שתף קטע נבחר

צילום: עידו ארז

שאול מופז על הסקרים: "תנו לי זמן"

הוא רוצה את לבני בקדימה, אבל מסרב בינתיים להתחייב לשריין לה את המקום השני. אין ברזומה שלו הצעות חוק חברתיות, אבל הוא מבטיח שקדימה בראשותו תהיה הכי חברתית שיש. שאול מופז מבטיח בראיון ל-ynet לעצור רק במקום אחד: לשכת רה"מ

כמה ימים לאחר הניצחון הגדול על ציפי לבני, יו"ר קדימה החדש, שאול מופז, עדיין לא לגמרי מרגיש בבית בקומה השלישית בבית קדימה בפתח תקווה. הלשכה של לבני כבר הפכה לשלו, אך כשמבקשים לשבת איתו בחדרו - הוא מסרב, בטענה ש"זו עוד לא הלשכה שלי".

 

שאול מופז יו"ר קדימה - כתבות אחרונות ב-ynet:

תומכי לבני עוברים צד: המטרה - להחליף שלטון

לחיאני מייעץ למופז: "שריין ללבני את מס' 2"

נתניהו התקשר לברך את מופז וקבע להיפגש עמו

שאול מופז בנאום הניצחון: ציפי, מקומך איתנו

 

אין זה אומר שמופז חושש להיכנס לנעליה של לבני. למעשה הוא נערך לכך כבר זמן רב לפני הבחירות המקדימות. "ידעתי שזה יהיה הפער", הוא אמר בראיון ל-ynet, לאחר שגרף 61.7 אחוז מהקולות בפריימריז של קדימה. "ידעתי בדיוק שזה יהיה המספר".

 

מופז אחרי הניצחון. "לא הייתה לקדימה אג'נדה" (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
מופז אחרי הניצחון. "לא הייתה לקדימה אג'נדה"(צילום: ירון ברנר)

 

לאחר שכשלה במאבקה על כס יו"ר קדימה, מסרב מופז להתחייב כי ישריין ללבני את המקום השני ברשימה. "אני לא הבטחתי שום דבר לאף אחד", הוא אומר. "אני גם לא אמרתי שאתן ללבני את המקום השני. ככל שזה תלוי בי, הכול פתוח וצריך לדבר על זה בארבע עיניים. אנחנו כולנו ממתינים להחלטה שלה אם היא ממשיכה בפוליטיקה ובקדימה. מבחינתי, אני רוצה שציפי תהיה חלק מן הסיעה. יש לה מקום בכיר בצמרת של קדימה. אבל בכל מקרה, לכל אדם יש תחליף".

 

מופז מתקשה להפגין חיבה כלפי יושבת ראש המפלגה הקודמת, וכשנשאל מדוע לדעתו היא הובסה בפער כה גדול, הוא משיב: "אני חושב שההחמצות השלטוניות היו הבעיה העיקרית, ואחר כך היעדרה של תעודת זהות לקדימה. לא הייתה לקדימה אג'נדה, ובשעה שהחלה המחאה החברתית קדימה נפגעה מזה, במקום השלטון, נתניהו והליכוד. אז גם החלה ההידרדרות. לבני לא הצליחה לשכנע את הציבור שהיא אלטרנטיבה".

 

"לא מפחד מאף אחד בקדימה"

לבני ספגה ביקורת מצד מתנגדיה על שלא הפכה את קדימה לאופוזיציה לוחמת, ומופז סבור שחברי הכנסת, שהצביעו עם הקואליציה ואחר כך חברו אליו כדי להדיחהּ, לא חולקים עמה את האשמה. "זו שאלה של מנהיגות. לכל ח"כ יש זכות מלאה לבוא עם הצעות חוק, אבל אני חושב שמנהיגות של מפלגה שיש לה אג'נדה ותעודת זהות צריכה לקבוע על איזה הצעות חוק אנחנו הולכים".

 

התוצאות בבחירות המקדימות. "ידעתי שזה היה הפער" (צילום: עידו ארז ודורון גולן) (צילום: עידו ארז ודורון גולן)
התוצאות בבחירות המקדימות. "ידעתי שזה היה הפער"(צילום: עידו ארז ודורון גולן)

 

לבני בג'ינס, יוצאת אתמול מביתה בתל אביב (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
לבני בג'ינס, יוצאת אתמול מביתה בתל אביב(צילום: עופר עמרם)

 

"זו צריכה להיות מלאכת מחשבת", הוסיף, "כיון שלא הייתה לנו אג'נדה, כל אחד עשה את מה שבכוחו בתוך הסיעה. אני לא רוצה להיכנס לעניין הפרסונלי. היו חברי כנסת שתמכו בי והיו שתמכו בה. היו פה כמה הצעות חוק מיותרות, אבל לא התקיימו דיונים בסיעה ולא הייתה יד מנווטת".

