שתף קטע נבחר

  • טיול לעבר

נאות הכיכר: כך נראית יזמות מדברית, 1959

1959, קבוצת צעירים מחליטה להקים ישוב בצפון הערבה, שיתבסס על תיירות מדברית, מטעי תמר, גידול בקר לבשר ובריכות דגים. לימים הפך לנאות הכיכר. זהו סיפורו של המושב

"וַיִּשָּׂא-לוֹט אֶת-עֵינָיו, וַיַּרְא אֶת-כָּל-כִּכַּר הַיַּרְדֵּן, כִּי כֻלָּהּ מַשְׁקֶה" (בראשית, פס' י-יב).

 

בין תצלומיו הרבים של אדי הירשביין, מצאתי סדרת תצלומים יפה מאוד שעשה אדי בדרום ים המלח וצפון הערבה - כיכר סדום - בשנת 1959. מכיוון שלא היה רישום רב על התשלילים, פניתי לחבר, אסף מדמוני, שאני מכירו כמומחה לתולדות חבל ארץ זה וגם מדריך מטיילים באזור, בבקשה להרחיב מעט על הנראה בתצלומים. ואמנם, אסף נאות והוסיף פרטים רבים, שלדעתי, יעניינו את הגולשים. אז הנה הכתבה לפניכם.

 

עוד בערוץ התיירות:

 

בראשית שנת 1959 התקבצו חברים צעירים ויוזמים בעלי רצון להקים ישוב בחבל מדבר קשה זה.

ללא תמיכה של הגופים המיישבים במדינתנו הצעירה ורק בכוח רצונם, הם הקימו את הישוב (לימים נאות הכיכר, 1970) שאותו ביססו על ארבעה ענפים כלכליים: תיירות מדברית על קומנדקרים, גידול בקר לבשר, בריכות דגים ומטעי תמר.

 

במשך הזמן הוקם במקום גם מחנה נח"ל לתגבור הנוכחות הביטחונית של ישראל על הגבול עם ירדן.


2-1. באזור כיכר סדום, למרות הקרבה להר סדום וים המלח, יש נביעות מים שחלקם ראויים לשתיה וחלקם מליחים אבל ניתנים לשימוש חקלאי. גם בשנות ה-30, כאשר התחיל משה נובומייסקי בהקמת מפעל האשלג לרגלי הר סדום, השתמש המפעל במי המעיין "עין ערוס" שנבע במקום. בתצלום נראות בריכות האגירה של מי מעיינות הככר, שאותה הכשירה קבוצת המתיישבים במקום לצורכי דגה והשקייה.


2.


3. הרפת לגידול בקר


4. חצר רפת הבקר. מאחור נראה סלע מצוק שנוצר מחוואר הלשון - סלע רך ולא יציב. לרגלי הסלע היה מבנה חדר האוכל של חיילי הנחל במקום. ב-30 לדצמבר 1970, התמוטט הסלע הנראה בתצלום על יושבי חדר האוכל. 20 חיילים נהרגו במקום.


5. ינקול זבירין עם הכלב לוט ליד מכלאת הבקר


6. בוקר מחבורת חלוצי המקום


7. רכב סיור של חברת התיירות "נאות הכיכר". עם הזמן, הפך שם זה לשם המושב שהוקם במקום


8. חבורה של מטיילי נאות הככר במצד זוהר


9. נחל פרצים במישור עמיעז, הסמוך להר סדום


10. אדי הירשביין ליד רכב הסיור


11. אדי מציב את מצלמתו


12. ציורי קיר שעשה הטבע בנחל פרצים


13. הר סדום. יציאה ממערת הקמח


14. על המצוקים מעל ים המלח מצפון להר סדום, מחפש אדי מקום להצבת המצלמה


15. אדי ליד החצובה במצוק מעל נחל יעלים


16. ממרומי מצוקי נחל יעלים נראה ים המלח. באופק נראית "הלשון"


17. מבט דרומה. מרחוק נראה הר סדום, השביל המטפס בהר - מעלה יאיר - ולמטה הדרך לאורך הים לקיבוץ עין גדי שהיה אז בן שלוש שנים בלבד. הייתה זו הדרך היחידה להגיע למקום ורק בשנת 1967 נפתח גם הנתיב מצפון ים המלח.

 

  • עם חלוף השנים התחלפו גם רבים מחברי הקבוצה שהקימה את היישוב במקום. בחודש יוני 1970 הוקם במקום מושב נאות הככר ובשנת 1982 הוקם בשכנות המושב עין תמר.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים