שתף קטע נבחר

חשש לזיהום מי תהום עקב דליפה ליד נמל חיפה

המפגע התגלה בעת ביצוע עבודות פיתוח לבניית כביש באזור הנמל. ראש עיריית חיפה הפסיק את העבודות

דליפת כמות גדולה של דלק באזור נמל חיפה מעוררת חשש לזיהום כבד של הקרקע ומי התהום באזור. החשש הגדול הוא כי הזיהום עלול להתפשט לאזורים נוספים, ובהם נחל הקישון.

 

 

דליפת הדלק התגלתה ביום שני האחרון, בעת ביצוע עבודות לסלילת כביש גישה חדש לנמל. בעקבות גילוי הדליפה, נקרא לאזור מהנדס העיר של חיפה. אתמול (ד') הורה ראש עיריית חיפה יונה יהב להפסיק את העבודות עד להודעה חדשה. על פי הערכה ראשונית של העירייה, כמות הדלק שדלפה עומדת על כמה אלפי ליטרים.

 

"זאת הפעם הראשונה שבה הפסקתי עבודות תשתית בעיר", אמר אתמול ראש עיריית חיפה יונה יהב. "הפסקת עבודות הפיתוח תגרום לנו להוצאות כבדות. נצטרך להעסיק צוות מומחים שיבדוק את מקור הזיהום".

 

באזור שבו התגלתה הדליפה נמצאות תשתיות נפט של קצא"א (קו צינור נפט אשקלון אילת) ותש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה). מדובר בחוות של מצבורי דלק המוצבות במיכלים שחלקם בני 70 שנה. החוות נמצאות בשלושה אתרים: אחד הפועל במסוף קריית-חיים, אחד הממוקם ליד קרית טבעון ומתחם נוסף של תש"ן (מתחם 20 אקרס).

 

מתקנים אלו מהווים חלק ממערכת של חוות דלק וכימיקלים המחוברים במאות קילומטרים של צנרות למפעלים, מתקנים ומסופי פריקה וטעינה. באזור גם פועלים שלושה מתקני דלק של חברות פרטיות, פז, דלק וסונול. עיריית חיפה מתכננת למצות את הדין עם הגורמים שיימצאו אחראים לדליפה, אולם בגלל מורכבות התשתיות באזור בדיקה זו עשויה לקחת שנים.

 

ב־2008 התגלה כי המכלים הישנים ב־20 אקרס דולפים ומזהמים את הקרקע ומי התהום. למרות זאת, שיפוצם מתעכב כי עיריית חיפה מסרבת לתת היתר שיפוץ למיכלים שאמורים להיות מועתקים ממקומם.

 

לדברי יהב, "הצינורות המחברים בין בתי הזיקוק למסוף הכימיקלים הם פצצה מתקתקת המאיימת על מפרץ חיפה. לאורך שנים אנחנו מתריאים מפני הנזקים שעלולים להיגרם כתוצאה ממתקני הדלק". יהב שלח מכתב לשר האנרגיה עוזי לנדאו כדי שיקדם את פרויקט "קרקעות הצפון". מדובר בפרויקט שבו אמורות לקום מנהרות תשתית בין בתי הזיקוק למפעל הדשנים.

 

רפי טטקרא, מנכ"ל תש"ן, אמר אתמול כי החברה אינה קשורה לדליפה: "השטח לא נמצא בקרבת קווי הדלק שלי, ולא בקרבת הנמל. האירוע הזה לא קשור לתש"ן". 

 

חברת דלק מסרה כי "בחברה לא מכירים את האירוע המתואר בכתבה. לא התקבלה אצלנו כל פנייה בנושא מהגורמים הרלוונטיים ובפרט, לא ידוע לנו על כל דליפה ממתקניה של החברה".

 

פז בתגובה: "באזור יש מתקני אחסון של חברות הדלק וחיל הים וכן קווי דלק לבתי זיקוק שאינם שייכים לפז. כל הצנרת שלנו הינה צנרת עילית, ובה לא נתגלתה הדליפה. פז עומדת בקשר עם עיריית חיפה בנושא

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלון בן מאיר, רשות נחל הקישון
זיהום
צילום: אלון בן מאיר, רשות נחל הקישון
מומלצים