שתף קטע נבחר

"הכבש ה-16" יוצג בהיכל התרבות בקרית ארבע

לאחר תקדים בית ליסין, גם הצגות תיאטרון המדיטק והתיאטרון הארצי לנוער יציגו בהיכל התרבות השנוי במחלוקת בקרית ארבע. מנהלי התיאטרונים טוענים שלא ידעו על השיבוץ ואינם מעורבים בנושא. היוצרים מופתעים גם הם: "נתרום את התמלוגים"

תיאטרון המדיטק והתיאטרון הארצי לנוער יהיו לראשונים מבין מוסדות התיאטרון לילדים בישראל שיופיעו על במת היכל התרבות מעורר המחלוקת בקריית ארבע.

 

טבילת האש של תיאטרוני הילדים בקרית ארבע תיערך מחר (ב') עם ההפקה האחרונה של "הכבש ה-16", מחזה מאת מיכאל גורביץ על פי ספרו של יהונתן גפן המלווה בפזמונים שהלחין יוני רכטר. ההפקה, בבימויו של משה קפטן, תציג במסגרת פרויקט "אפיקומן" של משרד התרבות שעניינו סבסוד מופעי תרבות לילדים בפריפריה.  

 

הכבש הששה עשר. המנהלים לא ידעו (צילום: דודו אזולאי) (צילום: דודו אזולאי)
הכבש הששה עשר. המנהלים לא ידעו(צילום: דודו אזולאי)
 

 

באופן מפתיע אומרים היום מנהלי שני התיאטרונים כי כלל לא ידעו על שיבוץ ההצגה באולם בקריית ארבע. מנכ"ל התיאטרון הארצי לנוער, סמי לוי, אמר ל-ynet: "יש לתיאטרון הארצי לנוער בין שבע לשמונה הצגות ביום בכל מיני מקומות בארץ. שיבוץ ההצגה נעשה על ידי מחלקת השיווק שלנו ובכל הנוגע להזמנת ההצגה לקריית ארבע לא הייתי מעורב, זה חדש בשבילי. אני מנהל גוף ציבורי ולכן דעתי בנושא אינה רלוונטית. אני לא יכול לקבל החלטות על דעת עצמי והנושא לא נידון בהנהלה הציבורית של התיאטרון. כתיאטרון שנתמך על ידי המדינה חלות עלינו אמות מידה ציבוריות".

 

מתיאטרון המדיטק נמסר בתגובה: "ההצגה נכללה בפרויקט של משרד התרבות להנגשת תיאטרון לילדים בישובי הפריפריה שמתקיים בשיתוף עם תרבות לישראל. ברשימת היישובים הזכאים על פי משרד התרבות להופעות תיאטרון מסובסדות מופיע גם הישוב קריית ארבע. אנשי המכירות של התיאטרון הארצי לנוער והמדיטק שיבצו את ההצגה כחלק מסך ההצגות המופיעות ברחבי המדינה וזו מבלי ליידע את מנהלי התיאטראות".

 

אחרון ימיה. בית ליסין היה הראשון להרים את הכפפה בגזרת המבוגרים (צילום: אייל לנדסמן) (צילום: אייל לנדסמן)
אחרון ימיה. בית ליסין היה הראשון להרים את הכפפה בגזרת המבוגרים(צילום: אייל לנדסמן)
 

 

אלון ספן, מנכ"ל תיאטרון המדיטק השוהה בימים אלה בפראג, הדגיש: "אני שומע על שיבוץ ההצגה בקריית ארבע בפעם הראשונה מ-ynet. אני בעיקר נבוך וכועס על עצם העובדה שלא ידעתי על העניין ועל כך שלא התייעצו איתי לפני השיבוץ".

 

לא רק במדיטק ובתיאטרון הארצי לנוער הופתעו מהשיבוץ בקריית ארבע. גם מנהל תיאטרון החאן, מיכאל גורביץ, שהתבטא בעבר בנחרצות נגד הופעות בקריית ארבע, הופתע לגלות את דבר שיבוץ המחזה שכתב באולם המדובר. "אני שומע על כך לראשונה", אמר גורביץ ל-ynet, "מאד מפתיע אותי שמחזה שלי התגלגל לקריית ארבע ולצערי הרבה הדבר, כמובן, לגמרי לא בשליטתי. אני מתבייש ונבוך".

 

גורביץ הדגיש ואמר כי את התמלוגים על הרצת המחזה בקריית ארבע בכוונתו לתרום לארגון "בצלם". תגובתו של יהונתן גפן, מחבר הספר "הכבש ה-16" עליו מבוסס המחזה, זהה לזו של גורביץ. "אני חותם על דבריו של מיקי", אמר גפן. "חלקי מכספי התמלוגים יתרם לארגון 'בצלם'".

 

ברוך. צו מצפונו לא אפשר לו להציג בקריית ארבע (צילום: עמית שאבי) (צילום: עמית שאבי)
ברוך. צו מצפונו לא אפשר לו להציג בקריית ארבע(צילום: עמית שאבי)
 

 

בשל הסערה הציבורית הנרחבת שהתעוררה לקראת פתיחת האולם בקריית ארבע אשתקד ובעקבותיה, העדיפו התיאטרונים הנתמכים לאורך כל החודשים האחרונים לשמור על פרופיל נמוך בעניין ולחכות לזה שירים את תפוח האדמה הבוער ראשון. שיבוצן של הצגות תיאטרון הקאמרי שתוכננו להציג בקריית ארבע סביב אירוע הפתיחה של האולם, נדחו בעקבות סירובו של השחקן רמי ברוך להציג במקום את המונודרמה, "פולארד" על חייו של האסיר הביטחוני הידוע שכלוא בארה"ב.

 

 

ברוך אמר אז ל-ynet: "קריית ארבע זה לא אריאל. צו מצפוני אינו מתיר לי להופיע שם... מה שנעשה כאן הוא ניסיון לכפות ריבונות באמצעות היכלי תרבות. אני אומר: קודם שהפוליטיקאים יגמרו את העבודה שלהם, אחר כך שיבואו בדרישות לתרבותניקים".

 

המדיטק והתיאטרון הארצי לנוער הם כאמור הראשונים מבין תיאטרוני הילדים שיופיעו בקריית ארבע, אך תקדים בגזרת התיאטרונים הרפרטוארים למבוגרים, רשם כבר בחודש פברואר תיאטרון בית ליסין עם "אחרון ימיה" בכיכובה של כלת פרס ישראל, מרים זהר. את ההפקה של בית ליסין כמו גם את הקופרודוקציה של המדיטק והתיאטרון הארצי לנוער, ביים משה קפטן שמצטרף גם הוא ליוצרים שיוותרו על התמלוגים עבור ההרצות בקריית ארבע. "אם לגבי הרצות של הצגות באריאל יש חילוקי דעות, קריית ארבע היא קו אדום. לא ידעתי על שיבוץ ההצגה בקריית ארבע ובעקבות הפרסום הודעתי לתיאטרון שאת התמלוגים אעביר לארגון 'תנו לחיות לחיות'".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גורביץ'. יתרום את התמלוגים ל"בצלם"
צילום: גדי דגון
לאתר ההטבות
מומלצים