שתף קטע נבחר

צילום: רויטרס, AP, AFP

עוד טבח סורי: 100 נהרגו, תושבים נשרפו בבתים

שבוע וחצי אחרי הטבח המחריד בחולה, טוען ארגון אופוזיציה סורי כי כוחותיו של הקצב מדמשק רצחו אתמול המונים בשני כפרים במחוז חמה, בהם כ-40 נשים וילדים. "הרגו משפחות שלמות ושרפו אותן בבתיהן", סיפר עד ראייה שקרא להתערבות מבחוץ

ארגון אופוזיציה סורי, "המועצה הלאומית הסורית", טען אמש (ד') כי כוחותיו של נשיא סוריה, בשאר אסד, ביצעו טבח גדול נוסף, הפעם בכפרים אל-כובייר ומערזף שבמחוז חמה שבמרכז המדינה. עדי ראייה דיווחו על תקיפה משולבת של טנקים, ארטילריה ו"כנופיות רוצחים" שהרגו בסכינים משפחות ושרפו אותן בבתיהן.

 

עוד חדשות מהעולם הגדול :

רוסיה וסין בביקור פוטין: לא לתקוף בסוריה ואיראן

 

לטענת ארגון האופוזיציה הזה, בטבח שם נרצחו כמאה בני אדם, בהם גם נשים וילדים. "יש לנו מאה הרוגים בכפרים האלה, בהם 20 נשים ו-20 ילדים", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית סרמיני מוחמד, דובר ארגון האופוזיציה הסורי.

 

גופות בעקבות הטבח בחולה לפני שבוע וחצי (צילום: AP) (צילום: AP)
גופות בעקבות הטבח בחולה לפני שבוע וחצי(צילום: AP)

 

הדובר הסורי האשים את כוחותיו של משטר אסד באחריות לטבח האחרון. אחד מאנשי צבא סוריה החופשי, מאהר אל-נועיימי, אמר לרשת אל-ערבייה כי לא היו שום קרבות בין המורדים לבין כוחותיו של אסד באזור הזה וטען כי מדובר בפעולת נקם של אנשי אסד. לפי דיווחים בסוכנויות ידיעות אחרות וברשתות החברתיות, מספר ההרוגים בחמה הוא נמוך יותר, כ-80.

 

תושב הכפר מערזאפ שליד חמה, מוחמד אל-חמאוי, סיפר לרשת אל-ג'זירה כי ב-14:30 פלשו לאזור טנקים, ארטילריה וכנופויות של אסד משלושה צירים. לדבריו, הכוחות הפגיזו את התושבים עד שעות הערב. אל-חמאוי מתאר את המראות הקשים שהתגלו לעיני התושבים באזורי הקרבות אחרי יציאת הכוחות: "ראינו דבר שהשכל לא תופס - ילדים ומשפחות שהרגו אותם ושרפו אותם בבתיהם". הוא קרא בבכי לפעולה מצד ארגוני זכויות אדם, מועצת הביטחון והאו"ם. 

 

ילד מתהלך בין הריסות בעיירה ליד אידליב. "העולם צריך לפעול" (צילום: AP) (צילום: AP)
ילד מתהלך בין הריסות בעיירה ליד אידליב. "העולם צריך לפעול"(צילום: AP)

  

הממשלה מתנערת: פעלנו נגד טרוריסטים

הממשלה הסורית הסירה אחריות להרג במחוז חמה, וטענה כי הטבח הוא "פשע מפלצתי".

בהודעה בטלוויזיה הממלכתית הסורית נאמר כי "כוחות מיוחדים של הצבא עונים לקריאותיהם של תושבי אל-כובייר והם פושטים על מאורות הטרוריסטים". לפי הודעת הממשלה בדמשק, הצבא חיסל במחוז חמה מספר "טרוריסטים" והחרים כלי נשק רבים.

 

מנגד, "המועצה הלאומית הסורית" קראה למורדים ולעריקים ב"צבא סוריה החופשי" להסלים את הפעילות בשטחי הקרב כדי לסייע לאזרחים הנמצאים תחת "מצור, ירי פגזים ותקיפות" במחוזות חמה, לטקיה וחומס.

 

גורמי אופוזיציה גם דיווחו אמש על מעשי טבח נוספים ומצומצמים יותר שבוצעו שלשום בשני אזורים בפרברי לאטקיה: אל-חפה וכפר-זיתא. בעיר הראשונה נרצחו לפי הפרסומים 17 אזרחים, ואילו בפרבר השני נמצאו שש גופות מפוחמות. אם יש ממש בדיווחים, הם עשויים להגביר עוד יותר את הלחץ על אסד, שהחריף מאוד בשבוע האחרון וכלל לראשונה דיבורים של ממש במערב גם על האפשרות של התערבות צבאית. עם זאת, לפי שעה האפשרות הזו אינה יכולה לצאת לפועל כיוון שסוריה וסין מתנגדות נחרצות לכך.

 

המעצמות דנות בסוריה שאחרי עידן אסד

לפני הפרסום של הטבח הנוסף, התכנסו באיסטנבול שרי 15 מדינות כדי לדון באלימות בסוריה. המעצמות יחד עם נציגי מדינות ערב הסכימו להקים "גוף מתאם" בינלאומי לסיוע לאופוזיציה הנאבקת במשטר אסד.

 

קלינטון באיסטנבול. קראה לקדם בחירות "חופשיות והוגנות" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
קלינטון באיסטנבול. קראה לקדם בחירות "חופשיות והוגנות"(צילום: רויטרס)

 

מתכננים את עידן פוסט-אסד. משתתפי הכינוס בטורקיה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מתכננים את עידן פוסט-אסד. משתתפי הכינוס בטורקיה(צילום: רויטרס)

 

משתתפי הכינוס דנו ב"צעדים נוספים" לטיפול במשבר, בהם תיאום הליך מעבר "אפקטיבי ואמין" שיוביל לדמוקרטיה בסוריה שאחרי אסד. בישיבה השתתפו נציגים מארה"ב, האיחוד האירופי, בריטניה, צרפת, גרמניה, ספרד, איטליה, ירדן, מצרים, ערב הסעודית, כווית, איחוד האמירויות, קטאר, תוניסיה, מרוקו וטורקיה.

 

מזכירת המדינה האמריקנית הילרי קלינטון אמרה בתום יום הדיונים באיסטנבול כי חילופי השלטון בסוריה צריכים להוביל להקמת ממשלת מעבר שתייצג את כלל האוכלוסייה - ותאפשר בחירות חופשיות והוגנות במדינה.

נציגי צרפת הודיעו כי בכוונתה לערוך בחודש הבא, ב-6 ביולי, כינוס "חברות של סוריה" בפריז.

 

הלחץ על אסד גבר בשבוע וחצי האחרונים בעקבות הטבח בחולה, שבו טבחו "אלמונים" ב-108 בני אדם, רבים מהם נשים וילדים. הרוב המוחץ של הנרצחים בטבח הזה נורו מטווח קצר או נשחטו בסכינים, ובתמונות משם נראו שורות על גבי שורות של גופות, כולל גופות קטנות של ילדים. מדובר היה באחד ממעשי הטבח האכזריים ביותר מאז תחילת ההתקוממות בסוריה - או לפחות מאלה שנודעו לעולם.

 

לפי החשד, אנשי "השביחה" - המיליציה האכזרית של אסד - הם שביצעו את הטבח בחולה. מסביב לאזור שבו אירע הטבח שוכנים כפרים עלוויים, שתושביהם - בני העדה שאליה משתייך אסד עצמו - נאמנים למשטר, בעוד בחולה התגלעו הפגנות נגד המשטר. אסד עצמו הכחיש כל קשר לטבח, וטען כי מדובר בפשע שאפילו "חיות פרא" אינן מסוגלות לו. למרות זאת, לעולם ברור כי אנשיו הם האחראים למעשים, ומועצת הביטחון פרסמה גינוי חריף למשטר אסד בעקבות זאת.


פורסם לראשונה 06/06/2012 23:46

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
נשיא סוריה אסד בנאום בפרלמנט השבוע
צילום: רויטרס
עשן בשמי חמה. "ההרג לא נתפס"
צילום: רויטרס
מומלצים