שתף קטע נבחר

איור:  אופיר בגון

"גורלה הפוליטי של לבני תלוי בתומכי אריק שרון"

כולם בקדימה מסכימים: אם ה"מצביעים החופשיים" יגיעו בהמוניהם לקלפיות מחרתיים, יו"ר האופוזיציה תנצח את מופז. אבל מיהם אותם עשרות אלפים שהצטרפו למפלגה של רה"מ לשעבר, ובמשך השנים אולי נטשו אותה? תעלומת המתפקדים

"גורלה הפוליטי של ציפי תלוי בקבוצה אחת בקדימה: תומכי אריק שרון. אם האנשים שהצטרפו למפלגה כשהוא הקים אותה, ייצאו מהבית ויבואו להצביע לה, היא תנצח. הבעיה היא שאותם בוחרים, ה'קולות החופשיים', הם סימן שאלה אחד גדול. חלק מכריע מהם, אף שהם בעלי זכות הצבעה במפלגה, כלל לא פעיל בקדימה. כיוון שהפוקדים הגדולים תומכים ברובם במופז, לבני לגמרי תלויה ב'קולות החופשיים'. אם הם לא יבואו, ביום שלישי בלילה שאול מופז יהיה יו"ר קדימה".

 

פריימריז בקדימה - דיווחים אחרונים ב-ynet:

לבני: מאיימים על מצביעים; מופז: לא לשאננות

הלו, יש פריימריז: לבני ומופז בקרב על הקו

סקר: לבני בראש קדימה - 15 מנדטים, מופז 12

 

הדברים הללו, שאומר גורם בכיר בקדימה, מסכמים את הלך הרוח במפלגה, 48 שעות לפני פתיחת הקלפיות בקרב בין יו"ר המפלגה המכהנת ציפי לבני לבין הטוען לכתר שאול מופז. הקרב העיקרי כעת הוא על המספרים. בשני המחנות עוסקים בימים האחרונים, וכך יעסקו גם בשעות שנותרו עד לסגירת הקלפיות, בספירת המצביעים שצריכים להגיע כדי להכריע את המאבק - ובדרכים יצירתיות להניע אותם מהכורסה אל מוקדי ההצבעה.

 

במחנה מופז מתבססים בעיקר על הפוקדים הגדולים ועל אנשי השטח המרכזיים, התומכים ברובם - ביחס מוערך של 30:70 - בשר הביטחון לשעבר. רבים מתומכיו של מופז נמצאים הפעם במגזר הלא יהודי, בצפון ובדרום. לבני, לעומת זאת, סומכת על מי שהיא מכנה "המצביעים החופשיים". למרות שהם הוזכרו פעמים רבות בשבוע האחרון בתקשורת, קשה להניח את האצבע במדויק על השאלה מי הם, מה מספרם המדויק ועד כמה ניתן להעריך את נאמנותם לקדימה בכלל, שש שנים לאחר הקמתה - ולציפי לבני בפרט. תעלומת ה"מצביעים החופשיים" מעסיקה לא רק את מטה לבני, אלא גם את אנשיו של מופז, ולאף אחד אין נתונים מדוייקים העשויים להבהיר את תמונת ההתמודדות לקראת יום שלישי.

 

רק אחד שורד (איור:  אופיר בגון) (איור:  אופיר בגון)
רק אחד שורד(איור: אופיר בגון)

 

על פי הערכות גסות בשני המטות, ה"מצביעים החופשיים" מונים כ-20 עד 25 אלף איש. האופטימיים במטה לבני מעריכים כי מספרם המוחלט נע קרוב יותר ל-25 אלף, ואילו במטה מופז מאמינים כי הוא נמוך בהרבה, ומגיע, אחרי כל החישובים המורכבים, לכ-12 עד 14 אלף איש בלבד. "קשה לדעת מה יהיה", הודה בכיר במטה לבני בשיחה עם ynet. "הכול תלוי כרגע במספר של האנשים שנביא לקלפי. אם אנשים יבואו כפי שהם אומרים לנו, אז ננצח בגדול. אם יבואו רק חצי או פחות, אז המצב יותר מורכב. המספר של החופשיים נע סביב 20 ומשהו אלף, ועל זה אנחנו משחקים. על זה אנחנו עובדים כל הזמן. אבל עד שלא נביא אותם לקלפי, ועד שלא יצביעו עבור לבני - אי אפשר לדעת שום דבר בוודאות".

 

אחת הסיבות לבחירה בעמרי שרון

מקורם של רוב ה"מצביעים החופשיים" בימי הקמת קדימה לפני כשש שנים. באותם ימים נהרו למפלגה החדשה בראשות אריאל שרון אלפי מתפקדים, שמספרם מוערך בכ-18 אלף איש. מדובר באנשים שלא נדרשו לחדש את חברותם במהלך השנים, ולכן הם בעלי זכות הצבעה גם אם לא עשו דבר במפלגה בשנים שחלפו. אליהם הצטרפו בשנים האחרונות עוד כמה אלפי מתפקדים שהגיעו לשורות המפלגה מסיבות ובתקופות שונות. בסך הכול, אומרים בשני המטות, מדובר באנשים שחלקם הגיעו ממפלגת העבודה וחלקם ממקומות אחרים - אך רובם הגדול מיישובים עירוניים במרכז, בין חדרה לגדרה.

