שתף קטע נבחר

תגבור גששים: מחבל, מבריח סמים או עזתי תמים

"הדרום הפך בית הספר הכי טוב לגששים", אומרים בצה"ל, ומגבירים פעילות מחשש לפיגועים. היינו איתם בתרגיל ייחודי

על רקע ההתרעות הנמשכות על מחבלים שייצאו לפיגוע מחצי האי סיני ועוד לפני ירי הגראדים לאילת, קיים באחרונה צה"ל אימון ראשון מסוגו באזור הגבול המערבי לגששי פיקוד דרום. התרחיש: מרדף אחר מחבלים שהניחו זירות מטענים וברחו לעומק ישראל.

 

עוד בערוץ החדשות:

 

בתרגיל נטלו חלק עשרות גששי אוגדת עזה ועוצבת אדום, שפועלות בגבול. המתווה דימה חדירה של מחבלים דרך קטע בגבול שבו עדיין לא הושלמה הגדר החדשה, בסמוך לעזה. לאחר מכן, הוטמנו מטעני דמה באזור שבו רדפו הגששים אחר המחבלים, בתוך שטח ישראל.

 

הגבול הפך בית הספר הכי טוב לגששים (צילום: אליעד לוי) (צילום: אליעד לוי)
הגבול הפך בית הספר הכי טוב לגששים(צילום: אליעד לוי)

 

עשרות גויסו בחודשים האחרונים לתגבור הגבול (צילום: אליעד לוי) (צילום: אליעד לוי)
עשרות גויסו בחודשים האחרונים לתגבור הגבול(צילום: אליעד לוי)

 

לפי הערכות בצה"ל, ההתראה האחרונה - שהביאה כבר לסגירתו של כביש 12 והוצמדה גם לחיסול מזכ"ל ועדות ההתנגדות העממית, זוהייר אל-קייסי - נושאת עמה פיגוע "בעל השלכות אסטרטגיות". מספר רב של מחבלים צפוי להשתמש בכלי נשק, מטענים, רימונים ונשק קל, וכן בטילים נגד טנקים ועוד, בדומה לפיגוע שהיה באוגוסט, סמוך לעין נטפים. ההתראה הזו עדיין לא הוסרה לגמרי והחשש מפני פיגוע טרור אינו מרפה.

 

בשטחים המדבריים העצומים בגזרה, שבהם אותרו בחודשים האחרונים שני מטענים שהושלכו לצד הישראלי של הגבול, ניתן לזהות כפלי קרקע רבים, שטחים "מתים" ואדמה חולית, מאפיינים שמקשים על עבודת הגששים. "המחבלים יודעים זאת ומנצלים את זה היטב", אמר ל-ynet רב-סרן עדי, קצין גששים מפיקוד דרום. "הם יודעים שרוח חזקה יכולה לטשטש כמעט לחלוטין עקבות טריות על החול, ומחכים לשעה הנכונה".

 

יודעים להבדיל בין מסתנן, מבריח סמים או עזתי תמים (צילום: אליעד לוי) (צילום: אליעד לוי)
יודעים להבדיל בין מסתנן, מבריח סמים או עזתי תמים(צילום: אליעד לוי)

 

 (צילום: אליעד לוי) (צילום: אליעד לוי)
(צילום: אליעד לוי)

 

לדבריו, "זהו גבול קשה יותר לעבודה מאשר גבול הצפון, אבל הגששים שנבחרו לפה הם מיומנים מספיק ויודעים להבדיל בין עקבות של מחבל, מסתנן אפריקאי, מבריח סמים או עזתי תמים. גבול מצרים הפך לבית הספר הכי טוב לגששים".

 

עשרות גששים גויסו בחודשים האחרונים לתגבר את האזור ולפעול בשילוב מערכת מכ"מים חדשה שצפויה להתפרש באזור. בחודש וחצי האחרונים, נהרגו שלושה מבריחים בחילופי אש עם צה"ל, ובצדו המצרי של הגבול, הפכו הקרבות

הליליים בין השוטרים המצריים למבריחים לדבר שבשגרה. "הגששים הם קודם כול לוחמים שצועדים בראש הכוח ויודעים בכל רגע נתון שהם ייתקלו ראשונים במחבלים", הסביר ל-ynet מפקד יחידת הגששים, אלוף משנה יוסי חדד.

 

הגששים, שסורקים באופן קבוע את אזור הגבול, רדפו באחד הלילות אחר עקבות חשודות, שזוהו לפנות בוקר כעזתים לא חמושים שחצו את הגבול והסתתרו על עצים ליד צאלים. מבדיקה שנערכה, עלה כי הם חדרו לישראל בניסיון למצוא עבודה, אך בצה"ל לא פסלו את האפשרות שמדובר בניסיון לאסוף מודיעין על יכולת החדירה לישראל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אימון ראשון מסוגו
צילום: אליעד לוי
מפקד יחידת הגששים, אלוף-משנה יוסי חדד
צילום: אליעד לוי
מומלצים