שתף קטע נבחר

ילדה למרות קשירת חצוצרות - ותפוצה במאה אלף ש'

לראשונה התקבלה תביעת רשלנות רפואית על לידת ילד בריא: אמו עברה קשירת חצוצרות ולמרות זאת הרתה, ובקופת החולים גילו את ההריון מאוחר מדי. ההורים תבעו פיצוי על הוצאות גידול הילד - וזכו, כך מדווח "24 שעות" ב"ידיעות אחרונות"

כולנו מכירים תביעות רשלנות רפואית שמגישים הורים שנולד להם תינוק פגום, והם דורשים פיצוי בטענה שמוטב היה אלמלא נולד. הרבה יותר נדיר להיתקל בזוג הורים, שנולד להם תינוק בריא ושלם ואפילו מחונן, שדורשים פיצוי באותה עילה. אבל זה בדיוק המקרה שנדון באחרונה בבית משפט השלום בחיפה, ובסופו אפילו זכו ההורים לפיצוי בסך מאה אלף שקל.

 

קראו עוד על רשלנות רפואית:

 

מדובר בזוג הורים שלהם עשרה ילדים, הגדול שביניהם בן ‭.33‬ לאחר לידת הילד העשירי החליטו ההורים כי אינם רוצים ילד נוסף, והאם עברה ניתוח קשירת חצוצרות. אלא שזמן קצר אחר כך נדהמה האישה לגלות כי היא שוב הרה.

 

ההריון התגלה בשלב מתקדם יחסית, והאב העיד בבית המשפט כי רופאים יעצו לו ולרעייתו שלא להפסיק את ההריון בשל הסיכון הכרוך בכך. וכך נולד לבני הזוג ילדם ה‭,11-‬ כיום בן 11.

 

הילד נולד בריא ושלם, ולדברי אביו הוא גם תלמיד מצטיין שמשתתף בהרבה מאוד חוגי העשרה. אבל זאת בדיוק הבעיה: בתביעה שהגישו ההורים נגד בית החולים רמב"ם, שירותי בריאות כללית ומדינת ישראל, הם טענו כי לא רצו בילד נוסף ועל כן יש לפצותם על ההוצאות שיש להם - ויהיו להם בעתיד - לגידולו.

 

ההורים טענו כי הניתוח לקשירת החצוצרות לא בוצע בצורה מקצועית, אך מומחה מטעם בית המשפט העיד כי הניתוח בוצע ברמה המקובלת, וכי מדובר במקרה נדיר אך מוכר שבו תעלת החצוצרה נוצרת מחדש לאחר הניתוח.

 

השופט דניאל פיש החליט לפצות את ההורים בסכום של מאה אלף שקל בשל העובדה שלא הוסבר להם שיש סיכוי שניתוח קשירת החצוצרות ייכשל ולא ימנע הריון, וכן בשל העובדה - החמורה בהרבה - שהרופאה שביצעה את בדיקת האולטרסאונד לאישה בשבוע השמיני להריון, לא גילתה אותו אף שרופא סביר היה אמור לגלות זאת, ולא שלחה את האם לבצע בדיקת דם להריון.

 

בסוגיה העקרונית, קבע השופט כי העילה של הולדה בעוולה במקרה של לידת תינוק בריא מעלה שאלות מוסריות ואתיות קשות, וכי בעולם יש קשת של גישות לטיפול במקרים כאלה - משלילה מוחלטת של פיצוי ועד מתן פיצוי מלא.

 

השופט פיש בחר בדרך ביניים - מתן פיצוי מוגבל. הוא פיצה את ההורים על פגיעה באוטונומיה בשל העובדה שלא קיבלו הסבר מדויק על ניתוח קשירת החצוצרות, וכן על ההוצאות שהיו להם בתקופת ההריון בגין רשלנות הרופאה שלא גילתה את ההריון בתחילתו. מדובר במקרה נדיר של מתן פיצוי כלשהו בגין לידה של ילד בריא.

 


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
העילה של הולדה בעוולה במקרה של לידת תינוק בריא מעלה שאלות מוסריות ואתיות קשות
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים