שתף קטע נבחר

איראן: ספורטאינו יתחרו מול ישראלים בלונדון

סוף למדיניות ההחרמות? 3 ימים לפני פתיחת האולימפיאדה, ועל רקע החשש מפיגוע, הפתיע ראש המשלחת האיראנית והודיע כי ספורטאי ארצו יתחרו מול נציגי ישראל: "נהיה נאמנים לספורט". הוא אמר כי טהרן "תכבד" דקת דומייה לי"א חללי מינכן

בישראל חוששים מפיגוע איראני באולימפיאדה - וכעת עשויים לפגוש מקרוב דווקא את ספורטאי הרפובליקה האיסלאמית. שלושה ימים לפני פתיחת המשחקים האולימפיים, הודיע ראש המשלחת האיראנית ללונדון 2012, בהראם אפשאר-זאדה, כי הספורטאים האיראנים יתחרו מול הישראלים באולימפיאדה הקרובה. אם אכן הצהרתו תעמוד במבחן המציאות, הדבר משקף שינוי של ממש בעמדה האיראנית, לאחר שנים של חרמות ספורטיביים.

 

לונדון 2012 - העמוד האולימפי של ynet ספורט

דיווח: חשש שהסייען בבורגס בדרך לאולימפיאדה"

אבטחת האולימפיאדה: "קשה להיות רגועים"

ספורטאים בדרך ללונדון: "72' לא תחזור שוב"

החשש הישראלי: פיגוע איראני באולימפיאדה

 

"אנחנו נהיה נאמנים לספורט", אמר הלילה (יום ג') ראש המשלחת האיראנית, כשנשאל בנושא. לדבריו, איראן הייתה מכבדת דקת דומייה לזכר י"א חללי מינכן, לו הוועד האולימפי היה מחליט לציין את זכרם בטקס הפתיחה. ראש המשלחת האיראנית אמר את הדברים בכפר האולימפי, לאחר שחתם על "הסכם שביתת נשק", שקורא לשחזר את המסורת מהעת העתיקה, ולהימנע מעימותים בעולם במהלך המשחקים האולימפיים.

 

המשלחת האולימפית של איראן ללונדון 2012, אתמול (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
המשלחת האולימפית של איראן ללונדון 2012, אתמול(צילום: רויטרס)

 

לפחות לגבי דקת הדומייה, האיראנים לא צריכים לדאוג. נשיא הוועד האולימפי, ז'אק רוג, כבר שלל את האפשרות שהספורטאים שנרצחו במינכן 1972 יוזכרו בטקס הפתיחה. עם זאת, הוא ערך אתמול במפתיע טקס ראשוני מסוגו בכפר האולימפי והוקיר את זכרם. "11 הנרצחים במינכן היו שותפים לאידיאלים שהביאו אותנו ביחד לכפר האולימפי היפה הזה", אמר רוג. "עלינו לזכור אותם ולהמשיך את מורשתם. 40 השנים האחרונות לימדו אותנו גם שהספורט אינו חסין מהחוליים של העולם, ולא יכול לרפא אותם".

 

נשיא הוועד האולימפי: נעניש מחרימים

עוד לפני כן, התייחס נשיא הוועד האולימפי לאפשרות שספורטאים איראנים וערבים יחרימו את יריביהם הישראלים. "אם אתלט פצוע או חולה, אז ברור שזה מתקבל על הדעת, אבל נבחן כל מקרה בעזרת ועדה רפואית עצמאית. אם אותה ועדה לא תאשר את ממצאי הרופא הראשון שבדק, הספורטאי ייענש".

 

איראן זכתה לביקורת רבה בעבר, לאחר שספורטאים החרימו מפגשים מול ישראלים. באולימפיאדת אתונה 2004 הוגרל הג'ודוקא הישראלי אודי וקס להתמודד בסיבוב הראשון בתחרות במשקל עד 66 ק"ג מול אלוף העולם האיראני, אראש מיראסמעלי. אלא שמיראסמעלי הבהיר כבר בסוף השבוע שלפני הקרב המתוכנן ביניהם כי לא יתחרה מול וקס "לאות הזדהות עם הסבל הפלסטיני".

 

בבוקר הקרב הגיע מיראסמעלי לשקילה, ואז נמצא שהוא חורג מהמשקל המותר. על-ידי כך "הצליח" מיראסמעלי להיפסל, להיות מודח אוטומטית ולהימנע ממפגש עם הנציג הישראלי - מבלי להיחשב רשמית למי שנהג באופן לא ספורטיבי ולהסתכן בעונש. הוא זכה אז לתשבוחות מנשיא איראן באותם ימים, מוחמד חתאמי, שאמר: "הפעולה שנקט אראש תיזכר לעד כאחד מרגעי התהילה של העם האיראני. הג'ודוקא נכנס ללב של כולנו ושל כל אוהבי החירות בעולם. איראן רואה בו את האלוף האמיתי של האולימפיאדה".

 

אירוע דומה התרחש גם ארבע שנים לאחר מכן, באולימפיאדת בייג'ינג 2008. השחיין האיראני מוחמד אלירזאי החליט לפרוש אז ממקצה המוקדמות שלו במשחה ל-100 מטר חזה רק מפני שבאחד המסלולים המקבילים היה אמור לשחות תום בארי הישראלי. למרות זאת, הוועד האולימפי בחר שלא להעניש את אלירזאי ואף טען להגנתו כי הוא פרש מהמקצה שלו בגלל קלקול קיבה, שתקף אותו חצי שעה לפני המשחה, ולא חלילה בגלל נוכחותו של בארי באירוע. לעתים, גם ספורטאים ממדינות ערב לא התייצבו למפגשים מול ישראלים.

 

סוכנים של המוסד בשטח

בתחילת השבוע דיווח העיתון "סאנדיי טיימס" כי בישראל חוששים מפני פיגוע ראווה איראני נגד ספורטאים ישראלים במשחקים האולימפיים. לפי הדיווח, הנורות האדומות נדלקו שוב בעקבות הפיגוע בשבוע שעבר בבורגס שבבולגריה, שבו נרצחו חמישה ישראלים. שעות לאחר הפיגוע נחתו עם מטוס ההרקולס של חיל האוויר שנשלח להביא צוותי סיוע ישראליים, גם סוכנים של השב"כ ושל המוסד.

 

לפי השבועון הבריטי, המוסד שלח בבהילות צוותים מיחידות "נביעות" (לשעבר קשת), המשתמשות במערכות מעקב חדישות, לכמה מבירות אירופה - במטרה לעקוב אחר סוכנים ידועים של "כוח קודס" האיראני הפועלים משגרירויות הרפובליקה האיסלאמית ומ"בתים בטוחים" שהוא מפעיל. כמו-כן, נטען כי סוכן המוסד שנשלח לבולגריה עדכן את אנשי השב"כ בלונדון בהתפתחות החקירה. בנוסף, החשש הגדול הוא שאחד הסייענים של המחבל המתאבד מבורגס נמצא בדרכו לאתר האולימפי.

  

Read this article in English

 


פורסם לראשונה 23/07/2012 23:58

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שינוי בגישה האיראנית. דגל איראן בלונדון, אתמול
צילום: רויטרס
נאמנים לספורט. בהראם אפשאר-זאדה
מומלצים