שתף קטע נבחר

צילום: AP

סרקוזי הצביע, תורים בת"א: "הוא טוב ליהודים"

הבחירות לנשיאות צרפת: הנשיא המכהן יודע שהוא עם הגב לקיר, ובא לקלפי עם רעייתו היפהפייה קרלה ברוני. יריבו הולנד: "אלה בחירות שישפיעו על כל אירופה". תור ארוך גם לקלפי בת"א: "סרקוזי ידיד ישראל. הסוציאליסטים לא טובים לנו"

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, שלשל בצהריים (יום א') גם הוא פתק לקלפי בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות צרפת, שההצבעה בו יצאה הבוקר לדרך. סרקוזי, שהסקרים חוזים לו הפסד מול המועמד הסוציאליסט פרנסואה הולנד, הגיע לקלפי בפריז בלוויית רעייתו, הדוגמנית-זמרת קרלה ברוני. סרקוזי נראה רגוע, ואחרי הצבעתו לחץ ידיים לאזרחים, נכנס למכוניתו, ונסע מהמקום מבלי למסור הצהרה לתקשורת.

 

עוד חדשות מהעולם הגדול :

 

הבחירות לנשיאות צרפת, שעשויות להשפיע משמעותית על כלכלת אירופה ולהביא לעליית הסוציאליסטים לשלטון במדינה אחרי עשרות שנים, נערכות היום גם מעבר לגבולות המדינה. בישראל יש 57,500 בעלי זכות הצבעה בבחירות לנשיאות צרפת, והם מצביעים היום ב-14 קלפיות ברחבי הארץ, חמש מהן בתל-אביב ואחרות באילת, אשדוד, נתניה, באר-שבע, עפולה, חיפה וירושלים.

 

מחכים בתור לקונסוליה הצרפתית בתל-אביב, היום (צילום: גלעד מורג) (צילום: גלעד מורג)
מחכים בתור לקונסוליה הצרפתית בתל-אביב, היום(צילום: גלעד מורג)

 

סרקוזי חמוש ברעייתו ברוני, היום בצהריים (צילום: EPA) (צילום: EPA)
סרקוזי חמוש ברעייתו ברוני, היום בצהריים(צילום: EPA)

 

המועמד המוביל פרנסואה הולנד עם מצביעה ובאגטים, הבוקר (צילום: EPA) (צילום: EPA)
המועמד המוביל פרנסואה הולנד עם מצביעה ובאגטים, הבוקר(צילום: EPA)

 

תור ארוך של מצביעים השתרך בבוקר ובצהריים בכניסה לקונסוליה הצרפתית בתל-אביב. מאות אזרחי צרפת החיים בישראל ביקשו לממש את זכותם להצביע. מקס, אזרח צרפתי שנולד באלג'יריה, עלה לארץ לפני 65 שנה וגר כיום בבת-ים. "אני מצביע לסרקוזי כי הוא טוב ליהודים", אמר ל-ynet, "הוא תמך בישראל. חשובה ההבנה שלו לעניין הישראלי. לסרקוזי יש דם יהודי". גם שרל מבני ברק הגיע עם בנו, בני, להצביע: "היום נצביע סרקוזי, מאה אחוז סרקוזי. זה מה שטוב ליהודים".

 

גם עמי, בן 37 מרעננה, הצהיר כי יצביע לנשיא המכהן של צרפת: "צריך לתת לו כוח. הסוציאליסטים אף פעם לא היו טובים ליהודים. הבחירות חשובות כי אנחנו כישראלים צריכים ידידים, וסרקוזי הוכיח שהוא כזה. גם בשביל הכלכלה הוא חשוב. הוא תומך באירו ובכלכלה החופשית, ויש לו יותר נקודות חזקות מאשר הולנד, שלא עשה שום דבר רציני עד כה".

 

ולנטיין, סטודנטית בחילופי סטודנטים הלומדת פוליטיקה בתל-אביב, הציגה את המצב כפי שהוא נראה מעיני הצרפתים: "סרקוזי אמנם טוב לכם היהודים, אבל המצביע הצרפתי לוקח כמובן בחשבון דברים אחרים כמו הגירה, חינוך וכלכלה. השנה הקמפיינים עסקו בעיקר בצד הכלכלי".

