שתף קטע נבחר

בקרוב גם במגדלים: חובת התקנת דודי שמש

השרים אישרו הצעת חוק שמחייבת התקנת דודי שמש בבניינים רבי קומות עד 15 קומות, במקום 9 קומות עד כה. המטרה: לאפשר שגם לדיירי בתים גבוהים יותר ליהנות מהיתרונות של חימום מים באנרגיה סולרית

בניינים עד 15 קומות יחויבו בהתקנת דודי שמש, כך על פי הצעת חוק פרטית שקיבלה אתמול (א') את תמיכת הממשלה בוועדת השרים לחקיקה. ההצעה נועדה להרחיב את התקנה הקיימת שמחייבת התקנת דודי שמש רק על בנייני מגורים עד 9 קומות.

 

 

הצעת החוק, של הח"כים זאב בילסקי (קדימה) ודב חנין (חד"ש), תוגש לאישור מליאת הכנסת בקריאה טרומית, כנראה עוד השבוע. תמיכת הממשלה תבטיח לה אישור סופי מהיר בוועדות ובמליאה בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית, אולי עוד לפני פגרת הקיץ של הכנסת שמתחילה בסוף החודש.

 

יוזמי החוק מציינים בדברי ההסבר כי החובה המוטלת בחוק התכנון והבנייה להתקין מערכות סולאריות לאספקת מים חמים בבתי מגורים, אינה מאפשרת כיום להתקין דודי שמש בבתים רבי קומות (מעל 9 קומות-צ.ל.).

 

בגלל מגבלה זו דיירי בתים גבוהים יותר אינם יכולים ליהנות מהיתרונות של חימום מים באנרגיה סולרית. המשמעות היא צריכת חשמל בכמויות גבוהות ויקרות ופגיעה עקיפה בסביבה.

 

דודי שמש. מוזילים את צריכת החשמל (צילום: גיל נחושתן) (צילום: גיל נחושתן)
דודי שמש. מוזילים את צריכת החשמל(צילום: גיל נחושתן)

 

טכנולוגיות חדשות

בדברי ההסבר מצוין גם, כי החברות המתקינות מערכות סולריות לחימום מים מדווחות על שיפור המערכות ויעילותן בשנים האחרונות. משום כך, בכוחן לספק את המים החמים לכל הדיירים בכל קומות המגורים, בכמות ובאיכות שווה, וללא פגיעה בדיירי הקומות התחתונות - כפי שהיה בעבר.

 

עוד מדגישים יוזמי הצעת החוק, כי חובת האספקה ל-15 הקומות הראשונות תחול גם על בניינים גבוהים יותר, בהנחה שהמערכות החדישות יוכלו לספק את המים החמים גם לקומות שמעל למגבלת החוק. ח"כ בילסקי אמר כי בגלל המגבלה הקיימת, מחממים היום מים בחשמל בלבד לא רק בבתי מגורים רבי קומות אלא גם במבנים ציבוריים גבוהים לרבות בתי מלון. 
 
"חקיקה מהירה של התיקון המוצע תאפשר להתמודד עם המחסור הצפוי בחשמל בקיץ הקרוב ולצמצם את הפסקות החשמל הצפויות", טוען בילסקי, "בכך ננצל ביתר יעילות את אנרגיית השמש המצויה בשפע. זאת בשעה שרובה מתבזבזת לריק למרות שישראל היא מהמדינות המובילות בעולם בפיתוח וייצור מערכות סולאריות המנוצלות במדינות אחרות פי כמה מאשר אצלנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלים. גם להם מגיע דודי שמש
צילום: עידו ארז
מומלצים