שתף קטע נבחר

מחקר: נראית טוב? לא בטוח שתתקבלי לעבודה

אם חשבנו שלנשים יפות אין בעיות בחיים, הרי שמחקר חדש טוען שהמצב אינו שחור ולבן. מסתבר שככל שהאשה יפה יותר, כך קשה לה להתקבל למקומות עבודה, לא כולל דוגמנות כמובן. אצל גברים המצב הפוך – ככל שהגבר נאה יותר, כך גדלים סיכוייו להתקבל למשרה ואף להרוויח שכר גבוה יותר מחבריו

לאורך כל חיי הסתכלתי על בחורות יפות ותהיתי איך החיים שלהן נראים. תמיד הייתה לי תחושה שהכול יותר קל להן, שהן מקבלות יותר דברים (ובחינם!), שיש להן יותר מחזרים, שיותר קל להן לקנות בגדים (כי הכל פשוט יושב עליהן מושלם), ובקיצור - שהן חיות חיים הרבה יותר נוחים וקלים מהבחורה הממוצעת, שלא לדבר על המכוערת. אז מסתבר, שלא תמיד.

 

עוד בנושא:

הצלחתי לשכוח לרגע שהיא אשה יפה

הג'ולי של אנג'לינה: למה גברים נמשכים ליופי?

למי אכפת שהיא יפה? העיקר שהיא סקסית

 

מחקר שנערך ע"י בראדלי ראפל מאונ' בן גוריון וד"ר זאב שטודינר מהמרכז האוניברסיטאי אריאל, מוכיח שלא רק שלנשים שנראות טוב פחות קל להתקבל לעבודה, לעיתים אפילו קשה להן. אצל הגברים לעומת זאת, המצב הפוך: לנראים טוב סיכויים גבוהים יותר.

 

 

חתיך? התקבלת!

החוקרים שלחו כ-5,000 קורות חיים לכ-2,500 משרות פנויות ומגוונות. לכל משרה שלחו שני טפסים: אחד עם תמונה ואחד בלי. האנשים בתמונות שצורפו, דורגו בין מושכים/ות במידה ניכרת ומושכים/ות בצורה בינונית.

 

מבחינת הגברים, התוצאות ענו על הציפיות: 19.7% מהגברים שנראו טוב יותר זומנו לראיונות עבודה, יותר מפי שניים משיעור הגברים בעלי מראה ממוצע, ויותר משיעור הגברים ללא התמונה בכלל. לא מפתיע.

 

מה שמפתיע הוא דווקא מה שקרה אצל הנשים: קורות חייה של אשה ללא תמונה קיבלו הכי הרבה פניות, כ-22% יותר מאשר נשים בעלות מראה ממוצע וכ-30% יותר מנשים שנחשבות למושכות מאד מבחינה חיצונית. כאשר פנו ישירות לחברה ולא עברו דרך חברות השמה, נשים מושכות נאלצו לשלוח את קורות החיים שלהן 11 פעמים עד שזומנו לראיון, בעוד אשה אחרת עם אותם קורות חיים, שדורגה כמושכת במידה בינונית, הייתה צריכה לשלוח 7 פעמים בלבד.

 

האם הבלונדינית באמת טיפשה?

תחילה חשבו כי הדבר קורה בגלל שנשים מושכות נחשבות לטיפשות יותר (מי מאיתנו לא מכיר את מיתוס הבלונדינית הטיפשה), אבל תיאוריה זו הופרכה מהר מאד משום שהתמונות דורגו קודם לכן גם במידת האינטיליגנציה, ולא ניתנה כל הוכחה לכך שהנשים המושכות אכן נתפסו כטיפשות יותר.

 

אז מה בכל זאת גורם למקומות עבודה לסנן את הנשים היפות? התשובה מסתבר, נעוצה בעובדי מחלקות משאבי האנוש, או יותר נכון - בעובדות. זה לא סוד שמחלקות משאבי אנוש מאוכלסות בעיקר ע"י נשים, ואכן, נמצא שכ-93% ממי שעברו על קורות החיים שנשלחו בניסוי, היו נשים.

