שתף קטע נבחר

האלג'יראים לא רצים לקלפי: 'במצרים יותר מעניין'

21 מיליון בני אדם רשאים להצביע בבחירות הכלליות, אך לפי שעה נראה שרובם הגדול אדיש וחסר אמון במשטר בוטפליקה: "קולנו לא ייחשב, בטוח שהבחירות יזויפו". בינתיים, בבתי הקפה בבירה נערכים להצגה הטובה ביותר בעיר הערב - העימות הטלוויזיוני הראשון בתולדות מצרים בין מועמדים לנשיאות

בשקט בשקט, נערכות היום (יום ה') בחירות כלליות באלג'יריה תחת הסיסמה המבטיחה: "האביב שלנו, אלג'יריה". אולם למרות מראית העין הדמוקרטית, נראה כי אזרחי המדינה הצפון אפריקנית, ששליטה הצליח לשרוד את מהפכות "האביב הערבי" בשקט יחסי, מצביעים ברגליים ומדירים את רגליהם מהקלפי. עד שעות אחר הצהריים נרשמו בסביבות 15.5 אחוזי הצבעה בלבד.

  

חדשות נוספות מהעולם הגדול :

 

רשת "אל-ערבייה" דיווחה כי לא נראה שהבחירות עושות רושם גדול על האזרחים, שממשיכים בשגרת יומם בעיקר בעיר הבירה אלג'יר. החנויות ובתי הקפה נפתחו היום כרגיל והקלפיות נראו דלילות יחסית למה שמצופה ביום בחירות. אחד מהסוחרים בעיר הבירה ששוחח עם "אל-ערבייה" אמר כי הוא לא הלך להצביע כיוון שקולו לא ייחשב בשום מצב. אזרח אחר הסביר כי הוא מצביע רק כדי להיענות לקריאתו של הנשיא עבד אל עזיז בוטפליקה להצביע, אך הוא משוכנע כי הבחירות יזויפו. 

 

לא ירוץ לכהונה רביעית. הנשיא בוטפליקה ואחיינו (צילום: AP) (צילום: AP)
לא ירוץ לכהונה רביעית. הנשיא בוטפליקה ואחיינו(צילום: AP)

 

כ-21 מיליון בני אדם באלג'יריה רשאים להצביע בבחירות לפרלמנט, שבו 439 מושבים. בעוד כמה פלגים קראו להחרים ולבטל את הבחירות, יש הצופים באלג'יריה כי מי שיקטוף את הפירות - בדומה למה שקרה במדינות ערביות אחרות כמו מרוקו ומצרים - הם האיסלאמיסטים שמיוצגים בבחירות על ידי שלוש מפלגות, בהם "האחים המוסלמים" תחת הברית "איחוד אלג'יריה הירוקה". גם מפלגתו של הנשיא בוטפליקה, "החזית לשחרור לאומי", משתתפת בבחירות, על רקע פילוג פנימי חריף בשורותיה.

 

הנשיא מנצח על "החגיגה הדמוקרטית"

מי שמנצח על "החגיגה הדמוקרטית" באלג'יריה הוא מטבע הדברים הנשיא בוטפליקה, שדרבן את האזרחים להשתתף בבחירות ביתר שאת והזהיר מהתערבות זרה. אולם, ניכר כי ראשו של בוטפליקה כבר נמצא במקום אחרי ששלשום הוא הכריז כי יפרוש מהפוליטיקה ולא יציג את מועמדותו לכהונה רביעית עם סיום כהונתו הנוכחית באמצע שנת 2014.

 

לבחירות הכלליות במדינה הצפון אפריקנית חשיבות רבה משום שהן יקבעו מי ישלוט בפרלמנט לקראת פרישתו הצפויה של בוטפליקה.

 

עד שעות אחר הצהריים נרשמו 15 אחוזי הצבעה בלבד. קלפי באלג'יר (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
עד שעות אחר הצהריים נרשמו 15 אחוזי הצבעה בלבד. קלפי באלג'יר(צילום: רויטרס)

 

מהצד השני של המתרס, נראה שמה שמעניין יותר את האלג'יראים הם דווקא הבחירות במצרים. היום בערב אמור להיערך לראשונה עימות טלוויזיוני בין מועמדים לנשיאות. בעימות ישתתפו שני מועמדים, שר החוץ לשעבר של חוסני מובארק, עמרו מוסא, ועבד אל-מונעם אבו אל-פתוח, והאלג'יראים כבר כוססים את ציפורניהם בציפייה לעימות בין השניים.

 

בתי קפה רבים בבירת אלג'יריה תלו שלטים שמזמינים את תושבי העיר לצפות אצלם בעימות הטלוויזיוני הראשון מסוגו בתולדות מצרים ומדינות ערב בכלל - ולקבל משקה תמורת שלושה דולרים בלבד.

אחד מבעלי בתי הקפה באלג'יר הסביר כי באזור חידרה בבירה מתגוררים מצרים רבים והוא כבר מצא מבעוד מועד את התדר הנכון בלוויין שבו ישודר בשידור חי העימות הטלוויזיוני ממצרים.

 

בעל בית הקפה, חכים בוזיאן, הוסיף כי כמה ממשקיפי הליגה הערבית שמפקחים על הבחירות באלג'יריה ביקשו ממנו לנסות ולאתר אצלו את ערוצי הלוויין המצריים שמשדרים את העימות - זאת לאחר שבבתי המלון שבו הם שוהים לא ניתן לקלוט אותם. אחמד אל-אחדר, אזרח אלג'יריה, אמר כי צפייה בעימות מסוג זה, שהייתה חלומו הרטוב ביותר של כמעט כל אזרח ערבי לפני שנתיים, הפכה למציאות אחרי גל מהפכות ערב בשנה החולפת, וכעת עומדת בפני אזרחים רבים במדינות ערב אפשרות לבחור את שליטיהם בצורה דמוקרטית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הנשיא דרבן את האזרחים להצביע. קלפי באלג'יר
צילום: AP
צפויים לרשום הישגים גדולים. בוג'רה סולטני, ראש מפלגת "הברית האיסלאמית"
צילום: AP
באלג'יריה כוססים ציפורניים לקראת העימות. עמרו מוסא
צילום: EPA
מומלצים