שתף קטע נבחר

אדום עולה: איך הפך הצבע הלוהט לסמל סקס?

אלפי שירים נכתבו לזכותה של הליידי באדום, מרבית הנשים יעדיפו את הליפסטיק שלהן בצבע אדום ומהו חג אהבה ללא לבבות אדומים? מסתבר שהצבע האדום פועל על מוחנו ברמה התרבותית וברמה הביולוגית

דבר ידוע הוא שאדום הוא הצבע השולט בעולם הרומנטיקה: נשים מושחות את שפתיהן בליפסטיק אדום כדי למשוך גברים, המחזר הנלהב מביא לאהובתו ורדים אדומים כדי לבטא את רחשי ליבו, ומהו חג האהבה ללא לבבות אדומים?

 

עוד בנושא:

 למרות העיוורון, הבחין בשערה האדום לוהט  

אהבה זה כשמרגישים אדום בלב, כמו ריבה

מחשוף עמוק בגב ולב אדום - כלה לדוגמה

האור האדום ברמזור הפך לאור ירוק לאהבה

 

יש אלפי שירים על הליידי באדום. גם שלישית גשר הירקון חיזרו אחרי הבחורה באדום בשיר 'אהבת פועלי בניין', כשהם שרו את השורה הידועה: "כשאת לובשת את השמלה האדומה, אז בבנין לפתע צומחת עוד קומה". משהו בצבע האדום עושה לנו את זה. נשים נמשכות לגברים באדום וגברים נמשכים לנשים באדום. אבל למה?

 

 

מסתבר שהצבע האדום פועל על מוחנו ברמה התרבותית וברמה הביולוגית. בתרבויות אנושיות שונות ברחבי הגלובוס, הצבע האדום היווה מסורת של ייצוג עוצמה ועושר. בסין העתיקה, ביפן ובאפריקה הוא שימש להפגנת נכסים ומעמד חברתי. ברומא העתיקה האזרחים החזקים ביותר נקראו 'אלו שלובשים אדום'.

 

אפילו היום, אנשי עסקים לובשים עניבה אדומה על מנת להפגין ביטחון, ופניהם של סלבריטאים מתקבלים בכבוד רב, על 'השטיח האדום'. מסתבר שהצבע האדום הוא אחד הצבעים הראשונים שקיבלו את שמם בשפה.

 

האנתרופולוג ברנט ברלין והבלשן פול קאי חקרו ב-1969 עשרים שפות, וקבעו שלאחר שהתרבות קבעה שמות לצבע השחור והלבן (שהם החשובים ביותר כנראה, כי הם עוזרים להגדיר יום ולילה), הצבע האדום היה השלישי שקיבל את שמו.

 

אנחנו לא מודעים לכך, אבל ההשפעה של הצבע האדום מעוגנת ומתוכנתת אצלנו גם ברמה הביולוגית. אצל פרימאטים כגון קופי באבון, אדום הוא סימן של דומיננטיות זכרית. הוא מופיע בעיקר אצל זכרים שליטים. נקבות הזן הזה נותנות עצמן לזכרים שליטים אלו, המסומנים באדום, והזכרים בתמורה, מספקים להם משאבים והגנה.

 

נשים באדום

מחקר של פרופסור אדרו אליוט מאוקטובר 2008 שפורסם ב-Journal of Personality and Social Psychology מטעם אוניברסיטת רוצ'סטר, מצא שגברים נמשכים לנשים באדום, בלי שהם מודעים לכך. במחקרו של אליוט צפו גברים בתמונות של נשים שמוסגרו במסגרות בצבעים שונים: אדום, לבן, אפור, ירוק או כחול, ונשאלו עד כמה יפה לדעתם האשה בתמונה.

 

בניסוי אחר חולצתה של האשה בתמונה נצבעה או באדום או בכחול, והגברים הצופים בתמונה נשאלו עד כמה היא מושכת אותם, ואם היו יוצאים איתה לדייט, כמה כסף הם היו מוכנים להוציא עליה, בהתחשב בזה שהיה להם 100 דולר בארנק?

 

כל הגברים נמשכו והעדיפו את הנשים שתמונתן הייתה ממוסגרת אדום או שלבשו חולצה אדומה. זאת למרות שבתמונות עם המסגרות בעלות הצבעים האחרים או צבעי החולצה האחרים, היו בדיוק אותן נשים. הם היו מוכנים להזמין אותה להצגה ולהוציא עליה כסף רב יותר כאשר היה לאשה קשר לצבע אדום.

 

הצבע האדום מייצג עוצמה, עושר ותשוקה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הצבע האדום מייצג עוצמה, עושר ותשוקה(צילום: shutterstock)

 

גברים באדום

באוגוסט 2010 ביצע אליוט את אותו המחקר על נשים. במחקרו, שפורסם ב-Journal of Experimental Psychology, נמצא שגם נשים נמשכות יותר לגברים באדום. גבר באדום נתפס אצל נשים כנחשק יותר, מושך יותר ובעל עוצמה וגבריות. זה לא חייב להיות גבר שלובש בגד אדום, זה יכול להיות כל הקשר שיש לגבר עם צבע אדום כשהוא מופיע בפני אשה, למשל - גבר החובש כובע אדום.

 

במחקר השתתפו נשים אנגליות, גרמניות, אמריקאיות וסיניות, שצפו בתמונות של גברים שלבשו אדום או שתמונתם הייתה ממוסגרת באדום. לדעת כולן גברים אלו נחשבו חזקים יותר, מרוויחים יותר כסף, בעלי סיכוי רב יותר לטפס בסולם החברתי ובעלי סטאטוס חברתי גבוה יותר.

