שתף קטע נבחר

בלי טלוויזיה ומחשב: 8 דרכים לפיתוח הדמיון

גם אתם דמיינתם כילדים שנעל ישנה היא ספינת פיראטים ענקית? בעולם הטכנולוגי, כשכל דקה פנויה מבלים מול הטלוויזיה או המחשב, ילדים רבים מאבדים את היכולת החשובה של הדמיון. למה חשוב להחזיר להם אותה - וכיצד תעשו זאת. מדריך

זה לא חדש שבעידן הזה ילדים יושבים שעות ארוכות מול מסך הטלוויזיה או המחשב, נענים למשחקים המוצעים להם, בוהים בחיים של אחרים המתרחשים בעולמות שמישהו אחר יצר בשבילם. הילדים עסוקים לעיתים יותר מאיתנו, וכשיש להם זמן פנוי הם בדרך כלל מול המסך.

 

זה לא תמיד היה כך. היכולת לדמיין הייתה הרבה יותר זמינה בימים שאנחנו היינו ילדים. לכולנו יש זיכרונות של בהייה בחלון הפתוח, כשאנחנו מדמיינים מעבר לו ארץ רחוקה מלאה בהרפתקאות או שימוש בחפץ משומש אחד, כמו נעל ישנה, קופסה ריקה, או שעון מקולקל, כדי ליצור סיפור שלם על מעברים בזמן לכוכב מסתורי.

 

עוד סיבות לכבות את המסך:

דבוקים למסך: כך תגמלו את הילד מהטלוויזיה

כך תפרידו בין הילד לבין הטלוויזיה

מחקר: קללות בטלוויזיה מגבירות אלימות ילדים  

 

אין ספק שאחת היכולות הנפלאות ביותר שאנו יכולים להעניק לילדינו היום היא היכולת לדמיין, ליצור לעצמם עולם, למצוא בו מקום של ביטחון ונחמה גם כשהעולם שבחוץ מתנהג אחרת. לפתח חשיבה יצירתית, להעמיק את היכולת להמציא פתרונות חדשניים, לגשר על פערים ולהתמודד עם קשיים. כאשר אנו נותנים מקום לדמיון ומאפשרים לילדים לפתח את היכולת לדמיין אנחנו מחזקים את יכולת ההתמודדות עם מצבים בלתי צפויים, גמישות מחשבתית, הקשבה לעצמם ולסביבה, אמון וביטחון ביכולות שלהם ועוד. כל אלה ילוו אותם גם בחייהם הבוגרים ויהפכו אותם לגיבורי הסיפור שהם יוצרים.

 

לפתח עולם פנימי עשיר

יש חשיבות רבה לאימון הדמיון, המסוגל לחוות סיפור או משחק באופן רב חושי ולפתח עולם פנימי עשיר ויצירתי. אל תחשבו ישר על ריצה לחנות הצעצועים על מנת ולקנות משהו יקר. להיפך, ככל שהאמצעים יהיו פשוטים יותר כך יישאר יותר מקום להמצאה וליצירה שלהם.

 

קחו את הזמן למשחק משותף, בו תיתנו להם להפעיל אתכם, כשאתם רק מגיבים לעולם המתפתח במשחק. שחקו את הדמויות שהם ממציאים ובכך תעזרו להם להגשים את הסיפור שהם יצרו. הציעו להם גרויים המפעילים את כל החושים, אבל תנו להם להוביל את המשחק. אם תעשו זאת לא תעז רק לדמיון להתפתח, אלא גם הקשר שלכם עם הילדים יתפתח לערוצים חדשים של יצירה משותפת - ומי יודע, אולי תקבלו כרטיס כניסה יקר מפז אל עולמם הקסום, הדמיוני והנכסף של ילדיכם.

 

העזו לפנות זמן למשחקי דמיון ואל תפחדו מלהמציא. תנו לילד להוביל אתכם ועם הזמן תגלו שהיכולת להמציא מתפתחת גם אצלכם וגם אצל ילדיכם. בסיום המשחק אל תשכחו לומר כמה נהניתם להמציא, איזה כיף זה לצלול לעולם הדמיון, ובכך לתת לו תוקף ולגיטימציה ולעודד את הילדים ליצור ולגלות עד אין סוף. 

