שתף קטע נבחר

קרן המטבע הבינלאומית הקפיאה הסכמיה עם יוון

מכה כפולה ליוון: קרן המטבע הבינלאומית הודיעה כי תשהה את קשריה עם המדינה עד שתמונה בה ממשלה חדשה. כמה שעות לאחר מכן, פיץ' הורידה לה את דירוג האשראי. אלו מחזקים את ההערכות כי יציאה של יוון מגוש האירו תחשוף את מדינות האיחוד להפסדים כבדים בגובה מאות מיליארדים

יוון ממשיכה להסתבך: קרן המטבע הבינלאומית הודיעה היום (ה') כי החליטה להקפיא את קשריה עם יוון עד למינוי ממשלה חדשה במדינה. השבוע הוקמה ביוון ממשלת מעבר, לאחר ששלוש המפלגות הגדולות כשלו בניסיונות להרכיב קואליציה. אך בקרן המטבע מסרבים לעבוד עם ממשלה זמנית. 

 

כתבות נוספות בנושא יוון :

 

הבחירות החוזרות במדינה יתקיימו ב-17 ביוני. "אנחנו מצפים לשתף פעולה עם הממשלה היוונית החדשה, לכשתקום", אמר דובר הארגון. בחודש שעבר אישרה הקרן הלוואה בסך 28 מיליארד אירו ליוון, לאחר שבמאי 2010 אישרה לה הלוואה אחרת של 30 מיליארד אירו, ששני שליש ממנה כבר הועברו למדינה מוכת החובות.

 

אתונה בוערת. האם הממשלה החדשה תחליט לפרוש מהאיחוד? (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
אתונה בוערת. האם הממשלה החדשה תחליט לפרוש מהאיחוד?(צילום: רויטרס)

 

סוכנות הדירוג פיץ' שפכה גם היא הערב שמן למדורה, כשהחליטה להוריד את דירוג האשראי של יוון ל-CCC מרמה של B מינוס.  ההחלטה של פיץ' מגיעה בעקבות הערכותיה כי יוון לא תוכל עוד להישאר בגוש האירו. "במקרה שבו הבחירות החדשות שיערכו ביוון ב-17 ביוני לא יובילו להקמה של ממשלה שתזכה למנדט מהאיחוד האירופי, יוון תיאלץ לצאת מגוש האירו", אמר גורם בסוכנות הדירוג.

 

בפיץ' מעריכים שיציאה של יוון מגוש האירו, תבוא לידי ביטוי בחדלות פירעון בחברת יווניות, ופגיעה במוסדות פיננסים באירופה שמחזיקים באג"ח יווניות.

 

הגוש כולו יגרר להפסדים

ואכן, פיץ' לא לבד. בימים האחרונים גוברים החששות לפיהם פרישת יוון מגוש האירו עשויה לחשוף את הבנק האירופי המרכזי ואת הגוש כולו להפסדים של מאות מיליארדי אירו. 

 

לאחר שרוב הנושים הפרטיים של יוון רשמו מחיקות משמעותיות של החוב כחלק מתוכנית החילוץ השניה של המדינה, בשווי 130 מיליארד אירו, ההערכות עומדות על כך שהבנק האירופי המרכזי (ECB) ושאר מדינות גוש האירו מחזיקות ב-200 מיליארד אירו מתוך החוב היווני.

 

"במקרה של יציאה מהגוש, יוון לא תצליח לעמוד בפירעון החובות שלה. וההפסד שנובע מכך יהיה גבוה, גבוה מספיק כדי למחוק את כל ההון של ה-ECB", אומר אנדרו בוסומרוורת', מנהל השקעות בכיר בחברות Pimco. "ייתכן שהבנק יזדקק להזרמת הון מהמדינות, שלא נמצאות בעמדה הכי טובה לאספקת הון נוסף".

 

צעדי המניעה יעלו ביוקר

בנוסף להפסדים בעקבות אי החזר החובות, העלויות של עזיבתה של יוון ימשיכו להצטבר גם לאחר מכן, משום שהמדינות והבנק יאלצו לפעול למניעת קריסה מוחלטת של יוון, שתביא להתפשטות המשבר למדינות אחרות.

  

למערכת האירופית של הבנקים המרכזיים יש נכון לעכשיו עתודות של 86 מיליארד אירו. ההפסד צפוי להתחלק בין הבנקים המרכזיים של המדינות על פי גודל הכלכלה והאוכלוסייה. גרמניה היא הגדולה ביותר בגוש מבחינה זו, עם 27% מנטל הצפוי.

 

גם צרפת צפויה לספוג פגיעה קשה - עד 66.4 מיליארד אירו ו-20 מיליארד אירו בחובות אבודים,  לפי נתונים שפרסם בית הספר לניהול IESEG בעיר הצרפתית ליל.

 

המדינות הקטנות יספגו כמות קטנה יותר של הפסד, אך הפגיעה בבנקים שלהן תהיה קשה יותר, באופן יחסי.

 

מכה משולשת  

ה-ECB חשוף ליוון בשלוש דרכים מרכזיות: אגרות חוב של ממשלת יוון הנמצאות בבעלות הבנק, ערבונות של יוון להלוואות של הבנק עצמו והתחייבויות שלה לתשלום כחלק ממערכת התשלומים השוטפת של גוש האירו. שווי אגרות החוב של ממשלת יוון הנמצאות בידי ה-ECB מוערך ב-50 מיליארד אירו.

 

החשש הוא שאם ינוצלו כספים מקרן היציבות של האיחוד, הקרן לא תוכל לסייע למדינות אחרות בגוש שעשויות להזדקק להגנה, אם פרישה של יוון מהגוש תתחיל לפגוע גם בהן.

  

בין אם יוון תחליט האם היא עוזבת את גוש האירו או לאו, ה-ECB ינסה מן הסתם להתכונן מראש לתרחיש שכזה. נשיא ה-ECB, מאריו דראגי, אמר השבוע כי "אנחנו מעדיפים מאוד כי יוון תמשיך כחלק מגוש האירו". הכלכלן יורגן מיכלס מסיטיגרופ, תמך ב-ECB כשאמר: "מה שהם יכולים לעשות זה למנוע התפשטות של המשבר - שם יש להם תפקיד חשוב מאוד - והם יכולים גם לנסות לשכנע משתתפים מכל הצדדים לשמור על יוון בגוש האירו". 

פורסם לראשונה 17/05/2012 20:35

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפרלמנט היווני באתונה
צילום: AFP
מומלצים