שתף קטע נבחר

מאיר דגן למען דיסקין: אמר את האמת שלו

ראש המוסד לשעבר מתייצב לימין מי ששירת לצדו כראש השב"כ. "הוא בחור טוב ורציני והוא אומר את האמת הפנימית שלו", אמר בכנס "ג'רוזלם פוסט" בניו יורק. ראש הממשלה לשעבר אולמרט עקץ את נתניהו: "לא חייבים לריב עם נשיא ארה"ב"

ראש המוסד לשעבר מאיר דגן יצא הערב (יום א') להגנת ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, שתקף בסוף השבוע את ראש הממשלה ואת שר הביטחון. "הוא בחור טוב ורציני והוא אומר את האמת הפנימית שלו", אמר דגן דקות אחדות לפני פתיחת הכנס השנתי של "ג'רוזלם פוסט" במלון מאריוט בניו-יורק. בכנס השתתפו גם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט והשר להגנת הסביבה גלעד ארדן. ynet העביר את הנאומים בשידור חי.

 

דגן הגיב גם על כוונת הליכוד להאיץ את חקיקת "חוק דגן", שאמור להטיל סייגים ומגבלות על התבטאויות של בכירים לשעבר במערכת הביטחון. "חוק דגן? מה זה? מי זה? לא שמעתי על זה. באמת רוצים לחקוק חוק על שמי?", שאל, "אף אחד לא יאמר לי מה לומר ועם מי כן או לא לדבר. השיח הציבורי הוא הבסיס של מדינה דמוקרטית, אם יתחילו לסתום פיות זה יתחיל בראשי מוסד וייגמר באזרחים".

 

דגן, אולמרט ואשכנזי בכנס בניו יורק ()
דגן, אולמרט ואשכנזי בכנס בניו יורק

 

"בסוף יסתמו פיות לאזרחים". מאיר דגן בכנס בניו יורק (צילום: מרק ישראל סלם) (צילום: מרק ישראל סלם)
"בסוף יסתמו פיות לאזרחים". מאיר דגן בכנס בניו יורק(צילום: מרק ישראל סלם)
  

המערכת הפוליטית מתחממת - כותרות אחרונות ב-ynet:

 

עוד בערוץ החדשות:

 

"אם בוחנים את האתגרים שבפניהם ניצבת ישראל, אז אפשר לחשוב שאנחנו מעצמת העל החזקה ביותר בעולם", אמר דגן בפתח נאומו ומנה את הסוגיות השונות - הסכסוך עם הפלסטינים, איום הגרעין האיראני, "האביב הערבי", הטרור והאנטישמיות בעולם.

 

דגן קבע כי התהליך המדיני נכשל, אך ישראל לא למדה מכך דבר. "עלינו למצוא פתרון מהיר לסוגיה הפלסטינית, כי יש לכך השלכות הרסניות על היחסים שלנו עם מדינות המערב, כולל ארה"ב", אמר דגן. הוא הביע חשש מהתחזקות "האחים המוסלמים" בעקבות המהפכות בעולם הערבי, אך העריך כי בשנתיים-שלוש הקרובות "אין איום צבאי מיידי, משום שהמדינות הללו, שחלקן נלחמו בעבר בישראל, עסוקות בעניינים הפנימיים שלהן".

 

כנס ג'רוזלם פוסט בניו יורק, הערב (צילום: מרק ישראל סלם) (צילום: מרק ישראל סלם)
כנס ג'רוזלם פוסט בניו יורק, הערב(צילום: מרק ישראל סלם)

 

ראש המוסד לשעבר רמז לכך שיש להתערב בסוריה כדי להפיל את בשאר אסד: "זה יחליש את התמיכה בחיזבאללה בלבנון, יפסיק את ערוץ ההברחות לידי חיזבאללה, ויגרום לירידה בהשפעה של חיזבאללה בלבנון".

 

דגן, שבעבר אמר כי תקיפה צבאית באיראן היא רעיון מטופש ותקף בחריפות את מדיניות ראש הממשלה בנימין נתניהו, התבטא הפעם במתינות יחסית ואמר כי מדובר בבעיה של הקהילה הבינלאומית כולה ולא של ישראל בלבד. "זה איום רציני ליציבות האזור ולכלכלת העולם ואני מאמין כי אם הבעיה לא תיפתר באופן נכון, היא תיצור מרוץ חימוש עולמי", הזהיר.

 

"לא חזינו את האביב הערבי" 

אשכנזי התייחס בנאומו ל"אביב הערבי" והודה: "לא ראינו את זה בא". הוא נזכר בביקור של עומר סולימאן בישראל חודשיים לפני המהפכה, שבמהלכו טען ראש המודיעין המצרי כי גמאל מובארק יזכה בבחירות אחרי לכתו של אביו ואמר: "במצרים לא משנה מה מצביעים, משנה מי סופר את הקולות". אשכנזי אמר כי הוא מודאג מהמצב במצרים, "לא כי מובארק היה ציוני, אלא משום שהוא היה עוגן של יציבות באזור".

 

דיסקין, הבוקר ליד ביתו (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
דיסקין, הבוקר ליד ביתו(צילום: עידו ארז)

 

בנוגע לסוריה, אמר הרמטכ"ל לשעבר כי יש הזדמנות לשינוי לטובה עבור ישראל. "רוב הנשק של חיזבאללה מגיע ממחסנים בסוריה", אמר, "הכסף מגיע מאיראן, אבל הנשק מסוריה. אחרי ההתערבות של איראן וחיזבאללה בסוריה, אני לא חושב שממשלה אחרת בסוריה תתמוך בהם כפי שעשה אסד".

