שתף קטע נבחר

שחיה: ישראל מחפשת גמר ראשון מאז סידני 2000

איתן אורבך היה האחרון שעשה זאת, מאז לא הופיע שום שחיין ישראלי בגמר אולימפי. המשלחת הנוכחית תמלא את חלקה הצנוע בלונדון ולא אמורה לחזור עם מדליות, אבל בושות לא יהיו. התקווה הגדולה: יעקב טומרקין

אולימפיאדת בייג'ינג 2008 חילצה את השחיה הישראלית מקרקעית הבריכה אליה צללה ארבע שנים קודם לכן באתונה. לעומת שתי שחייניות שסבלו מיכולת חלשה באתונה 2004, ורד בורוכבסקי ואניה גוסטומלסקי, הצליחה ישראל לשלוח לסין משלחת שהרשימה בשפע שיאים לאומיים, חצאי גמר ובעיקר תחושה כי מדובר בשלב ביניים לקראת הדבר האמיתי בלונדון 2012.

 

לונדון 2012 - העמוד האולימפי של ynet ספורט:

 

בהשאלה ממושגי מערכות הבחירות לכנסת ולממשלה, ישראל שומרת על הכוח שהשיגה בבייג'ינג. לעומת זאת, ההמראה המובטחת מתעכבת. יש לנו חמישה מנדטים (שחיינים) באולימפיאדה אחרי ניתוח התוספתן של יונתן קופלב. כפי שהדברים נראים כרגע, החלום נותר צנוע: שחיין אחד שיגיע לגמר, ויהיה בכך הכחול-לבן השני בגמר אולימפי אחרי איתן אורבך בסידני 2000. הגיע הזמן אחרי 12 שנה.

 

אם ימצה את הפוטנציאל יוכל לעלות לגמר. יעקב טומרקין (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
אם ימצה את הפוטנציאל יוכל לעלות לגמר. יעקב טומרקין(צילום: אורן אהרוני)
 

המועמד לעשות זאת, בתנאי שימצה את מלוא הפוטנציאל שלו במשחה חצי הגמר הנתון (וקודם כל עליו להגיע אליו), הוא יעקב טומרקין ב-200 גב.

 

עוד ב-ynet ספורט:

 

השחיין האשדודי בן ה-20, המייצג את הדור החדש, והראשון שהשיג שתי מדליות

(ארד) באליפות אירופה בדברצן 2012, במשחי ה-100 וה-200 גב, יקפוץ למוקדמות ה-200 ב-1 באוגוסט בשעה 12.20 בצהריים. מסתמן כי זה יהיה משחה התקווה הישראלי.

 

"המטרה שלנו היא קודם כל להשיג שיאים ישראליים בכל משחה", אמר בימים האחרונים המאמן הלאומי ליאוניד קאופמן. בדרך כלל, כפי שהוכח בתקופת קאופמן (למעט תקופות חילופי דורות כבאתונה), השחיינים שלנו עומדים במשימות. שיאים ישראלים היו, השאלה היא עד לאן נגיע וטומרקין הוא הסיכוי לצעוד קדימה.

 

עבר ניתוח תוספתן בזמן הלא נכון. יהונתן קופלב (צילום: אלבום משפחתי) (צילום: אלבום משפחתי)
עבר ניתוח תוספתן בזמן הלא נכון. יהונתן קופלב(צילום: אלבום משפחתי)
 

בהנחה שטומרקין המתנשא לגובה 1.91 יהיה כשיר, הוא צפוי לשפר פעם נוספת את שיאו האיכותי 1:57.23 ד', שנקבע בדברצן. התוצאה הזו נראית

כקרובה ביותר לאפשרות של גמר. ההערכה היא, שזמן של 1:56.5 ד' לערך יספיק כדי להיכנס לשמיניה המסיימת וישחרר את אורבך מבדידותו בהיסטוריה. טומרקין הפחית העונה כמעט שניה משיאו העומד על 1:58.21 ד'.

 

טומרקין הרב-גוני יתחיל את חלקו כבר ב-29 לחודש, כאשר יזנק למוקדמות ה-100 גב. אם שמתם לב, הגב הוא הסגנון החזק ביותר של הישראלים מזה שנים. אבל, ב-100 מטר, יצטרך טומרקין להתאמץ כדי להכנס לחצי הגמר.

 

שיאו הנוכחי עומד על 54.14 ש' וירידה מה-54 שניות הכרחית. ה-100 מטר חשוב מבחינתו גם כחימום מנועים לקראת ה-200 מ'. חבל מאוד שיונתן קופלב, אחרי שנים של מאמצים להשיג את המינימום עד ההצלחה ממש בדקה ה-90, יעדר בגלל ניתוח תוספת בזמן הכי לא נכון.

 

ללא סיכויים גדולים. גל נבו (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
ללא סיכויים גדולים. גל נבו(צילום: אורן אהרוני)
 

מי שעוד לא יהיה בלונדון הוא גיא ברנע, שהוביל תקופה ארוכה את השחיה הישראלית והחמיץ בשנגחאי ב-14 מאיות את המינימום ב-100 גב (בינתיים,

קופלב קבע תוצאה טובה יותר).

