שתף קטע נבחר

מי צריך חרדים בצה"ל?

אף אחד בצה"ל לא מעוניין לגייס חבורה שתתפלל ותדרוש מטבחים כשרים למהדרין. לחילונים כדאי לעשות בינתיים בדק בית מה גורם למקרי הרצח. וזה לא המצלמות בפארקים

מרגע שדובר על הליכה לבחירות (ועכשיו על ממשלת אחדות), היה ברור שהקפיץ המתוח לעייפה, שבצדו האחד מושכים ה"פראיירים" ובצדו השני ה"פרזיטים", ייקרע ויתפוצץ באגרסיביות. מעל כל במה אפשרית נשמעת הזעקה על חוסר השוויון בחלוקת הנטל וקריאה לגיוס שווה לכולם.

 

לפתע פתאום נעלמו מעין כל הבעיות הקיומיות הקשות באמת, עמן מתמודדת מדינת ישראל. קולות המחאה החברתית נדמו, מצוקת יוקר המחיה שבקה חיים, הסכסוך הישראלי-פלסטיני נשכח, האיום האיראני נגדע באיבו, האלימות הגואה כאילו לא הייתה, פרשיות שחיתות למיניהן ירדו לתהום הנשייה ורק החרדים הפכו מקור לכל חטא ועוון.

 

עוד בערוץ הדעות של ynet:

לא יהרסו את השכונה שלי בבית אל / הראל כהן

רק רצינו להגיע הביתה בשלום / אמיר שגב

 

אם נגייס את כל החרדים, לא יישארו לומדי תורה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
אם נגייס את כל החרדים, לא יישארו לומדי תורה(צילום: רויטרס)

 

למרות שאני מאמין בכתוב בתהילים "אם ה' לא ישמור עיר שווא שקד שומר", לעולם לא אציג בפני החילוני הממוצע את הטיעון החרדי העממי - שהתורה מגינה עלינו יותר מצה"ל. את המשפט הזה בדיוק הגה דוד המלך, מי שבעצמו לחם מלחמות רבות וגייס חיילים רבים לצבא ישראל. כאשר המסר שהתורה מגינה עלינו יותר מצה"ל מועבר באופן שטחי ובלתי מעמיק, אין פלא שהוא משרת כבומרנג לטיעון הנגדי: כיצד התורה שלמדתם בישיבות לא הגנה על מאות חיילים שנהרגו במלחמות או על מיליונים בשואה.

 

אמת, כיף יותר לפוליטיקאי החילוני לעסוק בעניין "גיוס הדוסים", במקום להתמודד מול כל הצרות שהורסות את המדינה מבית. למשל, גל האלימות הרצחני ששטף את ישראל לאחרונה. נוח להם יותר לטמון את הראש בחול ולהתעלם ממערכת החינוך הקלוקלת שמניבה נערים רוצחים בגלל הערה על רעש או העלבת חבר. מנגד, קל יותר להאשים את החרדים בכל הבעיות.

 

אבל בואו ננסה להיות ריאליים, ולו לשעה קלה. גם אם אני חושב שאכן יש נתח לא מבוטל של צעירים חרדים שלא בדיוק מתמידים בעסק התורה כאידיאולוגיה, אלא כברירת מחדל של תבנית החברה החרדית ועליהם לשאת בנטל השמירה על המדינה. מנגד, יש אחרים במגזר שלי שבטוחים שעצם שקידתם בתורה היא הנשיאה שלהם בנטל.

 

גיוס האברכים שתורתם אומנותם כבר נדוש ונשחק עד דק מאות אם לא אלפי פעמים, הלוך ושוב וחוזר חלילה. הבה נקרא לילד בשמו, ונחשוף את הדבר האמיתי אותו כולנו כבר יודעים, אך משום מה בוחרים להתעלם ממנו. כבר כתב את זה כאן בעבר אמנון לוי: החרדים לא מסוגלים לשרת בצה"ל כי הוא מוסד חילוני מאוד, שלא מסוגל להתאים את עצמו אליהם. מהכתובות הגסות בשירותים, המתירנות עם בנות, ועד ענייני כשרות. למאמין שלמען הביטחון חיוני שיהיו גם צבא וגם לומדי תורה, הרי שאם נגייס את כל החרדים וכולם ישרתו, לא יישארו לומדי תורה.

 

הנקודה העיקרית היא שאף אחד באמת לא רוצה את החרדים בצבא. אף אחד בצה"ל לא ממש מעוניין לגייס חבורה שתקיים פולחן של תפילות 3 פעמים ביום, תדרוש מבנה לבית כנסת בכל מחנה צבאי, תתבע בתוקף להוציא את הבנות מתחומי השיפוט שלה, תבקש מטבחים כשרים למהדרין ומשגיחים צמודים מטעם הבד"ץ, תפציר שיבנו עבורה מקווה טהרה לטבילה, תעמוד על כך שבשבת ישבתו וכקינוח גם תזמין רבנים למסור שיעורי תורה כמה פעמים בשבוע. למי בצבא זה בדיוק חסר? כדי שחרדי יוכל להתגייס, צריך הצבא ללכת לקראתו בכל כך הרבה דברים, שכלל לא ברור אם הוא מסוגל או בכלל רוצה את זה.

 

ולמי שעדיין מאשים את החרדים בכל הרוע במדינת ישראל, כדאי להזכיר שזהות הרוצחים שכרתו את חייהם העלומים של גדי ויכמן מבאר שבע ואורגיל מואטי בן ה-17 מרחובות תוך פחות מ-48 שעות זה מזה, מוכיחה כאלף עדים, כי הבעיה הגדולה ביותר במדינת ישראל איננה החרדים ומן הראוי שמישהו בצד השני של המתרס יעשה בדק בית במערכת החינוך הקלוקל שלו. מצלמות בפארקים לא יפתרו את הבעיה.

 

הכותב הוא עיתונאי במגזר החרדי וכתב בכיר בעיתון יום ליום

 

גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קל להאשים את החרדים. שלום פרוינד
מומלצים