שתף קטע נבחר

לא יודעים לנהל שיחה: הבעיות של דור הפייסבוק

הם לא יוצאים החוצה, ממעטים להיפגש עם חברים וכישורי השיחה שלהם מסתכמים ב"חחח" ב-SMS. העובדה שדור הפייסבוק מבלה שעות מול המסכים פוגעת קשות במגוון כישורים שמפתחים כשיורדים למטה עם החבר'ה. ד"ר אורלי כץ מסבירה מה הולך לאיבוד בדרך ומה אנחנו, ההורים, יכולים לעשות

הסכנות עבור הילדים בעידן הפייסבוק לא מסתכמות בפדופילים וחרמות. הנזק נעשה גם לכישורים החברתיים של הילדים. אמנם הם "חברים" של 789 אנשים בפייסבוק, אבל פעמים רבות, כשהם פוגשים אחד מהם פנים מול פנים, הם מעדיפים לחצות את הכביש לצד השני - העיקר לא לנהל איתם שיחה של ממש.

 

בואו נחזור לרגע לתקופה שבה אנחנו היינו ילדים. דמיינו את עצמכם 20-30 שנה אחורה. חזרתם הביתה מבית הספר או מהגן ומה עשיתם? רוב הסיכויים שירדתם למטה ושיחקתם בשכונה במחבואים/ תופסת/ עמודו/ גוגואים/ טלפון שבור. עדיין צרוב בי הזיכרון המתוק של אמא שלי קוראת לי מהחלון בסביבות השעה שבע בערב: "אורלי, בואי הביתה, האוכל מוכן".

 

כתבות נוספות של ד"ר אורלי כץ בערוץ הורים :

"כל הכבוד מתוקי!": הילד שלכם מכור למחמאות?

כך תדעו: האם לילד יש בעיה בכישורים החברתיים?

 

עכשיו דמיינו שוב שאתם ילדים, או מתבגרים, ורוצים להזמין חבר או חברה אליכם הביתה. מה עשיתם? או שקבעתם איתו בבית הספר או שהתקשרתם אליו בטלפון (הרגיל), ניהלתם שיחת חולין קצרה, ושאלתם מה דעתו להיפגש. אם אמא שלו ענתה, אז בכלל הייתם מנומסים.

 

 

אותם משחקי שכונה ומפגשים הקנו לנו, הילדים של פעם, יכולות וכישורים חברתיים של עבודת צוות, שיתוף פעולה, שפת גוף, כריזמה. ועכשיו, אם נחזור לימינו אנו, נגלה שהמצב שונה לחלוטין. רוב הסיכויים שהילד שלכם לא ממש נלהב להיפגש. בשביל מה, אם אפשר לנהל מפגש דרך הפייסבוק. ואם כבר בכל זאת קרה הנס ויש רצון לא תתקיים שום שיחת טלפון: הוא פשוט ישלח הודעת אס.אם.אס קצרצרה (הם הפכו לאלופי הקצרנות), גג שלוש מלים: נפגשים? מתאים לך?

 

מה הלך לאיבוד בדרך?

מזהים את ההבדל בין אז לבין היום? אז התנהלה שיחה, הייתה הקשבה, היה קשר, הבעת רגשות, שפת גוף ובקיצור, תקשורת ישירה. ואילו היום זהו דור "המסכים והאוזניות" והם גדלים לעולם שונה ממה שאנו הורגלנו אליו. כל מה שקשור בתרבות שיחה (ולא רק בהתכתבות דרך המסך), בשפת גוף (ולא רק שפת הגוף של האייפון), קשר עין, הבעות פנים, יכולת הקשבה (ולא רק באמצעות קריאה של טקסטים), חברות אמת (ולא רק על פי כמות החברים שיש לי בפייסבוק) - הם דברים בגדר "עולם הולך ונעלם" עבורם.

 

אז מה בכל זאת אנחנו, ההורים, יכולים לעשות כדי להחזיר לילדים שלנו את מה שאבד?

 

1. התבוננות

התבוננות היא כלי חשוב ביותר. התבוננו בילדים שלכם כשהם משחקים, כשהם באינטראקציה עם ילדים נוספים, כשהם רבים עם האחים שלהם, כשהם צוחקים עם האחים שלהם וכשהם משוחחים/ מתעצבנים/ שמחים אתכם. התבוננות פותחת לכם צוהר אדיר ללמידה על הילד שלכם. בדקו האם הם יודעים להביע את עצמם, לוותר לפעמים, להתגמש, לעמוד על שלהם.

 

2. התאמנו ביחד איתם

אפשר לעשות זאת באמצעות משחקי תפקידים. במידה וגיליתם מיומנות שהייתם רוצים לחזק אצלם, למשל איך לדבר תוך כדי שהם מישירים מבט ואומרים את שלהם בביטחון, קחו את הנייד שלהם, הסריטו אותם בכל מיני סיטואציות (למשל, מה הם אומרים כשחבר רוצה שיעשו משהו בניגוד לדעתם) ונתחו ביחד איתם את התוצאות. חוץ מכיף ובילוי משותף אפשר להפיק מכך גם הרבה מאד תועלת.

 

3. עודדו אותם למפגשים חברתיים

פנים מול פנים עם ילדים נוספים, בחוגים שונים. עודדו אותם להזמין חברים וללכת לחברים,

ולא רק לעשות מסיבות פייסבוק.

 

4. משחקים משפחתיים

נצלו מצבים שבהם כל המשפחה ביחד ועשו פעולות משותפות, למשל סביב שולחן ארוחת הערב או בנסיעה משותפת ברכב. פעמים רבות אנחנו מעדיפים שיהיה שקט במכונית ומאפשרים להם לצפות בסרט תוך כדי נסיעה ארוכה או לשחק בנייד. אבל אם תשקיעו מעט אנרגיה ותכינו רשימת משחקים כיפיים שאפשר לשחק תוך כדי נסיעה, תראו איך היא תעבור בצ'יק והראש שלהם לא יהיה תקוע במסך.

 

5. מינונים

חשוב לזכור שהכל עניין של מינונים ושלכל מטבע יש שני צדדים. לרשתות החברתיות יש גם יתרונות רבים והן מאפשרות, לילדים בכלל ולילדים ביישנים בפרט, ליצור חברויות ביתר קלות, להתנסות בשיחות עם חברים חדשים, ולפתח קשרים חברתיים. לכן חשוב שלא ללכת לקיצוניות השנייה ולנתק את הילדים לחלוטין מהמסכים, אלא להבין גם את הצדדים החיוביים של הרשת כאשר אנחנו מקפידים על המינונים הנכונים: לנצל יתרונות ולהקנות כלים להתמודדות עם החסרונות.

 

ד"ר אורלי כץ, מומחית להעצמת ילדים ונוער וקידומם החברתי, מייסדת מרכז "פשוט אני " למנהיגות, העצמה וביטחון עצמי, מחברת סדרת ספרי "פשוט אני" לילדים ונוער וסדרת הדיסקים: " להורים בשביל הילדים"




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דור הפייסבוק. מתקשרים דרך מסכים
צילום: shutterstock
מומלצים