שתף קטע נבחר

האם כדאי לחברות להשקיע באוספי אמנות?

רנטה ויהאגר, אוצרת האמנות של יצרנית מכוניות מרצדס, סבורה שכדאי לתאגידים להחזיק באוספי אמנות וגם מנמקת: "השיקול המרכזי הוא לתמוך באמנות צעירה ולתת משהו בחזרה לחברה". על השאלה מה השיקולים בבחירת האוסף היא משיבה נחרצות: "ההחלטה היא 100% אמנותית - ללא שיקולים כלכליים"

ועידה לאמנות אספנות ופיננסים מתקיימת היום (ד') בתיאטרון הבימה בתל אביב, בהשתתפות בכירים בקהילת האמנות והעסקים הבינלאומית והישראלית. הוועידה מתקיימת ביוזמת שירי בן ארצי ואיה שהם, בעלות הגלרייה החדשה Artstasion לאמנות עכשווית, במטרה לסקור את מצבו של שוק האמנות המקומי, לחזק את מעמדו כזירה עסקית ולהעניק כלים למי שמעוניין להפוך את האמנות לאפיק השקעה.

 

 

מנהלת ואוצרת ראשית של אוסף האמנות של קבוצת דיימלר, ד"ר רנטה ויהאגר, המשתתפת באירוע, סיפרה בראיון ל-ynet על השיקולים המנחים את תאגיד דיימלר, המייצר בין היתר את מכוניות מרצדס, באחזקת אוסף האמנות שברשותו.

 

מדוע כדאי לתאגיד להחזיק באוסף אמנות?

 

"השיקול המנחה שלנו הוא לתמוך באמנות צעירה ולתת משהו בחזרה לחברה. אנחנו מקבלים משהו מהחברה - כשאנשים קונים מכוניות, וזו צריכה להיות מטרתנו לתת משהו בחזרה. החזקת האוסף היא הזדמנות להראות את אחריות התאגיד להעלאת ערכי תרבות וחברה.

 

 

 

"האוסף עוזר לעובדים ללמוד על התרבות, החברה והפוליטיקה שסביבם, ועל המסורת בה הם חיים. האוסף מוצג גם מחוץ למשרדי החברה, וכשאתה מוציא את האוסף החוצה אתה יכול להגיע לקהלים רחבים יותר ולהנגיש את האמנות לציבור".

 

הרצון לטפח את תדמית התאגיד מהווה גם שיקול בהחלטה לרכוש יצירות אמנות?

 

"המטרה הראשונה היא קנייה והצגה של אומנות צעירה, פיתוח אמנות עכשווית ותמיכה באמנים ובגלריות. אם אתה עושה עבודה טובה, זה גם מועיל לתדמית הציבורית והחברתית של החברה".

 

בעת רכישת היצירות, האם שיקול הרווח העתידי הוא משמעותי?

 

"ההחלטה מה לקנות היא 100% אומנותית ללא שיקולים כלכליים. אנחנו מנסים לקנות פריטים מקבוצות וסגנונות שחסרים לנו, ואנו תומכים בעיקר באמנים בינלאומיים צעירים. אנחנו לא מוכרים, ולכן אין לנו רווח. בעשר השנים האחרונות אני חושבת שקנינו כ-500 יצירות, ואולי מכרנו חמש.

 

"אני חושבת שיש לי עין טובה לטרנדים באמנות. תמכנו באמנים שהתפרסמו מאוחר יותר והיצירות שלהן העלו מאד את ערכן, אבל אנחנו לא מנסים להרוויח מכך. אנחנו קונים לפי איכות היצירה, ומשתדלים לקנות לפני שהשוק מגלה את האמן".

 

איכות ולא כמות 

אוסף דימלר שהוקם בשנת 1977, כולל כיום כ-2,000 יצירות של כ-800 אמנים גרמניים ובינלאומיים. ויהאגר הובילה במסגרת תפקידה תערוכות רבות המבוססות על יצירות האוסף, והפיקה תערוכה נודדת הכוללת 200 מיצירות האוסף, שהוצגה משנת 2003 במוזיאונים חשובים בעולם.

 

לדברי ויהאגר, "שליש מיצירות אוסף דימלר מוצגות באזורים ציבוריים במשרדי החברה, שליש מוצג בתערוכות ברחבי העולם ושליש מאוחסן, כשכל הזמן יש תחלופה בין היצירות.

 

"אנחנו מעדיפים איכות ולא כמות. האוסף נחשב לאחר הוותיקים באוספים התאגידיים באירופה, הוא כולל 2,000 פריטים ונחשב לאוסף בגודל בינוני. הוא מכיל פריטים החל מאמנות מודרנית-קלאסית מתחילת המאה ה-20, ועד לאמנות עכשווית בינלאומית, ונחשב לאחד הטובים באירופה, לא בגלל גודלו אלא בגלל איכותו".

פורסם לראשונה 21/03/2012 12:03

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים