שתף קטע נבחר

צילום: יאיר שגיא

127 מדרום-סודן בנתב"ג, גם ישי בא: רק ההתחלה

המגורשים הראשונים במבצע "חוזרים הביתה" הובאו לטרמינל 1 באוטובוסים, ברשות האוכלוסין טענו: "כולם עוזבים מרצון". אחד מהם הצטלם עם שר הפנים ואמר לאחר מכן: "אני שמח, אבל יש כאלה שיושבים בכלא והם לא מרגישים כמוני"

השעות האחרונות על אדמת ישראל: 127 אזרחי דרום-סודן, שיעלו בחצות על המטוס לג'ובה, עוברים הערב (יום א') בטרמינל 1 בנתב"ג תהליכי בידוק אחרונים לקראת טיסתם. שר הפנים אלי ישי הגיע לנתב"ג ושוב הדגיש כי מטרתו היא להחזיר לאפריקה גם את 50 אלף המסתננים - רובם מסודן ואריתריאה - שישראל לא יכולה לגרשם.

 

עוד כתבות על הגירוש לדרום-סודן:

בדרך לדרום סודן: "הגיע הזמן לחזור הביתה"

נתניהו: הגירוש יתבצע בצורה יהודית ואנושית

ריקוד אחרון ופרידה: דרום סודנים לפני גירוש

 

ישי והדרום-סודנים. שעות אחרונות בישראל (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
ישי והדרום-סודנים. שעות אחרונות בישראל(צילום: מוטי קמחי)

 

חוזרים הביתה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
חוזרים הביתה(צילום: רויטרס)

 

עוזבים את תל אביב (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
עוזבים את תל אביב(צילום: רויטרס)

 

"אנחנו בעד מדינת ישראל, ואם צריך לבחור בין האינטרס של הסודנים לבין האינטרס של ישראל, אני בוחר בישראל", אמר שר הפנים שקידם את מבצע "חוזרים הביתה". הוא קרא למעסיקים לשלם לעובדים הזרים את מלוא שכרם. "אנחנו ננהג בצורה אנושית והומנית", אמר, "יהיו כאלה שיישאר עד שקיבלו את כל כספם וכל הזכויות שלהם". הוא הוסיף כי "הסיפור הגדול הוא סודן ואריתריאה. אני מקווה שיוסרו המכשולים המשפטיים ונוכל להרחיק גם אותם".

 

הדרום-סודנים הובאו לשדה באוטובוסים, שרובם יצאו מתל אביב, אילת וערד. כמה מהם הניפו את דגל דרום סודן. ישי הצטלם עם חלק מהדרום-סודנים, בסצנה שנראתה מבוימת, וביניהם גם עם אחד שלבש חולצה שעליה כתוב "תודה לכם ולמדינת ישראל". ישי שאל אותו איך הוא מרגיש והוא השיב: "אני מאושר לחזור". אולם לאחר שהשר עזב הוא אמר: "אני שמח, אבל יש כאלה שיושבים בכלא ולא מרגישים כמוני".

 

ברשות האוכלוסין וההגירה טענו כי כל אלו שיעלו בחצות על הטיסה לדרום סודן הם אזרחי המדינה החדשה, שעוזבים מרצון. בארגוני הסיוע אמרו מנגד כי אין מדובר בעזיבה מרצון, אלא בגירוש בכפייה. אזרחי דרום-סודן סיפרו בשבוע האחרון על תחושות של פחד וטראומה.

 

זריקה לפני טיסה (צילום: קובי גדעון, לע"מ) (צילום: קובי גדעון, לע
זריקה לפני טיסה(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

 

חיבוק אחרון (צילום: קובי גדעון, לע"מ) (צילום: קובי גדעון, לע
חיבוק אחרון(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

 

 (צילום: יאיר שגיא, בני דויטש, אילנה קוריאל, רויטרס) (צילום: יאיר שגיא, בני דויטש, אילנה קוריאל, רויטרס)
(צילום: יאיר שגיא, בני דויטש, אילנה קוריאל, רויטרס)

 

גדעון כהן, מנהל היחידה לעידוד עזיבה מרצון ברשות האוכלוסין

וההגירה, סיפר כי הדרום-סודנים עוברים בנמל התעופה בדיקות רפואיות ומקבלים חיסונים. בנוסף, כל מבוגר מקבל אלף אירו וכל ילד 500 דולר במזומן. לדבריו, לא כל הדרום-סודנים שהגיעו לנתב"ג יעלו על הטיסה, משום שאין מקום לכולם.

 

פרט לישי וכהן, הגיע לטרמינל 1 גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר. "המדינה לא נכשלה בפתרון סוגיית המסתננים", אמר, "הממשלה מטפלת קודם כול בעצירת השיטפון באמצעות הקמת הגדר, ובנוסף מקימה מתקני שהייה ובוחנת אפשרויות לעידוד עזיבה מרצון ולהרחקה של המסתננים, גם כאלה שהגיעו מאריתריאה ומסודן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"אנושיות והומניות". ישי ואחד המגורשים בנתב"ג
צילום: מוטי קמחי
מומלצים