 

אשכנזי התייחס גם לאיום האיראני ואמר כי "פשוט אסור לאפשר למשטר הזה להשיג נשק גרעיני. אני חושב שצריך לעשות את כל מה שאפשר כדי למנוע ממנו את זה. הכול צריך להיעשות מתחת לרדאר". הוא קרא להחמיר בסנקציות נגד טהרן, אך הביע חשש ש"זה מעט מדי ומאוחר מדי". למרות המתיחות בינו לבין שר הביטחון אהוד ברק, הוא שיבח את מאמציה של הממשלה לשכנע את העולם שאיראן גרעינית אינה בעיה של ישראל בלבד.

 

גבי אשכנזי. "מובארק היה עוגן של יציבות" (צילום: מרק ישראל סלם) (צילום: מרק ישראל סלם)
גבי אשכנזי. "מובארק היה עוגן של יציבות"(צילום: מרק ישראל סלם)

 

קודם לכן נאם אולמרט, שעקץ בדבריו את נתניהו על רקע חילוקי הדעות עם הממשל האמריקני. "לא חייבים לריב עם נשיא ארה"ב. לא חייבים להעליב אותו אם אפשר להימנע מזה. צריך לכבד אותו. הוא נשיא המעצמה הגדולה ביותר על פני כדור הארץ והוא גם חבר של ישראל - גם הנשיא הנוכחי וגם הנשיא הקודם. בואו נכבד אותם במקום לריב איתם וננסה להגיע להבנה". דבריו התקבלו בקריאות בוז.

 

"איראן - אחריות הקהילה הבינלאומית" 

בעניין הגרעין, אמר ראש הממשלה לשעבר: "אני חושב שהגישה הבסיסית של כל הישראלים היא שאיראן גרעינית היא איום אמיתי על קיומה של ישראל. אין שאלה או ויכוח לגבי זה. עלינו לעשות הכול כדי להגן על עצמנו מפני האיום הזה. השאלות שצריכות להישאל הן מה צריך להיעשות, מי צריך לעשות את זה ומתי יש לעשות את זה. התשובה שלי היא - זה נעשה, זה ממשיך להיעשות וזה ימשיך להיות האחריות של הקהילה הבינלאומית, בהובלת ארצות הברית. ארה"ב צריכה להוביל את המאמץ. יש לה הכוח וההשפעה הפוליטית לעשות זאת".

 

אולמרט בכנס. "לכבד את אובמה" (צילום: מרק ישראל סלם) (צילום: מרק ישראל סלם)
אולמרט בכנס. "לכבד את אובמה"(צילום: מרק ישראל סלם)

 

אחרי אולמרט עלה לנאום השר ארדן. הוא אמר כי הדבר המשותף היחיד לשניהם הוא שנולדו באותו תאריך והזכיר כי ראש הממשלה לשעבר התנגד להסכם השלום עם מצרים ב-1979. השר להגנת הסביבה טען כי אולמרט הסכים לוותר לא רק על השכונות הערביות בירושלים, אלא גם על הריבונות הישראלית באגן הקדוש - אך גם זה לא הספיק כדי להשיג הסכם שלום עם הפלסטינים. לטענתו, הממשלות הקודמות "השלו את עצמן" שהסכסוך עם הפלסטינים הוא טריטוריאלי בלבד.

 

ארדן זכה לתשואות כשתהה איפה הייתה התמיכה ו"האהבה" של הקהילה הבינלאומית - שעליה דיבר אולמרט - בשעה שהשופט ריצ'רד גולדסטון מונה לחקור את "פשעי המלחמה" של ישראל במבצע עופרת יצוקה וכשנעשה ניסיון להביא למעצרה של ציפי לבני בבריטניה. השר התייחס גם הוא לאיום האיראני והביע חשש שנשק גרעיני יגיע לידיהם של ארגוני טרור. לדבריו, יש להבהיר לטהרן שהאופציה הצבאית באמת נמצאת על השולחן ולא מדובר רק בדיבורים. בסיום נאומו, ביקש מאובמה להעניק חנינה לג'ונתן פולארד.

 

איילון: על כולם לשרת 

סגן שר החוץ דני אילון אמר בנאומו כי ישראל לא הוקמה לפני 64 שנה - אלא

לפני 4,000 שנה. "האתגרים לפני 64 שנה והיום דומים. הם לא הצטמצמו", אמר אילון, והדגיש כי הדבר החשוב שהשתנה הוא היכולת של ישראל להגן על עצמה. בנושא הגרעין, הוא קרא לא להתפשר עם איראן ולא לאפשר לה להעשיר אורניום כלל, גם לא לרמה הנמוכה ביותר.

 

אילון אמר שישראל מעוניינת בהסכם שלום שאינו רק "חתיכת נייר" וקרא לפלסטינים לחנך את ילדיהם לדגול בדו-קיום ולהכיר בקיומה של ישראל. "הם עושים הכול כדי לפגוע בלגיטימציה של ישראל ולהפשיט אותה מזכותה להגן על עצמה", טען. אילון הזכיר גם את סערת "חוק טל" שעלולה להביא להקדמת הבחירות. "על כולם לשרת", הבהיר סגן השר ממפלגת ישראל ביתנו, והזכיר כי יש אלטרנטיבות לשירות בצה"ל, כמו שירות לאומי או אזרחי.


פורסם לראשונה 29/04/2012 16:41

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מאיר דגן. "חוק דגן? מה זה?"
צילום: מרק ישראל סלם
אהוד אולמרט. "אין ויכוח לגבי הסכנה האיראנית"
צילום: מרק ישראל סלם
נזכר בסולימאן. גבי אשכנזי
צילום: מרק ישראל סלם
גלעד ארדן. ביקש חנינה לפולארד
צילום: מרק ישראל סלם
דני איילון. "ישראל הוקמה לפני 4,000 שנה"
צילום: שחר עזרן
מומלצים