 

בקלפי בקונסוליה הצרפתית בחיפה הצביע לפני הצהריים גם נועם שליט, אביו של החייל פדוי השבי גלעד שליט. שליט ומשפחתו הם אזרחים צרפתים. שליט לא אמר למי הצביע, אך בעבר הרבה לשבח את סרקוזי על מאמציו להביא לשחרור גלעד ועל תמיכתו במשפחה. גלעד שליט עצמו ביקר לאחר שחרורו בארמון האליזה והודה לסרקוזי באופן אישי.

 

זכות הבחירה גם לחיילי צה"ל. היום, בתל-אביב (צילום: AP) (צילום: AP)
זכות הבחירה גם לחיילי צה"ל. היום, בתל-אביב(צילום: AP)

 

המועמדת לנשיאות מטעם "הירוקים", אווה ז'ולי, מצביעה (צילום: AP) (צילום: AP)
המועמדת לנשיאות מטעם "הירוקים", אווה ז'ולי, מצביעה(צילום: AP)

 

לפי הסקרים האחרונים שנערכו בסוף השבוע שעבר, הולנד צפוי לגבור בסיבוב הראשון על סרקוזי ביתרון דחוק, ולנצח אותו בפער גדול של עד 14% בסיבוב השני שייערך ב-6 במאי. בבחירות לנשיאות היום מתמודדים עשרה מועמדים, אולם איש מביניהם לא צפוי לגרוף 50% מהקולות - השיעור המספיק כדי לנצח בסיבוב הראשון, ולכן שני המועמדים המובילים - הצפויים להיות הולנד וסרקוזי - יתמודדו בסיבוב שני ומכריע בעוד שבועיים. מי שישיג בו את רוב הקולות יוכרז כנשיא.

 

נכון לשעה 13:30 בצהריים עמד שיעור ההצבעה בצרפת על 28% - שיעור נאה. בבחירות ב-2007 עמד באותה השעה שיעור הבוחרים על 31%, אולם עדיין מדובר בשיעור גבוה יותר מאשר בארבע מערכות הבחירות שלפני כן.

 

מעט לפני הצהריים הגיע הולנד לקלפי יחד עם בת זוגו והצביע. "זה יהיה יום ארוך, זהו רגע חשוב", אמר הולנד. "אלה

בחירות שישפיעו על עתיד אירופה, לכן אנשים רבים עוקבים אחרינו. לא כל-כך אכפת להם מה יהיה שמו של המנצח, אכפת להם בעיקר איזו מדיניות הוא ינהיג. לכן אני נמצא בתחרות שאינה רק בין אישים. אני נמצא בתחרות שבה אני חייב להפיח רוח חדשה של חיים בארצי ומחויבות מחודשת לאירופה".

 

בצרפת 44.5 מיליון בעלי זכות בחירה, וכל אזרח מגיל 18 ומעלה רשאי להצביע. הקמפיינים של כל המועמדים הושעו שלשום בלילה, ומאז גם אסור לפרסם סקרי דעת קהל. מדגמים עם תוצאות הסיבוב הראשון בבחירות צפויים להתפרסם הערב בסביבות השעה 21:00.

 

הנושא העיקרי שמעסיק את הצרפתים במערכת הבחירות הזו הוא הכלכלה. שיעור האבטלה בצרפת, הכלכלה השנייה בגודלה באירופה, הגיע לשיא של 12 שנים. הולנד, בן 57, מבטיח לצרפתים תוכנית קיצוצים דרסטית פחות מזו של סרקוזי,

ורוצה להשית מסים כבדים יותר על העשירים. אם ינצח, הוא יהיה הנשיא הסוציאליסט הראשון של צרפת מאז פרנסואה מיטראן, שניצח בבחירות ב-1981.

 

שאלה מסקרנת נוספת בבחירות בצרפת היא מי מהכוכבים העולים יכבוש את המקום השלישי ויהפוך לשחקן פוליטי חשוב במיוחד. בין המועמדים הבולטים לזכייה במקום הזה: מרין לה-פן, מנהיגת מפלגת הימין הקיצוני "החזית הלאומית", וז'אן-לוק מלנשון, מנהיג מפלגת השמאל הקיצוני "חזית השמאל" שנסק במערכת הבחירות הנוכחית.

 

Read this article in English

 

בהכנת הידיעה השתתף אחיה ראב"ד
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מחכים להצביע בתל-אביב
צילום: גלעד מורג
ניקולא סרקוזי. צריך עזרה גם מלמעלה
צילום: EPA
המועמד המוביל הולנד עם מצביעה
צילום: EPA
תור לקלפי בתל-אביב
צילום: AFP
מומלצים