 

את ההפתעה הגדולה בבייג'ינג סיפק גל נבו. הבחור מקיבוץ חמדיה, שהכניע את המינימום רק ב"הזדמנות האחרונה", נתן אולימפיאדה גדולה. נבו, שהיה אז בן 21, הדהים כאשר סיים במקום ה-11 המאוד מכובד ב-400 מעורב אישי, תוך כדי שירד בלא פחות מ-6 שניות מהשיא הלאומי בו החזיק מיקי חליקה משך תשע שנים.

 

נבו קבע 4:14.03 דקות, ולרוע מזלו במשחים שמעל 200 מ' לא מתקיימים מקצי חצי גמר, אלא 8 הראשונים עולים ישר לגמר. מייקל פלפס האגדי היה היה הראשון מבין העשרה שהקדימו אותו ומנעו ממנו את הכרטיס.

 

לוקחת את האולימפיאדה בקלות. עמית עברי (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
לוקחת את האולימפיאדה בקלות. עמית עברי(צילום: אורן אהרוני)
 

מכיוון שכך, סומן נבו כמי שיעפיל לגמר ב-2012. הוא עשה קולות שהוא נמצא בדרך הנכונה כאשר סיים שישי בגמר אליפות העולם ברומא 2009, וזכה

בארד באליפות אירופה בבודפשט 2010.

 

יחד עם זאת, לאחרונה נעצר נבו ולמרות שגם ללא החליפות שנאסרו לשימוש הוא שוחה בזמן דומה, (4:14 דקות), סיכוייו אינם גדולים. רק שיפור של שתי שניות יכניס אותו לתמונת הגמר. נבו יפתח את החלק הישראלי של בריכת לונדון 2012 בשעה 12.00.

 

לגל נבו יש משימה נוספת וחשובה - לשחזר את עלייתו לחצי הגמר במחצית המרחק. הוא ישחה את מוקדמות ה-200 מעורב-אישי ב-1 באוגוסט בשעה 13:14. באולימפיאדת בייג'ינג סיים נבו במקום ה-12 במוקדמות ובמקום ה-13 בחצי הגמר.

 

עמית עברי ואמרי גניאל (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
עמית עברי ואמרי גניאל(צילום: אורן אהרוני)
 

עמית עברי בת ה-23 כבר זכתה במדלית ארד באליפות אירופה האחרונה ב-100 מטר פרפר. עברי, שהחליטה לקחת בקלות את האולימפיאדה

("זו עוד תחרות"), מועמדת להגיע לחצי הגמר, בהנחה שתשפר את שיאה הישראלי העומד על 58.64 שניות.

 

עברי, שתקפוץ לבריכה ב-28 ביולי לתחרות ב-100 מטר פרפר כחצי שעה אחרי גל נבו, תשתתף גם במוקדמות ה-200 מעורב אישי יומיים לאחר מכן. בינתיים לא בונים על חצי גמר במשחה, אבל עמית הבלתי צפויה ובעלת השיא הלאומי 2:13.77 דקות עשויה להיאבק על מקום בין 16 האחרונות.

 

לאולימפיאדת בייג'ינג נסע נמרוד שפירא בר-אור, אז בן 18, על תקן ספורטאי צעיר והעפיל לחצי הגמר ב-200 מטר חופשי עם תוצאה של 1:47.78 שניות. הוא סיים במקום ה-15 והשלים עליה שניה לחצי הגמר (1.48.11, אבל ללא סיוע החליפות) באליפות העולם בשנגחאי אשתקד. עכשיו המטרה שלו לעשות זאת בשלישית בלונדון.

 

ינסה לעלות לחצי הגמר. נמרוד שפירא בר-אור (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
ינסה לעלות לחצי הגמר. נמרוד שפירא בר-אור(צילום: אורן אהרוני)
 

אמרי גניאל, בן ה-20, הנוסע על תקן ספורטאי צעיר, יגשים חלום משפחתי. אחרי שאביו, ד"ר אמיר גניאל, לא הצליח בזמנו להשתחל לאולימפיאדת לוס אנג'לס

1984 ופרש, אמרי ישחה ב-28 ביולי 100 מטר חזה, ויש לו סיכוי סביר להעפיל לחצי הגמר, בתנאי שיירד מ-1:00.80 ד'.

 

הפריצה של אמרי שהוטבעה בכרטיס אולימפי קיבלה תאוצה רק לאחרונה. כמו בבייג'ינג, אבל עם פחות מייקל פלפס שוויתר מראש על האפשרות לזכות ב-8 מדליות זהב (את השיא הזה הרי כבר יש לו), השחייה תרתק מאוד בלונדון.

 

הישראלים ימלאו את חלקם הצנוע, אבל סביר להניח שלא יעשו בושות. בלי מדליות, כמעט בלי גמרים, אבל בהופעה מכובדת.

 

מכיוון שמעולם לא היה עימותים חריפים כל-כך בנבחרת השחייה, "הפלג של האיגוד" מול השחיין נמרוד שפירא, נקווה שהמשלחת המתחילה כנבחרת לא תחזור הבייתה שסועה חברתית. לא מתאים שתוקם עוד ועדת חקירה בנושא החברתי אחרי האולימפיאדה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים