שתף קטע נבחר

זאת נהגת המשאית הראשונה באיראן

היא יודעת להחליף גלגל ולגמוא מרחקים - אך הקפידה להצטלם גם כשהיא שואבת אבק ומתפללת. אחרי 10 שנים ללא תאונות, פרשתה בירנונד, סטודנטית לדת וקוראן בת 36, רוצה שירשו לה לנסוע למדינות שכנות. צפו בתמונות

הכירו את נהגת המשאית הראשונה באיראן, פֶרֵשְתה בּירָנְוָנד. היא בת 36 ממחוז לורסטן שבמערב איראן והפכה לאחרונה לאחת הנשים המדוברות ביותר ברפובליקה האיסלאמית.

 

בירנונד והמשאית. בנסיעות ארוכות מלווים אותה ()
בירנונד והמשאית. בנסיעות ארוכות מלווים אותה

 

 

בניגוד למדינות כמו סעודיה, באיראן נשים רשאיות לנהוג במכוניות, במוניות ובאוטובוסים. אבל נהגת משאית, מקצוע השמור כמעט רק לגברים גם במדינות פחות שמרניות מאיראן, הוא מקצוע יוצא דופן ברפובליקה האיסלאמית. "בחרתי במקצוע למרות כל הקשיים ובהסתמך על האמונה באל, על היכולות שלי ועל המסר ש'נשים איראניות יכולות'", היא אמרה בראיון שנערך עמה לאחרונה באתר "סימורג".

 

כבר כשהייתה ילדה, סיפרה בראיון, התעניינה בנהיגה. "כבת למשפחה מרובת ילדים, עם 20 נפשות בבית, ההתנגדות במשפחה הייתה לא פשוטה. בהתחלה הם לא ממש הסכימו, והתפלאו כשהוצאתי רישיון נהיגה לפני 11 שנים. אבל אחרי שהתיישבתי מאחורי ההגה של המשאית, המשפחה הבינה מה היכולות שלי והסכימה שאמשיך לנהוג".

 

"זה קצת מוזר לאנשים והם לא ממש מאמינים" ()
"זה קצת מוזר לאנשים והם לא ממש מאמינים"

 

בביתה, שואבת אבק ()
בביתה, שואבת אבק
 

 

איך האנשים ברחוב מתייחסים אליה? לדבריה, בחלק מהנסיעות מלווה אותה בן משפחה, אך לדבריה את הנהיגה היא מבצעת לגמרי לבדה.

 

בתמונות שפורסמו בסוכנות הידיעות האיראנית "מהר", נראית בירנונד כשהיא יושבת בקבינה של המשאית שלה, אך גם בביתה, משקה את הגינה, שואבת אבק מהשטיח ומכינה מטעמים במטבח. בין כל עיסוקיה בירנונד היא גם סטודנטית ללימודי דת וקוראן.

 

כשנשאלה לגבי העיסוק המכני במשאית, השיבה: "בכל הקשור לעזרה ראשונה, אני עושה לבד. גם אם לדוגמה יהיה לי תקר בגלגל, אני יודעת להחליף את הגלגל לבד. אפילו בחורף וכשקפוא בחוץ".

 

"אני יודעת להחליף את הגלגל לבד. אפילו בחורף וכשקפוא בחוץ" ()
"אני יודעת להחליף את הגלגל לבד. אפילו בחורף וכשקפוא בחוץ"

 

צולמה גם במטבח ()
צולמה גם במטבח

 

לומדת דת וקוראן ()
לומדת דת וקוראן

 

לדבריה, בעשר השנים האחרונות היא לא הייתה מעורבת באף תאונה, והיא מקווה שכך זה יימשך. לפי הנתונים, היא בת מזל שכן כבישי איראן נחשבים למסוכנים בקנה מידה עולמי, ומדי שנה נהרגים בהם יותר מ-25 אלף בני אדם. בתשובה לשאלה מה דעתה על הסטריאוטיפ שנשים הן הגורם העיקרי לתאונות היא עונה: "זה מה שחשבו פעם אבל נשים מקפידות על חוקי התנועה ואפילו נוהגות טוב יותר מגברים".

 

מה שהיא רוצה לעשות עכשיו זה לשכנע את הרשויות במדינה לאפשר לה לקבל רישיון לנהוג במשאית גם למדינות שכנות, "כדי להראות את היכולת של הנשים האיראניות לכל העולם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בירנונד מאחורי ההגה. "המשפחה הבינה מה היכולות שלי והסכימה שאמשיך לנהוג"
מומלצים