שתף קטע נבחר

צילום: shutterstock

חשבון החשמל התנפח: "חרדה כשהרדיאטור דולק"

עליית מחירי החשמל יצרה תסיסה בקרב האוכלוסיות החלשות. "הגיע הזמן שחברת החשמל תפסיק לחלוב אזרחים", קראה מנהלת עמותה שמסייעת לנזקקים. מובילי המחאה החברתית בקיץ מאיימים: "בקרוב אזרחים יסרבו לשלם סכומים כאלה"

"כל פעם שהרדיאטור דולק, הם נכנסים לחרדה", כך תיארה היום (ג') אילנית חפוטה, מנהלת עמותת מאיר פנים שמסייעת למשפחות נזקקות, את מצבם של האזרחים שאותם היא משרתת, לאור העלייה החדה במחירי החשמל. "הגיע הזמן שחברת החשמל תפסיק לחלוב אזרחים", הכריזה, בעוד מובילי המחאה החברתית בקיץ מאיימים: "לא רחוק היום שבו אזרחים יסרבו לשלם סכומים אדירים כאלה".

 

מחיר החשמל - כותרות אחרונות ב-ynet:

 

עוד בערוץ החדשות:

 

לדברי חפוטה, "לא ייתכן שמבלי להשתמש יותר מדי בחשמל, אתה מקבל חשבונות לא מציאותיים ולא תואמים את המשכורות. מאחר ועובדיה מקבלים חשמל חינם, זה לא מזיז להם" האשימה, תוך שהיא מספרת כי רבים מהאנשים שבהם מטפלת העמותה כבר חיים כמעט בלי חשמל, בגלל ההתייקרות. "אם המצב ימשיך, תהיה עוד כתבה ועוד כתבה על אנשים שחיים בקור ללא חשמל".

 

צריכת שיא. "עוד כתבה על אנשים שחיים בקור ללא חשמל" (צילום: אלעד רובינשטיין) (צילום: אלעד רובינשטיין)
צריכת שיא. "עוד כתבה על אנשים שחיים בקור ללא חשמל"(צילום: אלעד רובינשטיין)

 

שרונה גואריהן, אם חד-הורית לשלושה ילדים מבית אליעזר, סיפרה ל-ynet כי "בעקבות העלאת מחירי החשמל צברתי חובות. לאחרונה הם הכריחו אותי לעבור לקניית חשמל באמצעות חשבון מסגרת - אם יש לי כסף, יש חשמל, ואם אין לי כסף, אין חשמל בבית. לצערי, לא סופרים אותנו ועושים עלינו קומבינות של חשבונות מנופחים".

 

לדבריה, "אפשר ללכת לכיוון האזרח, כך שנוכל לפחות לקבל שירות מינימלי. חשמל זה משהו בסיסי שאמור להיות בכל בית, אבל יותר אנשים מגלים שהם לא יכולים לעמוד בתשלום שלו והמחירים מופקעים. הם מעלים מחירים ושכר המינימום נשאר נמוך, כך שאם פעם אנשים נאבקו על פערים חברתיים, היום אנשים כבר לא יכולים לספק אפילו את הצרכים האלמנטריים".

 

רן מלמד, מנכ"ל עמותת ידיד, הוסיף כי "מגיעות אלינו באופן קבוע פניות מאוכלוסיות מוחלשות שלא מצליחות לשלם את חשבון החשמל שלהן ועומדות בפני ניתוקים. נדמה כאילו חברת החשמל עושה סיבוב על גב הצרכנים", אמר.

 

מלמד ציין עוד כי אף שחברת החשמל מחויבת להעניק הנחות לכ-100 אלף קשישים, היא לא הצליחה לאתר עשרות אלפים מהם. "מצד אחד, מבקשים מאיתנו בקיץ לחסוך ואז מעלים את המחירים. מצד שני, כשאין ברירה בחורף והמחירים בשמיים, מעמד הביניים משלם את המחיר על ההתנהלות הקלוקלת של החברה", סיכם.

 

עו"ד ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון לתת, אמר כי "ההעלאה במחירי החשמל והחורף הקשה עלולים לגרום אפילו למוות, בקרב קשישים נזקקים שלא יכולים לשלם את החשבון ונותרים לבד בקור ובחושך. אם לא תיושם תוכנית ממשלתית שמטרתה לדאוג לחלשים, המחאה החברתית הבאה עלולה להתפתח למהפכה".

 

גם בקרב הצעירים מורגש לאחרונה מתח ביחס לנושא, ולחץ שעוסק בעמידה בתשלום החשבונות. יאיר, סטודנט שחי בדירה עם שני שותפים בתל אביב, סיפר כי "למרות שאף אחד מאיתנו לא נמצא הרבה בדירה, בחודשים האחרונים הגיעו לנו חשבונות חשמל כל כך גבוהים, שפשוט לא יכולנו להאמין. החשבון היה גבוה פי שניים ויותר מהרגיל ולא הבנו איך זה יכול להיות. אפילו חשבנו שגונבים לנו חשמל. אנחנו די אובדי עצות כי המשכורות שלנו לא עלו ומצד שני חברת חשמל לוקחת לנו את המעט שמחזיק אותנו עם הראש מעל המים".

 

"קצר חמור בין הממשלה לאזרחים"

התסיסה גרמה גם למובילי מחאת האוהלים להגיב. לדברי סתיו שפיר, "הדבר המרגיז באמת הוא שגם כשאין שום תקלה, חשבונות החשמל נראים בדיוק ככה: מופרכים ובלתי אפשריים. זו התוצאה של קצר חמור בין ממשלת ישראל לאזרחים שלה. אנחנו מבהירים לה פעם אחר פעם שאנחנו לא מסוגלים - אבל המצוקות שלנו ממש לא נשמעות, כנראה, בחדרים המחוממים היטב של שרי הממשלה".

 

שפיר חזתה כי "לא רחוק היום שבו אזרחים מהשורה פשוט יסרבו, ובצדק, לשלם סכומים אדירים כאלה רק כדי לחמם

את החדר של הילדים שלהם בחורף".

 

רועי נויימן, דובר המחאה החברתית, הוסיף כי "מבצעי החודש של נתניהו ממשיכים. קודם הדלק, עכשיו החשמל. הדבר מראה עד כמה מזלזלים בכספם של האזרחים. כל חודש אנחנו שומעים על דרך חדשה של הממשלה לגבות מאיתנו עוד מסים, ואם זה יימשך ככה, כנראה שבקרוב חשבונות החשמל שלנו יעלו אפילו על גובה שכר הדירה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חשבון חשמל שהולך ומתייקר
"זה לא מזיז לחברת החשמל"
צילום: מוטי קמחי
מומלצים