שתף קטע נבחר

צילום: גיל יוחנן, דודי ועקנין, אלכס קולומויסקי "ידיעות אחרונות"

אבן-חן לנתניהו: העבר את שטייניץ וישי מתפקידם

יממה לאחר פרסום הדו"ח הקשה על אסון הכרמל, פנה אביה של טופז אבן-חן ז"ל לראש הממשלה בדרישה להעביר את שרי האוצר והפנים מתפקידם: "המונח 'אוזלת יד' הוא המתאר את תפקוד השרים בדו"ח מבקר המדינה ואוזלת היד זועקת למרחוק ומחייבת פעולה מיידית, נחושה וחד משמעית"

זאב אבן-חן, ששכל את בתו טופז באסון הכרמל פנה היום (ה') לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדרישה להעביר מתפקידם באופן מיידי את שר האוצר יובל שטייניץ ואת שר הפנים אלי ישי, לאחר שדו"ח מבקר המדינה קבע שיש להם אחריות מיוחדת למצב שירותי הכבאות.

 

דו"ח מבקר המדינה - סיקור מיוחד ב-ynet:

 

עו"ד משה שחל, המייצג את אביה ובעלה של טופז ז"ל, כתב: "אבקשך לעשות שימוש בסמכות אשר ניתנה לך מכוח סעיף 22(ב') לחוק יסוד הממשלה, ולהעביר את שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, ושר הפנים אלי ישי מתפקידם לאלתר, זאת בעקבות אחריותם המיוחדת אשר נקבעה בדו"ח מבקר המדינה, למחדלים החמורים אשר הביאו לרמת המוכנות וההיערכות הנמוכהשל שירותי הכבאות וההצלה ערב פרוץ השריפה בכרמל בה קיפדו את חייהם 44 בני אדם".

 

 (צילום: גיל יוחנן, דודי ועקנין, אלכס קולומויסקי "ידיעות אחרונות") (צילום: גיל יוחנן, דודי ועקנין, אלכס קולומויסקי
(צילום: גיל יוחנן, דודי ועקנין, אלכס קולומויסקי "ידיעות אחרונות")

 

בהמשך הדגיש שחל כי "המחדלים העולים מדו"ח המבקר הם חמורים, והכשלים בלתי נתפסים ממש. המונח 'אוזלת יד' הוא המתאר את תפקוד השרים בדו"ח מבקר המדינה ואוזלת היד זועקת למרחוק ומחייבת פעולה מיידית, נחושה וחד משמעית". הוא הוסיף כי הוא לא פוסל להגיש עתירה לבג"ץ: "עקב הנסיבות וחשיבות העניין, אנו מבקשים את התייחסותך עוד במהלך חודש יוני, על מנת שיהיה סיפק בידינו להיערך להגשת עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק עוד בטרם פגרת הקיץ בבתי המשפט".

 


 

הכשלים במוכנות ובהיערכות של שירותי הכבאות, קבע לינדנשטראוס, היו באחריות משרד הפנים ובראשו השר ישי, שהיה עד האסון מופקד על מערך הכבאות וההצלה. גם בשר האוצר הוטחה ביקורת קשה. המבקר כתב כי בהיותו שר בכיר בממשלה, היה מצופה ממנו למצוא דרכים לפתרון הבעיה, לרבות איתור מקורות אפשריים להשלמת החוסרים.

 

בפרק האחרון של הדו"ח כתב מבקר המדינה לינדנשטראוס: "מידת הכשל והמחדל שנתגלו בפרשה זו,

אי-צפיית פני העתיד וההיערכות הבלתי הולמת לאירוע חירום מסוג השריפה בכרמל עד כדי עצימת עיניים מהסכנה, אשר מיוחסים לקברניטי המדינה, מחייבים להציב בפני הדרג הממשלתי באופן נוקב, את החובה ליתן הסבר ומענה באשר לסיבות למציאות זו ולהזנחה המתמשכת; מדובר, בחובה בסיסית של דרג השלטון לספק לציבור האזרחים את מידת הביטחון לה הוא זכאי וראוי".

 

מוקדם יותר היום הגיע אבן-חן לאנדרטה לזכר חללי אסון הכרמל, סמוך לסיבוב שבו נספו 44 ההרוגים ליד בית אורן. קבוצת חיילים שהגיעה מקורס לשמוע על האירוע ופגשה אותו במקום. אבן-חן, ששמר על שתיקה עד פרסום דו"ח מבקר המדינה, ניצל את ההזדמנות ופרס בפני החיילים את משנתו. 

 

קודם למכתב לנתניהו הוא הבהיר שהוא מתכוון להגיש עתירה לבג"ץ בדרישה לפטר את השרים ישי ושטייניץ. לחיילים הוא אמר שיש צורך לשלב את הלימודים על אירוע השריפה בתוכנית הלימודים בקורס הקצינים, "במסגרת השיעור איך לא להתנהג".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זאב אבן-חן באנדרטה בכרמל
צילום: אחיה ראב"ד
מומלצים