 

כדי לדמיין לא צריך משחקים יקרים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כדי לדמיין לא צריך משחקים יקרים(צילום: shutterstock)
 

 

אז איך שוברים את מעגל הקסמים של הטלוויזיה-מחשב וכיצד מעודדים ילדים ליצור לעצמם עולם של דמיון? הנה כמה עצות שימושיות להורים וילדים ממגוון גילאים:

 

1. יותר זמן למשחק

כדי לדמיין צריך זמן. הציעו להם יותר זמן משחק בכך שפשוט תכבו את הטלוויזיה, המחשב והטלפון ותתפנו לעולם הדמיון.

 

2. ציור מתפתח

הכינו דף ריק וצבעים ושחקו תם במשחק של ציור שמתפתח. הרעיון הוא שאחד מצייר משהו בקצה הדף ומקפל אותו, כך שהציור חבוי. לאחר מכן השני ממשיך את הציור ומקפל את החלק שלו, וכך הלאה עד שמסיימים את הדף. לבסוף פותחים את הדף המקופל ורואים מה יצא ואפשר להמציא בעקבות זה סיפור.

 

3. סיפור מתפתח

לילדים שיודעים לכתוב אפשר לעשות את אותו הדבר עם כתיבת הסיפור. בסוף פותחים את הדף המקופל וקוראים את הסיפור, ואם רוצים ניתן גם לאייר אותו ביחד.

 

4. מה זה יכול להיות

בוחרים חפץ מהמטבח (מטרפה, קערה או אפילו כותש שום). את החפץ מניחים על הרצפה, יושבים מולו ושואלים "מה זה יכול להיות?". בכל פעם משתתף אחר צריך לקחת את החפץ ובלי מילים להשתמש בו בשימוש שונה מהשימוש הרגיל שלו (כמו, למשל, להפוך מטרפה למיקרופון, קערה לכובע, כותש שום לחללית ועוד..) עד ששאר המשתתפים מנחשים מה זה היה. מי שמצליח ליצור הכי הרבה שימושים לחפץ - הוא המנצח.

 

5. סיפור החפצים

בוחרים חמישה חפצים שונים מאוד זה מזה מכל רחבי הבית (למשל נעל, שעון, קופסה, תפוח ומפתח).

מניחים אותם מולנו על שולחן או הרצפה וממציאים סיפור עם התחלה אמצע וסוף, שכל החפצים מוזכרים בו.

 

6. הממלכה הקסומה

גם אקולוגי - וגם מפתח את הדמיון. פשוט אוספים המון קופסאות ריקות, בכל מיני גדלים, ומביאים אותן לסלון, ובונים איתן עיר או ממלכה. ניתן גם להדביק את הקופסאות זו לזו ולהוסיף צעצועים קטנים שיהיו חלק מהסיפור, כמו בובות, חיות, מכוניות וכו' .

 

7. שולחן חול

לוקחים מגירה ישנה או ארגז עץ וממלאים אותם בחול רך ונעים של ים. את הארגז מניחים על שולחן ולידו מכינים קופסה עם חיות ובובות קטנות, רהיטים קטנים, מכוניות או כל דבר שיכול לשמש ליצירת עולם. מאפשרים לילד לשחק לבדו וליצור לעצמו עולם בתוך החול. אם המשחק עובר מילד לילד חשוב מאד לנקות את משטח החול ולאפשר לכל ילד להתחיל תמיד את המשחק ממשטח חלק. אפשר גם ליצור משחק משותף סביב החול, כאשר יוצרים עולם משותף מתוכו ואפילו ממציאים סיפור בהמשכים, שאפשר גם לכתוב ולצייר.

 

8. משחק הניחושים

משחק ניחושים דרך מגע בחומרים שונים. על משטח שולחני מציבים חפצים או חומרים שונים ומגוונים. קושרים את העיניים ונוגעים בחומרים השונים ומדמיינים מה זה יכול היה להיות, אפשר להשתעשע ולדמיין שקליפת בננה היא זנב של דרקון, בצק רך הוא אבן מכוכב אחר וכו.' לבסוף פוקחים עיניים ומגלים מה זה היה באמת.

 

הכותבת היא מספרת סיפורים ובימאית תיאטרון. מנכ"ל "גולם", המקום הרב תחומי למספרי סיפורים. יוצרת פסטיבל "דמיינו לכם" שייערך בתאריכים 8-11.4.12 בין השעות 16:30 ל-19:30 בקניון שרונים בהוד השרון. הכניסה חופשית





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טלוויזיה. פעם היכולת לדמיין הייתה זמינה יותר
צילום: shutterstock
מומלצים