שתף קטע נבחר

פיטורי אדרעי מהרכבת: האם נפתח הסיבוב השני?

עוד מכה ליו"ר ועד עובדי הרכבת המודחת בבית הדין לעבודה: הרכבת קיבלה אישור להתחיל בהליך שעשוי להוביל לפיטוריה מעבודתה ברכבת. מקורביה משוכנעים: החלטת בית הדין דווקא תמנע את פיטוריה

עוד פרק בפרשת גילה אדרעי: אחרי שהודחה סופית מהוועד, האם נפתחה הדלת לפיטוריה? בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קבע היום (ב') כי רכבת ישראל יכולה לזמן את יו"ר ועד עובדי הרכבת לשעבר לוועדת בירור, שעשויה להחליט על פיטוריה מהחברה. ההחלטה מגיעה פחות מ-24 שעות לאחר שבית הדין הארצי לעבודה הפך את הדחתה של אדרעי מהוועד לסופית, וזאת בעקבות דחיית בקשת ארגון "כוח לעובדים" לייצג את עובדי הרכבת ולהחליף את ההסתדרות.

 

 

עם זאת, בהחלטה שפרסמה השופטת עופרה ורבנר, מוזהרת הרכבת מפני התנכלות לאדרעי ושלושה חברי ועד נוספים, שהודחו על-פי החלטת ההסתדרות לפני כשבועיים. בסביבתה של אדרעי דווקא קיבלו בשביעות רצון את החלטת בית הדין. מקורבי יו"ר הוועד לשעבר אומרים כי "בית הדין מצא לנכון להזכיר לרכבת שלא תוכל להשתמש בעבירות קודמות לצורך הזימון לוועדת הבירור, ופסק חד-משמעית כי לא תתקבל הפליה בין חברי הוועד ועובדים אחרים".

 

יו"ר ועד הרכבת לשעבר, גילה אדרעי: בדרך לפיטורים? (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
יו"ר ועד הרכבת לשעבר, גילה אדרעי: בדרך לפיטורים?(צילום: ירון ברנר)

  

שיבוש עבודה ואי-ציות להוראות ממונים

אדרעי ושלושה חברי ועד נוספים, שהודחו על-פי החלטת ההסתדרות, זומנו על-ידי הרכבת כבר לפני כשבועיים לוועדת בירור שנייה - ועדה המוסמכת להחליט על פיטורי עובדים. אלא שההליך עוכב עד קבלת החלטה בבית הדין הארצי בעניין ייצוג עובדי הרכבת, ובכפוף להחלטת בית הדין האזורי בחיפה בעניין עתירות שהגישו אדרעי וחברי הוועד. עם קבלת ההחלטה היום, אמרו ל-ynet ברכבת כי יזמנו מחדש את אדרעי ושלושה חברי הוועד כבר בשבועות הקרובים.

 

על-פי הזימונים שנשלחו לאדרעי וחברי הוועד המודחים, ההאשמות נגדם כוללות בין השאר עריכת אסיפות עובדים בניגוד להסכם הקיבוצי ותוך שיבוש העבודה, אי-ציות להוראות ממונים, וגרימת נזק לרכבת. לחלקם גם יוחסו עבירות משמעת קודמות, ובהן התנהגות אלימה ורשלנות בעבודה. עם זאת, בית הדין לעבודה הבהיר היום לרכבת כי חלק מהעבירות הקודמות לא יוכלו לשמש בסיס לזימון לוועדת הבירור.

 

בהחלטתה, קובעת השופטת ורבנר שורת תנאים לזימון מחדש של אדרעי וחברי הוועד לוועדת בירור. בין השאר, נקבע כי הרכבת תידרש לפרט את העבירות אשר בגינן זומנו העובדים לבירור, וכן להסביר את השיקולים שהנחו את החברה בשליחת הזימונים. עוד קבעה השופטת כי על הרכבת להודיע לעובדים מי הם חברי ועדת הבירור שבפניהם יזומנו להופיע.

 

"ניצול לרעה של זכות ההתארגנות"

בהחלטתה מהיום, מציינת השופטת ורבנר כי "חברות בוועד עובדים או פעילות בהתארגנות לארגון עובדים חדש, אינה מהווה לגיטימציה לאותו חבר ועד לעשות כרצונו, לשבש את העבודה, או לא להישמע לממונים עליו". השופטת גם מבהירה כי "יש להיזהר מניצול לרעה של זכות ההתארגנות לצורך קבלת חסינות מהעמדה לדין משמעתי".

 

בכך קיבלה למעשה השופטת ורבנר את הטענות שהעלתה רכבת ישראל, ולפיהן "חובתו הבסיסית של עובד הינה לבצע את עבודתו כראוי, ופעילות ארגונית או חברות בוועד אינן מילות קסם המסירות מהעובד כל אחריות למעשיו, תוך שהן מתירות לו לעשות ככל העולה על רוחו". ראוי להזכיר כי ברכבת טענו עוד כי אדרעי קיימה אסיפות עובדים בניגוד להסכמים קודמים בין הנהלת החברה והוועד.

 

עם זאת, ולמרות שקבעה כי אפשר לזמן את אדרעי לוועדת בירור שנייה, השופטת ורבנר גם הזהירה את הרכבת מפני התנכלות לחברי הוועד המודחים. "יש לבחון מהם הנימוקים האמיתיים להעמדתם לפני ועדה כזו", היא כותבת בהחלטתה. "(יש לבחון) האם אכן התנהל אותו חבר ועד באופן חרג המפר משמעת, או שהעמדתו לפני ועדת משמעת הינה סוג של התנכלות בשל פעילותו בוועד".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנכ"ל הרכבת, בועז צפריר: יפטר את אדרעי?
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים