שתף קטע נבחר

דחיית פינוי גבעת האולפנה: למה שתק גרוניס?

במהלך הדיון בבג"ץ תקפו שניים מהשופטים את נציגי המדינה, שביקשו לדחות את פינוי השכונה בבית אל. נשיא העליון, ששימש יו"ר ההרכב, דווקא בחר להחריש. בינתיים בגבעת האולפנה לא משנים את הקו: "אנחנו לא נערכים לפינוי"

שופטי ההרכב תקפו את המדינה, הנשיא בחר לשתוק: במהלך הדיון היום (א') בבקשה לדחות ב-60 יום את פינוי שכונת גבעת האולפנה בבית אל, הטיחו שופטי בג"ץ סלים ג'ובראן ועוזי פוגלמן ביקורת קשה בנציגי המדינה. על רקע זה בלטה דווקא שתיקתו הרועמת של ראש ההרכב בדיון ונשיא בית העליון, אשר גרוניס.

 

גורמים משפטיים בכירים העריכו כי גרוניס לא רצה לתקוף בחריפות את המדינה בעיתוי הנוכחי, וכי את עמדתו הוא יבטא רק עם מתן פסק הדין. לעומת זאת, יש לציין שגם בדיונים מוקדמים בנושא פינוי המאחז מגרון מיעט השופט גרוניס לבקר את המדינה, אך בסופו של דבר החליט יחד עם השופטים ג'ובראן ומרים נאור לדחות את עמדת המדינה.

 

הנשיא גרוניס, היום בדיון. לא רצה לתקוף בעיתוי הנוכחי (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
הנשיא גרוניס, היום בדיון. לא רצה לתקוף בעיתוי הנוכחי(צילום: גיל יוחנן)

  

במהלך הדיון היום מתחו השופטים ביקורת חריפה על המדינה, שביקשה לדחות את פינוי השכונה אף שהתחייבה לעשות כן עד 1 במאי. השופט פוגלמן אמר כי "כשהמדינה מצהירה שהיא תעשה משהו, וראש הממשלה מתחייב לעשותו, אנו לא מעלים על הדעת שהדבר לא ייעשה. יש כבוד הדדי בין הרשויות".

 

כתבות נוספות בערוץ החדשות של ynet:

 

השופט פוגלמן המשיך ואמר לנציגת המדינה: "אתם בעצם רוצים לשנות מדיניות לאחר מתן פסק הדין. אני לא מכיר דבר כזה". השופט ג'ובראן הוסיף: "קשה לי לחיות עם טענות המדינה. מה עשיתם בשנה האחרונה? אולי לא התכוונתם ליישם את ההתחייבות? מה ההבדל בין אז לעכשיו? הבקשות החריגות נהיו דבר שבשגרה. זה לא בריא מבחינה שיפוטית וציבורית".

 

בניגוד לנשיא גרוניס, ישבו השופטים פוגלמן וג'ובראן בהרכב המקורי ששמע את עמדות הצדדים בדיונים קודמים, יחד עם הנשיאה בדימוס דורית ביניש. לא מן הנמנע שגרוניס העדיף שלא להעיר הערות, בניגוד לשני השופטים האחרים המלווים את הסוגיה זמן רב יותר.

 

"הדיון בבג"ץ לא מבשר לנו טובות"

בצל הדיון הסוער בבג"ץ המשיכו הערב בשכונת האולפנה להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות לדאוג לכך שיימצא פתרון חוקי לשכונה. עד כה ניסו בבית אל לשדר ביטחון כי חמשת הבתים שהתחייבה המדינה לפנות ייוותרו במקומם, אך נוכח דברי השופטים הסכימו תושבים להודות כי ביישוב שורר מתח לקראת ההחלטה.

 

גבעת האולפנה. מקווים להסדרה של הממשלה (צילום: באדיבות Lowshot) (צילום: באדיבות Lowshot)
גבעת האולפנה. מקווים להסדרה של הממשלה(צילום: באדיבות Lowshot)

 

"ההתבטאויות בבג"ץ באמת לא מבשרות טוב, אבל מצד שני, אולי השופטים העדיפו לשפוך קיתונות של רותחין בדיון ואחר כך להיות רכים יותר בפסק הדין", אומר יואל פתאל, תושב השכונה,

שהדגיש כי הוא רואה בממשלה את האחראית על גורל גבעת האולפנה. "בסוף לא משנה מה תהיה החלטת בג"ץ. הפתרון יהיה באמצעות הסדרה של הממשלה. ברור שהלחץ גדול, אבל אנחנו מקווים שיהיה בסדר".

 

לגבי האפשרות שבתום הדיון המשפטי יוחלט על פינוי השכונה אמר פתאל: "ודאי שיש חשש, אבל אנחנו לא מתחילים להיערך לשום דבר. כרגע אנחנו ממתינים בסבלנות. אנחנו לא בקיאים בפרטים המשפטיים הקטנים. אנחנו רואים שהמדינה לוקחת אחריות וזה מעודד אותנו".

 

החשש שעליו מדבר פתאל בא לידי ביטוי בדבריה של יפעת אבודרהם, אחת התושבות המיועדות לפינוי: "מאז ההחלטה על הפינוי אנחנו לא ישנים בלילה. המתח הכרוך בהשהיית ההחלטה הוא הקשה מכול".

 

תושב אחר של השכונה, הראל כהן, שלח עקיצה לעבר גורמי שמאל התומכים בפינוי של גבעת האולפנה: "הם הודיעו שהם מתנגדים להריסת בתיהם של רוצחי משפחת פוגל, אבל רוצים להרוס בתי יהודים בשכונת האולפנה. יש כאן תאוות הריסה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הנשיא אשר גרוניס. יתבטא בדיון הבא?
צילום: גיל יוחנן
השופט סלים ג'ובראן
צילום: גיל יוחנן
מומלצים