 

לדעת היו"ר הנכנס, חלק מההתנהלות הלקויה של קדימה נבע ממדיניות ריכוז הסמכויות שהנהיגה קודמתו בתפקיד. "אי אפשר להוביל מפלגה של 28 ח"כים כשראש התנועה מקבל החלטות לבדו", הסביר. "אני לא חושש מאף אחד מחברי הכנסת בקדימה, אני הולך לבזר סמכויות, לתת לחברי הכנסת לעסוק בשורה ארוכה של נושאים".

 

בניסיון להרגיע את הח"כים שתמכו בלבני, מבהיר מופז כי אין בכוונתו לסגור עמם שום חשבון. "שוחחתי עם חברי הכנסת עוד לפני יום הבחירות", הוא מספר, "ואני הולך לשוחח עם כל חברי הסיעה בשבוע הקרוב. אני לא אוהב את המילה הזאת 'חיסול חשבונות', אני מתכוון לחבק את כולם. קדימה בראשותי תהיה המפלגה הגדולה במדינת ישראל".

 

מופז בכותל המערבי. "אני מתכוון לחבק את כולם" (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
מופז בכותל המערבי. "אני מתכוון לחבק את כולם"(צילום: אוהד צויגנברג)

 

יחימוביץ' מתחזקת, מופז משתווה ללפיד. הסקר מנבא רק 12 מנדטים (בסוגריים תוצאות הסקר מיום שישי שעבר) ()
יחימוביץ' מתחזקת, מופז משתווה ללפיד. הסקר מנבא רק 12 מנדטים (בסוגריים תוצאות הסקר מיום שישי שעבר)

 

הסקרים, יש לציין, לא תומכים בהכרזה זו. מסקר של "ידיעות אחרונות" ומינה צמח שפורסם אתמול, עולה כי קדימה בראשות מופז צפויה לזכות ב-12 מנדטים בלבד - כמו יאיר לפיד - בעוד שמפלגת העבודה של שלי יחימוביץ' תגרוף 18 מנדטים. אולם מופז לא חושש מהתחזיות, שסותרות את הצהרתו כי הוא יהיה ראש הממשלה הבא של ישראל. "גם הסקרים שפורסמו לפני הבחירות בקדימה ניבאו ללבני ניצחון של 10 ו-15 אחוז", הוא מזכיר. "תנו לי זמן, רק אתמול נבחרתי. אתם רוצים שזה יקפוץ תוך יום?".

 

"המנהיגים לא יכולים לחיות במגדלי שן"

אחת הדרכים להגשים את חזונו, כך מאמין מופז, היא להפוך את קדימה בראשותו למפלגה חברתית יותר. בשבועות האחרונים הוא מדבר על הצורך לקבוע זהות חברתית למפלגה, אולי מתוך ניסיון להתחבר לבוחרי הליכוד ובמקביל למנוע את בריחתם של תומכי קדימה למפלגת העבודה או למפלגתו של לפיד. אלא שבמשך שנות כהונתו בכנסת, מופז לא רשם על שמו חוקים חברתיים. "הייתי עסוק בנושאים המדיניים", הוא מסביר. "התבקשתי להכין תוכנית מדינית למפלגה ועשיתי את זה. עבדתי קשה מאוד בשביל זה, ואחר כך מוניתי לתפקיד יושב ראש ועדת החוץ והביטחון".

 

מופז הודיע כי בכוונתו לדרוש מהקואליציה את ראשות ועדת הכלכלה, שתתפנה ב-5 במאי, ולהחזיר את ראשות ועדת החוץ והביטחון לידי הליכוד. "מלכתחילה הייתי בעד ועדת הכלכלה", הוא טוען. "הסיכום של ועדת חוץ וביטחון הוא לא סיכום שלי, אלא של ציפי לבני. אני אבקש לחזור למתכונת של ועדת הכלכלה. יושב הראש שלה יהיה חבר כנסת מסיעת קדימה, ואני אמנה את ראש הוועדה. יש כבר כמה מועמדים", גילה.

 

מופז וח"כ רוחמה אברהם-בלילא בחלוקת מזון לנזקקים (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
מופז וח"כ רוחמה אברהם-בלילא בחלוקת מזון לנזקקים(צילום: מוטי קמחי)
 

 

עם חיילות בהר הרצל. "הסיכום של ועדת חוץ וביטחון הוא לא שלי" (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
עם חיילות בהר הרצל. "הסיכום של ועדת חוץ וביטחון הוא לא שלי"(צילום: גיל יוחנן)

 

מופז אף הביע את רצונו להנהיג את המחאה החברתית הבאה, אך הוא מתקשה להסביר כיצד - אם יבחר לראשות הממשלה - הוא מתכוון לפעול להורדת מחירי הדלק, למשל. "אני מאמין שלראש ממשלה בישראל יש ארגז כלים", הוא מתחמק מתשובה ישירה, "עם ארגז הכלים הזה ניתן לעשות שינויים".