 

מסקנת החוקרים היא שקנאת הנשים המסורתית היא זו שגרמה להן להפלות נשים מושכות. כלומר, נשים שצריכות להחליט מי יבוא לעבוד איתן, יעדיפו מצד אחד גברים שנראים יותר טוב, ומצד שני נשים שנראות פחות טוב, כדי לא להרגיש מאוימות. מפתיע? לא ממש, אבל בכל זאת הרגשתי צורך לשתף.

 

כנראה שלאור המחקר הזה, ההמלצה המתבקשת לגברים היא לצרף תמונה לקורות החיים שלהם (במיוחד אם הם נראים טוב), בעוד שמוטב שנשים, בייחוד היפות מביניהן, יוותרו על התמונה ויתרכזו בקורות חיים נקיים.

 

מובטלים? כדאי שתתחילו דיאטה

מסתבר שלא רק יופי מהווה פרמטר בשוק העבודה, אלא גם משקל. במחקר דומה שנערך ע"י רות' בשנת 2009, ב-"Obesity, Attractiveness, and Differential Treatment in Hiring", נשלחו קורות חיים עם תמונות של אנשים בעלי משקל ממוצע, ומקביל נשלחו קורות חיים זהים רק עם תמונות שעברו פוטושופ, כך שהמועמדים ייראו שמנים במיוחד. גברים שמנים קיבלו 6% פחות פניות ממעסיקים מאשר חבריהם הממוצעים, ואילו אצל נשים הפער היה 8%.

 

המסקנה המתבקשת מהנתון העגום הזה היא שאם אתם שמנים ומובטלים, רצוי שלא תצרפו תמונה לקו"ח שלכם. אם החלטתם בכל זאת לצרף, מומלץ לעשות עליה קצת פוטושופ "מרזה" לפני, או לנסות לשנות את העולם, אבל לצערי, פוטושופ ייקח פחות זמן.

 

היפים והעשירים

גם אחרי שכבר מתקבלים לעבודה, המראה עדיין משחק תפקיד. מחקר בשם "Beauty and the Labor Market" שנערך בשנות ה-90 בקנדה ובארה"ב, בחן את ההכנסות של אנשים לפי רמות יופי ומסתבר שכך היו מדורגות גם רמות ההכנסה שלהם. אנשים שדורגו כמושכים - הרוויחו יותר מאנשים בעלי מראה ממוצע.

 

גם כאן נמצא כי גברים "מכוערים" נענשים בהכנסה נמוכה בכ-9% מחבריהם הממוצעים, ואילו חבריהם המושכים מקבלים "פרמיית יופי" של פלוס 5%. במחקר הזה נמצא כי גם אצל נשים היחס הוא זהה, אם כי ההבדלים הינם פחות קיצוניים מאשר אצל הגברים.

 

 

מעצבן? יכול להיות, אבל אל תהרגו אותי, אני רק השליחה. עגומה ככל שתהיה, זו המציאות. שיויון הזדמנויות – עדיין לא קיים כאן. אולי בקיץ הקרוב נראה ברחובות תל אביב מחאה עם סלוגנים כמו "העם רוצה צדק גיוסי" או "גם למכוערים מגיע", או שננסה להוציא חוק לאפליה מתקנת על רקע כיעור.

 

אבל עד שנצליח לשנות את העולם, בבואכם לריאיון עבודה עתידי - נסו להשקיע עוד כמה דקות מול המראה. מי יודע, אולי זה יעזור בדיוני השכר.

 

בהצלחה :)

 

לכל הכתבות, כנסו לעמוד הפייסבוק של ערוץ יחסים

 

לדף הפייסבוק של עדי רם

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
יפה ומושכת? הגיוני שתקבלי שכר גבוה יותר, אבל רק אם תצליחי באמת להתקבל לעבודה
צילום: shutterstock
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים