שתף קטע נבחר

כך תנהגו בצורה לא רשמית בעבודה

מנהלים יקרים, לא הכל זה עבודה. למה שלא תתעניינו בחיים הפרטים של העובדים לפעמים, תקבעו איתם פגישות אחת לשבוע ותכירו את בני/בנות הזוג שלהם? והכי חשוב - תפרגנו!

מה הקוד האתי – האישי שלך? האם בדקתם איך אתם מתנהגים בסביבת העבודה עם קולגות, שותפים, עובדים ומנהלים?

 

 

לפניכם הקוד האתי הלא רשמי שעלול בסעיפים מסוימים ישמע לכם טריוויאלי, אבל במקביל זו תזכורת חשובה לדברים הקטנים שיכולים לעשות הבדל משמעותי בתוצאות העסקיות ובהתפתחות והתקדמות הקריירה שלכם.

 

כמנהל/ת – מוביל/ה צוות

1. מה הגישה שלך כל בוקר?

האם הינך מקפיד/ה לומר בוקר טוב ולהתעניין באמת באנשים שאיתם אתם עובדים? אולי לומר בוקר טוב זה נשמע הכי בסיסי ואם אתם עושים זאת בדקו אם אתם עושים זאת כי "צריך"? או כי אתם מאמינים שהיחסים שיש לכם בעבודה ישפיעו על התוצאות שלכם?

 

אני מאמין, בעיקר לפי "שיטת המכלול", כי הגישה שלנו נמדדת דווקא כשלא נוח לנו. במידה שהכול כשורה עם העובדים או השותפים בסביבתנו, ברור שהגישה שלנו תהיה גישה חיובית או אולי מקבלת. אך מה קורה כשהדברים לא בדיוק כמו שרצינו שיהיו, כאשר יש חוסר שביעות רצון? כאשר האדם שעובד אתכם לא הצליח במשימה או לא ביצע משימה?

 

זכרו: גישה היא כמו פגישה. הגישה בודקת את איך אני בא לפגוש את מה שבא לפגוש אותי והיא נמדדת במיוחד כשלא נוח לנו.

 

2. האם אתם משתפים ומתייעצים עם העובדים שלכם?

מקרה שקרה לי לפני כ-12 שנה כשעבדתי בחברה בקרית גת: הייתי אחד העובדים הצעירים, עדיין סטודנט לתואר שני והובלתי את ניהול המערך הלוגיסטי של מחלקת ההדרכה. אחד המקרים שקרו שם הוא שקורס שהיה מיועד לאנשי ייצור שהיו מתוכננים לטוס אחרי כן לשליחות הקורס נתקע בגלל עיכובים של מרצים פנימיים.

 

בשלב מסוים, אחרי ששוחחתי עם המנהל הישיר שלי, החלטנו לשלוח מייל לכל המרצים שהיו מנהלים בכירים גם באותה תקופה (ביניהם המנכ"ל) והודענו להם שאנחנו לא מקבלים מספיק תמיכה כדי שהתוכנית תצא לדרך.

 

מייד קיבלתי תשובה מהמנכ"ל בעצמו והוא ביקש לקבוע איתי פגישה. כשנפגשנו הוא בדק בדיוק מה הוביל לכך שנוצר "צוואר הבקבוק" או בלשון פשוטה: "הפקק". בפגישה הוא ציין שהוא מעדיף לעיתים לפגוש את אחרון העובדים, שם נמצא המידע האמיתי, המידע מהשטח.

 

אני מוסיף, חשיבה ושיתוף העובדים שלכם או שותפים וקולגות כדרך התנהלות ישפרו את התוצאות.

 

3. כחלק מהקוד האתי כמובילים או מנהלים חשוב לשים לב לכמה כללים של התנהלות שחד משמעית ישפיעו על התוצאות! לעיתים זה בדיוק מה שיעשה את ההבדל:

 

א) להתעניין בחייו הפרטיים של העובד. לוודא שאנחנו מעורים במה שקורה בחייו הפרטיים. ליזום מפעם לפעם פעילות שמשלבת את המשפחה או את בני/בנות הזוג.

 

ב) לקבוע פגישות קבועות בלו"ז. לשמור על קשר רציף, גם אם הדברים עובדים.פגישה קבועה אחת לשבוע או שבועיים מחדשת – מרעננת – שומרת על קירבה ותמיד מחוללת רעיונות חדשים.

 

ג) להשקיע בזמן פנאי משותף. הרבה פעמים היחסים ישתפרו כשאנחנו כמובילים בעסק או בחברה נעשה את ה"האקסטרא מייל" – את הדבר הנוסף שיעשה "וואו" לעובד שלנו. זו יכולה להיות יוזמה לארוחת צהרים משותפת באמצע היום או ללכת לשחק באולינג לדוגמה. משהו שהוא יוצא דופן שמשתדלים לעשותו במרווחי זמן קבועים - נניח אחת לרבעון.

