה תנוחה והידיים נסגרו ועברו לתנוחה נינוחה יותר. רגלי אובמה היו משוכלות לכיוון נתניהו דבר המראה על חמימות והקשבה".

 

היא הצביעה על כך שלכאורה אובמה היה חם יותר כלפי אורחו הישראלי, אך הסבירה שכנראה לא מדובר בחום אותנטי. "בזמן שהנשיא אובמה דיבר הוא פנה רבות אל עבר המצלמות ומדי פעם גם הפנה מבטו לביבי, אבל לא באמת הישיר את מבטו אליו. בפגישות קודמות היה משהו יותר קר באובמה כלפי נתניהו, ואילו עתה נראה כי הוא כביכול יותר חם ואמפתי".

 

כבוד הדדי ואינטרסים משותפים. אובמה השתדל יותר (צילום: AP) (צילום: AP)
כבוד הדדי ואינטרסים משותפים. אובמה השתדל יותר(צילום: AP)

 

לדבריה, "כשמדובר בשפת גוף יש לקיים הרמוניה מוחלטת בין כל הגוף בצורה סימטרית, בלי תנועות סותרות שצפות מהתת-מודע. אם באמת הייתה שם חמימות היה אובמה מישיר את מבטו אל נתניהו יותר, כפי שהיה כאשר ביבי דיבר ומבטו היה אל אובמה רוב הזמן".

 

נתניהו היה מתוח: "הבעת פנים כמו של ילד נזוף"

ראש הממשלה, הסבירה המומחית, היה מתוח בזמן שאובמה דיבר, וחש הקלה כשהחל בדבריו. "הוא ישב בפישוק עם ידיו על הברכיים וכפות ידיו פרושות. תנוחה המסמלת מתח רב. הבעת פניו הייתה כמו זו של ילד נזוף, ומאוד לא נינוח. כשביבי החל לדבר, אז הוא כאילו נכנס לסיטואציה נוחה יותר והשליטה עברה אליו. שניהם דיברו עם אגודלים כלפי מעלה שזהו סמל לאגו,

ביטחון ושליטה. הרגעים היחידיםש בהם היה ביבי מחויך היו כאשר דיבר בעצמו".

 

היא הדגישה כי "כאשר נתניהו אמר כי ישראל תגן על עצמה במידת הצורך, ניתן היה לראות שאובמה שב לתנוחתו הראשונית והאגרסיבית יותר של ידיו על מסעדי הכיסא. אחרי סוף הנאום אובמה היה נינוח הרבה יותר ובסביבתו הטבעית וביבי לעומתו היה נראה חסר שקט, וכמי שלא מרגיש בנוח במקום שבו הוא נמצא. אם הייתה שם באמת חמימות, ביבי לא היה נראה כך. זו חמימות מזויפת מתוך שליטה ומחשבה מצד אובמה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אובמה לא הישיר מבט לנתניהו
צילום: AFP
אובמה היה נינוח בסביבתו הטבעית
צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
מומלצים