 

הבן יביא את תומכי אביו לשעבר? אריאל ועמרי שרון (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הבן יביא את תומכי אביו לשעבר? אריאל ועמרי שרון(צילום: רויטרס)

 

הכינוי "חופשיים" הודבק למצביעים אלה משום שעל פי ההערכות, הם אינם קשורים לראשי קבוצות או לפוקדים גדולים, ונטייתם היא להצביע עבור מי שמזוהה עם ה"ממסד" הקדימאי - קרי עם האנשים שהיו סביב שרון. זו אחת הסיבות, אומרים בקדימה, שלבני נעזרת בבנו של ראש הממשלה לשעבר, עמרי שרון, למרות הביקורת והעובדה שהורשע בעבירות שחיתות הקשורות לבחירות וישב בכלא.

 

"בעבר הם הצביעו ביחס של 10:90 עבור לבני", מודים במטה מופז. "כנראה שהיחס לא שונה בהרבה גם כיום. השאלה היא כמה הם יצליחו להביא לקלפיות. אם בפריימריז הקודמים, כשלבני הייתה בשיא כוחה הפער בינה לבין מופז היה רק כמה מאות קולות, אפשר להניח שבמצב של קדימה כיום בציבור יגיעו הרבה פחות, והמחויבות שלהם ללבני נמוכה הרבה יותר. אם אחוזי ההצבעה הכלליים ינועו סביב ה-40 אחוז, היא צריכה להביא יותר מ-65 אחוזים מהחופשיים כדי שתוכל לנצח".

 

ועל זה בדיוק עובדים במטה לבני: על מערך ארגוני חסר תקדים שהוקם לקראת יום הבחירות, שיכלול עשרות אם לא מאות כלי רכב ונהגים שיסיעו את המצביעים לקלפיות. בעבודה אינטנסיבית, ולאחר עשרות אלפי שיחות טלפון, ערכו במטה לבני רשימות הכוללות לא רק את פרטי מי שהזדהה כתומך לבני, אלא גם את השעות המדויקות שבהן נוח לו להגיע אל הקלפי. "אנחנו נפעל כך שכל מי שתומך בלבני יגיע אל הקלפיות", אומר בכיר במטה. "אנחנו יודעים כמעט עד לרמת הדקה מתי אנשים יגיעו, ומי שלא יגיע באופן עצמאי, מערכת שפועלת און ליין תעדכן אותנו, ואנחנו נדאג להביא אותו לקלפי".

 

40 אלף, וציפי יכולה לפתוח שמפניה

אבל הפסימיים במטה לבני חוששים כי ה"מצביעים החופשיים" חסרים את המוטיבציה שהייתה להם בבחירות הקודמות לראשות קדימה, אז באו רבים מהם כדי להצביע עבורה. "בקרב המצביעים הללו היחס היה 10:90 ללבני", אומר בכיר במטה, "אני מניח שזה לא השתנה, אבל השאלה היא אם הם יגיעו להצביע לנוכח מצבה של המפלגה בציבור. אם לבני איבדה תמיכה בציבור הרחב, אז לא מן הנמנע כי היא איבדה תמיכה גם בקרב תומכיה. יש פה יותר מדי נעלמים מכדי לדעת כרגע מה יהיה מצב אחוז ההצבעה".

 

בכל מקרה, בשני המטות מעריכים כי אם מתוך כ-90 אלף מתפקדי קדימה יגיעו אל הקלפיות יותר מ-40 אלף איש - הרי שסיכוייה של לבני לנצח גדלים משמעותית. "ככל שהמספר גדל ועובר את ה-42 אלף, כך היא יכולה להיות רגועה יותר", אומר ח"כ במחנה לבני. "ברגע שנעבור את ה-40 אלף מצביעים, ציפי יכולה ללכת הביתה ולפתוח שמפניה".

 

מלבד המצביעים החופשיים, מעריכים במטה לבני כי למרות ההבטחות לקבלני הקולות - יותר מעשרה אחוזים מן המצביעים שיגיעו לקלפיות והבטיחו להצביע מופז יצביעו דווקא לבני. ההערכות הללו מבוססות על שיחות שנוהלו בשבועות האחרונים עם אלפי מצביעים, שאותתו -

 כך על פי אנשי לבני - על רצונם לתמוך בה. "גם חלק מאלה שתמכו באבי דיכטר נמצאים היום במצב מביך", אומרים בכירים התומכים בלבני. "חלקם אולי יצביעו מופז, אבל חלק, שכועסים על דיכטר על שהבטיח להם לרוץ עד הסוף - עשויים להצביע לציפי, או לא להגיע כלל לקלפיות".

 

במטה מופז, לעומת זאת, הנחשב למאורגן יותר ומנוסה יותר מבחינת הנעת בוחרים, מזלזלים בהצהרות של אנשי לבני, וסבורים כי 17-18 אלף מצביעים זו תקרת הזכוכית של יריבתם. "לא יעזור שום דבר", אומר בכיר במטה מופז. "הם לא יכולים להביא יותר אנשים. אנחנו נביא יותר מ-20 אלף איש לקלפיות, והניצחון הוא בכיס".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ציפי לבני ושאול מופז
צילום: גיל יוחנן
מייסד קדימה, אריאל שרון
צילום: זיו קורן
הפתקים כבר מוכנים. 48 שעות לפריימריז
צילום: ירון ברנר
מומלצים