שתף קטע נבחר

המיליונר שמדאיג את ישראל. נשיא מצרים הבא?

הוא מהנדס בן 62, איש עסקים ואב ל-10 ילדים. סאדאת סילק אותו מהאוניברסיטה, מובארק עצר אותו חמש פעמים, אך הוא נחשב לסמן המתון בתנועה. האם חיירת א-שאטר מהאחים המוסלמים יהיה הנשיא אחרי הבחירות במאי?

החלטת האחים המוסלמים במצרים להריץ מועמד משלהם לנשיאות העלתה אמש (שבת) חששות רבים במערב מפני גלישה של המדינה הערבית המובילה לעבר מדינת דת מוסלמית. גם גורם ישראלי ציין כי המהלך "מעורר דאגה". חיירת א-שאטר (62), סגן מנהיג האחים המוסלמים ומועמדם בבחירות, רחוק מהדימוי הקיצוני - לפחות כלפי חוץ.

 

פרשנים רואים בא-שאטר כאיש החזק בתנועה, שניווט את המגעים עם הנהגת הכוחות המזוינים, ארגן את המנגנון לבחירות לפרלמנט ונשא ונתן מול מדינות המפרץ וקרן המטבע הבינלאומית כדי להשיג הלוואות לכלכלה המצרית. "הוא מוקד הכוח האמיתי, והוא מתאמץ כדי להרחיב את כוחה של המפלגה בתוך המערכת המצרית והמוסדות נגד רצונם של הקצינים הבכירים", אמר חליל אל-ענאני, מומחה לתנועות איסלאמיסטיות.

 

ארגן הלוואות למצרים. חיירת א-שאטר  (צילום: AP) (צילום: AP)
ארגן הלוואות למצרים. חיירת א-שאטר (צילום: AP)

 

עוד ידיעות מהעולם הגדול:

 

א-שאטר נחשב כמי שמחזיק בהשקפות מתונות יחסית ביחס למערב ולישראל. דוגמה לכך ניתנה במאמר דעה שפרסם ב-2005 בעיתון הבריטי "הגרדיאן", שם טען כי אין מה לחשוש מהאחים המוסלמים, שאז זכו רק בחמישית מהמושבים בפרלמנט המצרי. "אנחנו מכבדים את הזכויות של כל הקבוצות הפוליטיות והדתיות", כתב א-שאטר.

 

לפני כחודשיים, לאחר הניצחון המוחץ של התנועה בבחירות לפרלמנט, התראיין א-שאטר לעיתון הממסדי לשעבר "אל-אהראם", והתייחס גם ליחסים עם ישראל. "הכרזנו באופן ברור שאנחנו מחויבים לכל מה שממשלת מצרים התחייבה לו, ללא קשר להסתייגויות שלנו". "ניו יורק טיימס" פרסם במרס כתבה על א-שאטר, שבה נאמר כי הוא האיש המתון והמודרני ביותר באחים המוסלמים, וכי הוא מפקח על שינוי חלק מהעקרונות של התנועה כדי שתהיה יותר סובלנית כלפי ישראל.

 

א-שאטר נואם במהלך המהפכה ב-2011 (צילום: AP) (צילום: AP)
א-שאטר נואם במהלך המהפכה ב-2011(צילום: AP)

 

כמובן, אין בכך לומר שא-שאטר נהפך ציוני - הוא עדיין איש האחים המוסלמים, שלא מרוצה מההסכם עם ישראל.

 "אם תהיה השקפה שונה, אז כל הסכם, במהותו, מכיל מנגנונים לשינוי. על כן, אם יציעו שינוי, נהיה מחויבים לכללים ולמנגנונים המוסדיים. אם יש התחייבות לערוך משאל עם, אז הדבר ייעשה, ואם הדברים נתונים להחלטה של מועצת העם, אז נחזור למועצה".  

 

בכיר ישראלי אמר ל"ניו יורק טיימס" כי הצבתו של א-שאטר כמועמד לנשיאות היא התפחתות מדאיגה. "ברור שאין אלה חדשות טובות. התנועה הזאת אינה חברה של ישראל. הם לא רוצים בשלומנו". הבכיר האנונימי הוסיף כי השאלה הגדולה היא עד כמה הם יהיו מעשיים מרגע שיהיו בשלטון: "כרגע לא ברור להיכן הרוח נושבת". 

 

סאדאת סילק אותו מהאוניברסיטה 

כיום א-שאטר הוא הסגן הראשון של המדריך הכללי (ראש התנועה) של האחים המוסלמים הנוכחי, מוחמד בדיע. לפני כן כיהן כסגן השני של המנהיג הקודם, מהדי עאכף. הוא נולד ב-1950, נשוי ואב ל-10 ילדים וסב ל-16 נכדים.

 

במקצועו המנהיג המוסלמי הוא מהנדס, ואף עבד בהוראה בפקולטה להנדסה באוניברסיטה בעיר אל-מנסורה, הרחוקה כ-120 ק"מ מקהיר במחוז הולדתו, דקהליה. הוא עבד שם עד 1981, אז נשיא מצרים דאז, אנואר סאדאת, החליט לסלק אותו ואחרים מהאוניברסיטה, במסגרת המעצרים הפוליטיים הנרחבים ברחבי המדינה.

 

לאחר מכן עבר למסחר, ועם השנים הפך איש עסקים מצליח ומיליונר. עסקיו נחשבים למקור מרכזי במימון התנועה. הוא החל בפעילותו האיסלאמית ב-1967, והשתתף בארגון הפעילות באוניברסיטת אלכסנדריה משנות ה-70. הוא נקשר לאחים המוסלמים מ-1974 עד שהפך ב-1995 לחבר בלשכת המדריך הכללי של האחים המוסלמים.

 

במהלך פעילותו הפוליטית נעצר א-שאטר שש פעמים, חמש מהן בתקופת מובארק. מעצרו הראשון התרחש ב-1968, עוד בתקופת גמאל עבד א-נאצר, בשל השתתפותו בהפגנת הסטודנטים. הוא נאסר לארבעה חודשים והורחק מאוניברסיטת אלכסנדריה.

 

לאחר מכן גויס לצבא המצרי במלחמת ההתשה, טרם המועד שבו היה צריך להתגייס על פי החוק. ב-1992 נעצר לשנה על רקע פעילותו הפוליטית. שלוש שנים לאחר מכן נגזרו עליו חמש שנות מאסר בבית דין צבאי, בשל קשריו עם האחים המוסלמים.

 

ב-14 בדצמבר 2006 נעצר א-שאטר עם עוד בכירים בתנועה. אחרי יותר מ-70 דיונים בעניינו, החליט בית הדין הצבאי ב-2008 להחמיר עמו באופן חסר תקדים וגזר עליו שבע שנות מאסר. רק במרס 2011 השתחרר סופית מהכלא - כחודש לאחר נפילת משטר מובארק. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חיירת א-שאטר
צילום: AP
עצר את א-שאטר. סאדאת
צילום: דוד רובינגר
מומלצים