 

האפקט הזה לא עבד כשהגברים לבשו צבע אחר או כשהתמונה הייתה ממוסגרת בצבע שונה מאדום. השפעת הצבע האדום על משיכה נמצאה רק בהתייחסות כלפי בני המין השני. נשים לא הראו העדפה לנשים באדום לעומת נשים בצבעים אחרים, וגברים לא העדיפו גברים באדום לעומת גברים בצבעים אחרים. כמו כן, אפקט הצבע האדום על משיכה מוגבל לסטאטוס ורומנטיקה. צבע אדום לא השפיע על גברים ונשים שהתבקשו לדרג את רמת האינטליגנטיות, החברותיות או הנחמדות של בני המין השני.

 

למה אנחנו נמשכים לצבע האדום?

חוקר המוח ווילאיאנור רמצ'נדרן מאוניברסיטת קליפורניה טוען שמוחם של אבותינו הקדמונים תוכנת לחפש את הצבע האדום ולקשר אותו עם תגמול והנאה, כיוון שבזמן שיטוטיהם ביערות על מנת לחפש מזון, כאשר נמצא פרי או מזון אחר בצבע אדום, הוא היה טוב וסיפק להם הנאה.

 

שריל קירשנבאום בספרה The science of kissing, מביאה ממצאים פסיכולוגים לפיהם עצם ההסתכלות בצבע האדום מזרזת את קצב הלב ומאיצה את הדופק, ובכך גורמת לנו להרגיש מרוגשים או חסרי נשימה.

 

הטענה האבולוציונית הייתה שמוחם של גברים מתוכנת להימשך מינית לצבע אדום אצל נשים כיוון שזה גורם להם לחשוב על אברי המין הנשיים ועל עוררות מינית. לדעת חוקרים מסוימים זו הסיבה שנשים משתמשות בליפסטיק אדום כאשר הן רוצות למשוך תשומת לב גברית.

 

הזאולוג דסמונד מוריס אישר הנחה זו באמצעות ניסוי שבו הוא נתן לגברים לצפות בתמונות של נשים כשבכל פעם הן היו עם אודם בצבע אחר, וביקש מהם לדרג את רמת האטרקטיביות של הנשים. כל הגברים דרגו באופן עקבי את הנשים עם הליפסטיק האדום בתור המושכות ביותר.

 

בעולם החי מתנפחים ומאדימים אברי המין של נקבות בימי הביוץ על מנת למשוך את הזכרים. אצל נשים וגברים זה קורה בזמן עוררות מינית גם באברי המין וגם בשפתיים. לכן שפתיים מלאות ואדומות מושכות גברים, כך לפחות, טענו החוקרים עד היום. אבל מחקר חדש (אפריל 2012) שפורסם ב-PLoS ONE, מפריך הנחה זו ומראה שהמשיכה לנשים באדום אינה קשורה לשום אסוציאציה לצבע האדום של אברי המין הנשיים, כפי שטענו חוקרי אבולוציה רבים.

 

על מנת לבחון השערה זו, יצרה קבוצת אנתרופולוגים מאוניברסיטת קנט 16 תמונות של אברי מין נשיים - כשבכל תמונה הם הופיעו בצבע מעט שונה - החל מוורוד חיוור ועד אדום. את התמונות הללו הם הראו ל-40 גברים בעלי רמות שונות של ניסיון מיני (כל הגברים היו סטרייטים), וביקשו מהם לדרג עד כמה מושכת אותם כל תמונה.

 

התוצאות הראו שהצבע האדום של אברי המין הנשיים לא העלה את המשיכה הגברית אליהם, להיפך- זה דווקא הגביר את סלידתם. גברים נטו להעדיף דווקא את גווני הוורוד. ד"ר שרה ג'ונס, מובילת המחקר, טוענת שתוצאות המחקר מאתגרות את מה שטענו החוקרים עד היום לגבי סיבת המשיכה לצבע אדום כתזכורת לאברי מין נשיים.

 

 

כנראה שגברים נמשכים לנשים באדום מסיבות אחרות. יש לבדוק מה בדיוק משדר הצבע האדום למוחם של גברים. מה שבטוח, הוא לא משדר עוררות מינית נשית לפי תוצאות המחקר הזה. בנוסף, במחקרים קודמים נמצא שמשיכה לצבע אדום היא תלוית הקשר. אליוט ואחרים הראו שכאשר הצבע האדום מוצג בהקשר תחרותי - למשל במבחני IQ או תחרויות ספורט, הוא גורם לביצועים גרועים יותר של המתחרים.

 

ייתכן מאד שההשפעה הזו של הצבע האדום על משיכה מינית היא נרכשת. ייתכן שהחברה לימדה אותנו לקשר בין השניים, אולם חוקרים רבים עדיין חושבים שהמשיכה הגברית לנשים באדום נובעת דווקא מתכנותים מוחיים וביולוגים קודמים ולא רק מהשפעות חברתיות.

 

לכל הכתבות - כנסו לעמוד הפייסבוק של ערוץ יחסים  

 

 

רחלי לנגפורד, MSc. Neuroscience, מחברת הספר "דרוש נסיך על סוס לבן", מנהלת שותפה במרכז גלים למימוש הפוטנציאל האישי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
"הנשים שלבשו אדום נחשבו למושכות ביותר"
צילום: shutterstock
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים