שתף קטע נבחר

שינוי מדיניות ביו"ש: 'הבדל בין גבעה ליישוב ותיק'

גורם משפטי בכיר הסביר ל-ynet את שינוי המדיניות של הממשלה בנוגע לפינוי יישובים בשטחים: "לא ניתן להרוס שכונות שלמות בגלל בתים שבנויים על קרקע פרטית". גורמים אחרים מחו על ה"זלזול המתמשך של המדינה בהחלטות בג"ץ"

"המערכת המשפטית כולה הייתה צריכה לעמוד כחומה בצורה לפני ראש הממשלה והדרג המדיני, ולהגיד להם עד כאן" - כך אמרו היום (ו') ל-ynet גורמים בכירים במערכת המשפטית בעקבות בקשת המדינה לערוך דיון חוזר בעתירה לפינוי גבעת האולפנה בבית אל והודעתה על שינוי במדיניות בנוגע לפינוי מבנים שנמצאים על קרקע פלסטינית.

 

"הבקשה לדחיית הפינוי - מלחמה על שלטון החוק" 

 

"המערכת המשפטית לא יכולה לתת יד להחלטות לא חוקיות ובטוח ששופטי בג"ץ יבינו כי המדינה עושה צחוק משלטון החוק", אמרו הגורמים, "מעניין יהיה לראות האם שופטי בג"ץ יתנו את ידם לזלזול המתמשך של המדינה על החלטות בג"ץ ובבניה בלתי חוקית".

 

לדברי הגורמים, "אי אפשר לעשות הבדלה בין מאחזים שלמדינה נוח לפנות לבין מאחזים שלמדינה לא נוח לפנות בעקבות לחץ הימין. המדיניות צריכה להיות אחת והיא, כפי שהצהירה המדינה עד כה, שיש לפנות מבנים הבנויים עד קרקע פרטית".

המדינה התחייבה לפנות את גבעת האולפנה עד 1 במאי, לאחר שהתברר כי השכונה נבנתה על קרקע פלסטינית פרטית. אלא שהפינוי המתקרב עורר סערה בממשלה, שהחליטה לבקש מבג"ץ לדון מחדש בעתירה שהוגשה בנושא. מהבקשה שהוגשה היום עולה כי מעתה, המדינה תבחן כל מקרה לגופו ולא תסכים לפנות באופן גורף כל יישוב שנבנה על קרקע פלסטינית פרטית.

 

גורם משפטי בכיר המעורה בנושא פינוי המאחזים אמר ל-ynet בעקבות הודעת המדינה כי "יש כאן בעיה שיורדת בשורשי ההתנהגות, שנוהלה במשך 40 שנה וצריך לתת לה פתרון. עד היום הבעיה טואטאה מתחת לשטח ועכשיו זה המאני טיים". לדבריו, יש לראות את כל היישובים המיועדים לפינוי בראיה כוללת, ולהחליט היכן בדיוק מפנים והיכן אפשר למצוא פתרון.

 

"אף אחד לא חושב שצריך להיכנס עם בולדוזרים לשכונות שקיימות במשך שנים רבות ולהרוס אותם כעת, אולם צריך למצוא את האיזון בין העובדה שלא יכול להיות שיהיו מבנים שבנויים על קרקע פרטית לבין העובדה שלא ניתן להרוס שכונות שלמות של מתיישבים בגלל שביתם בנוי על קרקע פרטית", הוסיף הגורם.

 

כנס תמיכה בגבעת האולפנה (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
כנס תמיכה בגבעת האולפנה(צילום: גיל יוחנן)

 

הוא הדגיש כי "אף אחד לא שמח על המצב בו נקלענו. מדובר באירוע שיש לתת עליו את כל כובד המשקל ולא סתם ראש הממשלה נדרש שעות רבות לסוגיה בעייתית זו. יש הרבה מבנים שגרים בהם אנשים, ומישהו צריך לחשוב אילו מבנים אנו הורסים ואילו מבנים משאירים".

 

לדברי הגורם, בחודשים הקרובים אמורה המדינה להרוס עוד מבנים שנמצאים על קרקע פלסטינית פרטית, בהתאם לפסיקות בג"ץ, "ולכן דווקא עכשיו צריך לעשות את החשיבה המחודשת - אילו מבנים והיכן ניתן להרוס".

 

חילוקי הדעות הפכו לתמימות דעים 

הגורם הודה כי הדיונים בנושא בשבועות האחרונים היו מאוד נוקבים, ובמהלכם התגלו חילוקי דעות בקרב הגורמים המשפטיים שנכחו בהם. לדבריו, "חלק סברו כי לאחר שהמדינה הודיעה על התחייבותה לפנות ולהרוס לא ניתן לחזור מהודעה זו, אולם ברגע שהוחלט לעשות חשיבה משותפת כל הגורמים התיישרו לפי זה".

 

הוא ביקש להדגיש כי המדינה לא מבקשת לא להרוס את גבעת האולפנה, "אלא מבקשת שלושה חודשים כדי לנסות ולמצוא פתרונות בעניין ולשקול מחדש את דרך יישום המדיניות. בכירי המערכת המשפטית יושבים וישבו ימים כלילות על מנת לנסות ולהסדיר סוגיה בעיתית זו, ולכן הוגשה היום הבקשה לבג"ץ על מנת להמשיך ולדון ולראות היכן ניתן לפנות והיכן לא".

 

"עושים ימים כלילות כדי למצוא פתרון לגבעת האולפנה" (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
"עושים ימים כלילות כדי למצוא פתרון לגבעת האולפנה"(צילום: גיל יוחנן)

 

גורם משפטי בכיר נוסף המעורה בנושא הוסיף כי "ישנם הבדלים בין גבעה

מבודדת הבנויה על קרקע פרטית, לבין יישוב גדול שחלק ממנו נבנה לפני שנים רבות על קרקע פרטית. ישנם הבדלים בין אנשים תמי לב שלא ידעו שהם בונים על קרקע פרטית, לבין אנשים שהשתלטו על קרקע פרטית, ולכן יש לבדוק כל מקרה לגופו".

 

בהודעת המדינה היום הוזכרו יישובים נוספים שהמדינה אמורה לפנות בחודשים הקרובים, כמו גבעת אסף שאמור להיות מפונה עד 1 ביולי, מאחז עמונה שאמור להיות מפונה עד סוף השנה, ומאחז מגרון שאמור להיות מפונה עד 1 באוגוסט. בהודעה נכתב כי לפינוי של כל אחד מהם יש השלכות נרחבות, במיוחד כשהם מתבצעים בסמיכות זמנים - רמז לאפשרות שהמדינה תבקש למנוע גם את פינויים.

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גבעת האולפנה. הפינוי יידחה?
צילום: גיל יוחנן
ח"כים מהליכוד בביקור בגבעת האולפנה
צילום: גיל יוחנן
מומלצים