 

ד) פרגון!

לפרגן כהתנהלות - כגישה! מי כמונו יודעים שלעיתים ההכרה וההוקרה יותר חשובה עבורנו מהכול, ואנחנו יכולים להיות מאוד מונעים לעשייה עבור אותה הוקרה, לכן הציבו לכם בקוד האתי האישי שלכם לשים לב לפרגון שאתם יוזמים כלפי אנשים שעובדים איתכם.

בהקשר זה חשוב לשים לב שאם יש הצלחה יוצאת דופן שאנחנו רוצים למנף או לשים עליה דגש מומלץ אף להעניק צ'ופר ספציפי לכך.

 

אפרופו פרגון: חשוב לתת משוב חיובי גם אם לא היתה הצלחה אבל כן היתה תעוזה, להכיר בכך שהיה נסיון לעשות משהו שבהחלט היה יכול להצליח בתזמון אחר או לשקף חריצות.

 

ה) לנקוט בגישה של "לתדלק את העובד".

פעם אמר לי מישהו: "גם מרצדס בלי דלק לא נוסעת...". כמובילים חשוב שנכניס לנו לתודעה ששעות של הדרכה עבור העובד בתחום עיסוקו יכולים להוות עבורו פרגון אדיר, מילוי מצברים והבנוסף לשרת את התוצאות של הארגון או העסק.

 

הוסיפו לקוד האתי שלכן להיות ערניים להכשרה של העובד בימיי עיון, הרצאות מקצועיות. יש בזה WIN- WIN.

 

מההיבט של העובד/ת

הנה כמה כלים שחשוב שיהיו בתודעתנו בצד של אדם שעובד בארגון או מהווה חלק מעסק בו הוא נותן שרות: מה כדאי להכניס לקוד האתי האישי שלנו?

 

א. פרגון- במהרה יוצר אפקט שחוזר אלינו. חשוב מפעם לפעם להביע הוקרה כלפי הארגון או העסק שאתם משרתים. זכרו: גם מנהלים בכירים ישמחו לפרגונים על ביצועים. חשוב לשים לב שהפרגון יבוא מהלב על משהו שבאמת אתם מרגישים שראוי לפרגן. שלא יתפרש כהתחנפות.

 

ב. לקבל את פני המעסיק והחברים לצוות בחיוך, בברכת בוקר טוב, לשדר כמה שיותר אופטימיות – זה בהחלט יכול להשפיע על האווירה.

 

ג. להיות יזם! ליזום גם בהקשר המקצועי וגם בהקשר החברתי במקום בו אתם עובדים.

סביבת העבודה תלויה בנו, נסו לא להיות הרוב הדומם.

 

ד. להתעניין! להתעניין במה שקורה אצל האנשים שעובדים איתך – הקולגות שלך. לגלות עניין גם במה שקורה בחיים האישיים אצלם- להיות אוזן קשבת.

 

ה. לעשות את ה"אקסטרא מייל" שלך - לתת את הערך המוסף, המשהו הנוסף שלא מצפים ממך. לדוגמא: להציע עזרה לקולגה, לגלות אכפתיות במה שקורה בעסק.

 

ו. להיות שותף. אחד הדברים החשובים לשים בקוד האתי האישי שלכם, במקום העבודה בו אתם עובדים הוא להתנהל כ"חלק מ" כאילו שהארגון הוא שלכם שאתם שותפים בעסק שאתם נושאים בחובות וזכויות. אם תנהגו כך סביר להניח שתרגישו יותר סיפוק ותגיעו לתוצאות מרחיקות לכת.

 

היחס שאנו נותנים לסביבתנו ישפיע על היחס שהסביבה תתן לנו. גם אם לעתים נראה שלא מאוד מוקירים את הקוד האתי שלכם, היו אתם מוביליי הלך הרוח בכל מקום אליו אתם מגיעים. היחסים שתצרו בעקבות ההתנהלות והקוד האתי שקבעתם לעצצמכם, למרות המציאות ולמרות שלעיתים יש תקופות פחות נוחות הם אלו שישפיעו על התוצאות שלכם בטווח הרחוק.

 

זכרו: גישה היא כמו פגישה, הגישה שלנו לרוב נמדדת בסיטואציות שהן פחות נוחות.

 

הכותב הוא יוצר שיטת המכלול. מומחה ביצירת שינויים קטנים בהתנהלות האישית שיובילו לשינויים גדולים בקריירה ובעסקים. www.ofermelamed.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"לתדלק את העובד"
צילום: Shutterstock
עופר מלמד
מומלצים