 

בראיון מודה יו"ר קדימה הנבחר כי גם הוא נאלץ לסייע לילדיו מבחינה כלכלית, ומותח במקביל ביקורת על פוליטיקאים דוגמת נתניהו וברק, שנתפסים ככאלו שנולדו עם כפית זהב בפה. "אין לי בעיה שהם ירבו נכסים", הוא מסייג. "אלו שיוצאים מהפוליטיקה יכולים לעשות לביתם, אין בעיה, אבל משעה שהם חזרו להיות מנהיגים של עם ישראל - הם חייבים להיות צנועים יותר באורח חייהם. העם הזה הוא לא עם של מגדלי שן, הוא בא יותר מימי הגלויות, יש בו עדיין אנשים עניים. בעם הזה יש יותר מ-700 ילדים בסיכון, בעם הזה יש מיליון וחצי שחיים מתחת לקו העוני, המנהיגים שלהם לא יכולים להמשיך ולחיות במגדלי שן".

 

"עיכוב הגרעין האיראני – לא בעיה יהודית"

סוגיה שבה כן יש למופז ביקורת על נתניהו וברק היא העיסוק בגרעין האיראני. לטענתו, המנהיגות בישראל מפחידה את הציבור. "העיסוק המופרז בנושאים המבצעיים באיראן הוא בלתי אחראי", הוא טוען. "אמרתי את זה גם לראש הממשלה וגם לשר הביטחון. לאיראן יש תוכנית גרעין והיא מתקדמת, אבל הנושא של עיכוב התוכנית הוא משימה של העולם החופשי. זו לא בעיה יהודית. מי שצריכה להוביל את זה ומובילה את זה היום היא ארצות הברית. שם זה צריך להישאר".

 

עוד בערוץ החדשות:

כוננות ליום האדמה: צלפים בעזה, סגר בגדה צפו: איראנים נגד מלחמה: "אוהבים אתכם"

 

"אני עומד על כך שלמדינת ישראל יהיו כל היכולות ואת כל האופציות, אך האופציה הצבאית היא בעיני האחרונה", מבהיר מופז. לדבריו, הוא יתנגד לתקיפה צבאית "טרם זמנה". "שואלים 'כמה זמן יש לנו?', מיטב המעריכים בארץ ובעולם מדברים על בין שנה וחצי לשנתיים, והן נודדות. אם יגיע היום, וכל המהלכים האחרים לא יסייעו על מנת לעצור את תוכנית הגרעין ותישאר רק האופציה האחרונה, זו הצבאית, וארצות הברית לא תוביל את המערכה – מה שאני לא מאמין שיקרה - אז אעמוד לצדו של כל ראש ממשלה בהחלטה הזו ואסייע לו ככל יכולתי".

 

כרמטכ"ל ב-2002. "אשתי גידלה הילדים ואני חזרתי פעם בשבועיים" (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
כרמטכ"ל ב-2002. "אשתי גידלה הילדים ואני חזרתי פעם בשבועיים"(צילום: שאול גולן)

 

הפעם היחידה שבה מופז מתרגש במהלך הראיון היא כשמוזכר

שמה של אשתו אורית. "אין שאלה, היא נכס גדול", הוא מספר. "כל יום אני מברך על הבחירה הזאת שלנו יחד. אורית תומכת ועוזרת, החיים שלנו הם חיים טובים ביחד והדברים שיש לנו במשפחה קודמים לכול. עברנו בתים 15 פעם בתקופה ששירתי בצבא. היו פעמים שרק הייתי מקבל עדכון על הכתובת החדשה ומגיע לשם. היא גידלה את ארבעת ילדינו בשעה שאני הייתי מגיע הביתה פעם בשבועיים".

 

על רקע הביקורת על מעורבותה של שרה נתניהו בלשכת ראש הממשלה, מכחיש מופז כל טענה כי רעייתו מעורבת בהחלטות הפוליטיות שלו. "אני מאוד אוהב וגם מעריץ אותה, אך היא לא מעורבת, היא מאוד רחוקה מן הנושאים הפוליטיים. לא, היא מאוד רחוקה מהאנשים הפוליטיים", הוא ממהר לתקן את עצמו, "בנושאים הפוליטיים היא מאוד מעורבת. אנחנו מדברים על זה, אני משתף אותה, אבל היא לא משפיעה על דרך החיים, על ההתנהלות, על ההחלטות והמינויים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מופז. 61.7% בפריימריז
צילום: אוהד צויגנברג
לבני, אחרי ההפסד. הייתה ריכוזית מדי
צילום: מוטי קמחי
מצביע בפריימריז. לא מחסל חשבונות
צילום: עידו ארז
חוגג את הניצחון. מניח זר על הר הרצל
צילום: גיל יוחנן
מאחורי רעייתו אורית "נכס גדול"
צילום: ירון ברנר
מומלצים