שתף קטע נבחר

בגלל מכירת אייטמים: סנקציות חמורות נגד 2 ו-10

הרשות השנייה החליטה לפסול לשידור את התוכניות "יופי של יום", "לחיות טוב", "בריאות 10" ו"משפחה 10" ולהטיל עיצומים כספיים בסך מאות אלפי שקלים על זכייניות הערוצים המסחריים, לאחר שנמצא כי שילבו אייטמים תמורת תשלום

הרשות השנייה מקשיחה עמדות. לאחר בדיקה מקיפה שערכה הרשות לזכייניות ערוץ 2 וערוץ 10 בנושא מכירת אייטמים בתוכניות בריאות ולייף סטייל, התקבלה ההחלטה להוריד משידור את התוכניות "יופי של יום" (קשת), "לחיות טוב" (רשת), "בריאות 10" ו"משפחה 10" (ערוץ 10), ולא לאפשר לשדרן בשידור חוזר. בנוסף, הטילה הרשות עיצומים כספיים בסך מאות אלפי שקלים על כל אחת מהזכייניות.

 

ההחלטה על הצעדים החריפים הגיעה לאחר שצוות מיוחד של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו בראשות המנכ"לית בפועל אילת מצגר, סיים את בדיקת תופעת מכירת האייטמים. לפי חברי הצוות, מדובר בשילובם של אייטמים תוכניים בתמורה לתשלום בתוכניות המשודרות בערוצי הטלוויזיה המסחריים. הבדיקה נערכה תוך הצלבות נתונים, בדיקת הסכמי ההתקשרות של המפיקים, חוזים שבין הזכיין לחברת ההפקה, חשבוניות והכנסות שעלו מתוך הדוחות ועוד.

 

במהלך הבדיקה איתרה הוועדה מסמכים וחוזים המעידים על רכישת אייטמים בתוכניות. כך למשל בתוכניות "יופי של יום" ו"תהיו בריאים עם דנה רון" נמצאו פינות קבועות שקידמו מכון פרטי של מרואיין, בתוכנית "לחיות טוב" אותרו הסכמים בהם הוצע למרואיינים לשלם עבור הופעה בתוכנית וחשיפות פרסומיות ניכרות למרואיינים שקידמו אינטרסים מסחריים של גופים שונים, בתוכנית "איזה יופי" נמצא כי הועברו תשלומים על ידי מרואיינים שקידמו את עיסוקיהם בתחומי הרפואה, קוסמטיקה ועוד. בתוכניות "בריאות 10" ו"משפחה 10" נמצאו קרדיטים ומסמכים המעידים על התקשרות עם חברות מיתוג ושיווק שסיפקו אייטמים לתוכניות.

 

בנוסף קיים הצוות שימועים להנהלות הזכייניות, שנדרשו להעביר לרשות נתונים ומסמכים, הכוללים בין היתר חוזי התקשרות להפקת התכניות, חוזים שבין הזכיין לבין חברת ההפקה לגבי שידור ופרסום באתרי האינטרנט, תקציבי ההפקה של כל תוכנית, דו"ח עלויות הפקת התוכניות ששודרו כולל הנהלת חשבונות ועוד.

 

כאמור בסיומה של הבדיקה קבעה הרשות כי התוכניות לא ישודרו עוד, גם לא בשידור חוזר. כמו כן הרשות הטילה עיצומים כספיים על כל אחד מהזכיינים: על "קשת" הוטל עיצום של 480 אלף שקל, על ערוץ 10 הוטל עיצום של 440 אלף שקל ועל רשת הוטל עיצום של 540 אלף שקל. 

 

אילת מצגר, מנכ"לית בפועל של הרשות השנייה מסרה: "תופעת מכירת האייטמים בתוכניות טלוויזיה הינה פסולה ומנוגדת לחוק בכל העולם, לרבות במדינות אשר יש בהן הסדרה של התוכן השיווקי במתכונת מסוימת. הרשות השנייה מתכוונת לטפל בתופעה שהתגלתה בכל האמצעים העומדים לרשותה ובמלוא החומרה. הדבר מהווה הטעיה של ציבור הצופים ויוצר שילוב בלתי נסבל של פרסום בתוכן, בשעה שהצופה בבית סבור שהוא צופה בתוכניות המספקות מידע אובייקטיבי".

 

מ"רשת" נמסר בתגובה: "רשת פועלת ותמשיך לפעול על פי כללי הרשות השנייה".

 

תגובת ערוץ 10: ״על אף שהקנס שהושת על ערוץ 10 נמוך בחצי מזה שהוטל על ערוץ 2, אנו סבורים כי הוא אינו מידתי. איננו מקבלים את הקביעות בדוח ואנו שומרים לעצמנו את הזכות לערער על סעיפי הדוח בפני מועצת הרשות השנייה, יחד עם זאת נדגיש כי נקיים את הנחיות הרשות השנייה״.

 

מ"קשת" טרם התקבלה תגובה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קארין מגריזו, "יופי של יום". לא לשידור
צילום: ערוץ 2
לאתר ההטבות
מומלצים