שתף קטע נבחר

שר בליכוד: "אמרו שלוש שנים שטוב. מה קרה?"

"איך הגענו למצב שהוצג כל הזמן כטוב טוב טוב ופתאום הוא רע מאוד", אמר ל-ynet אחד השרים הבכירים בליכוד. "הגענו למצב שבו אנו נאלצים לעשות קיצוצים, להעלות מסים ולקבל מכה קשה בדעת הקהל ובציבור", הוא אמר. במקביל, אם התקציב לא יעבור - נתניהו צפוי להקדים את הבחירות

לאחר הקיצוצים בתקציב, ביקורת מבית נגד ראש הממשלה בליכוד: הגזירות הכלכליות צפויות לעבור בשבוע הבא במליאת הכנסת, אך הערב (יום ה') לראשונה מאז הודיעה הממשלה על הקיצוצים הנדרשים בתקציב ועל המסים החדשים, תוקפים שרים בכירים בליכוד את האוצר וגם את המדיניות הכלכלית של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בכירים בליכוד הביעו חשש כבד מפגיעה אלקטורלית במפלגה ומתחו ביקורת חריפה על ההתנהלות של נתניהו, שברגעים מסוימים נרתע מעט.

 

"שלוש שנים אומרים לנו כמה הכל נפלא, נפלא ונפלא", אמר ל-ynet אחד השרים הבכירים. "שלוש שנים אומרים שהכול התנהל כמו שצריך, אך מתברר פתאום שיש בור של 30 מיליארד בתקציב. המשמעות היא פשוטה. אף פעם לא היה טוב כפי שנתניהו ושטייניץ הציגו את המצב לציבור. ותמיד היו גם בעיות שהוסתרו מעיני הישראלים".

 

נתניהו ושטייניץ. מצג שווא? (צילום: משה מילנר,לע"מ) (צילום: משה מילנר,לע
נתניהו ושטייניץ. מצג שווא?(צילום: משה מילנר,לע"מ)

 

"מה שראינו בשבועות האחרונים, זה לא צעד יש מאין", אמר שר בכיר בממשלה. "לא יכול להיות שלא יודעים באוצר את המצב האמיתי של הכלכלה הישראלית. לכן צריך לשאול שאלות קשות על איך הגענו למצב שהוצג כל הזמן כטוב טוב טוב ופתאום רע מאוד. זאת השאלה הגדולה. מה קרה כאן? והתשובה שאף פעם לא היה כאן טוב שהציגו את זה. אם לוקחים את האבטלה של כ-8% שיש היום ומוסיפים לזה את החרדים, שאותם לא סופרים - אז אנחנו לא נהיה כמו ספרד, אנחנו כבר ספרד. מישהו צריך לתת את התשובות על מה שקרה כאן ואיך פתאום מטוב נהיה רע. זה לא ברור. הגענו למצב שבו אנו נאלצים לעשות קיצוצים, להעלות מסים ולקבל מכה קשה בדעת הקהל ובציבור".

 

הגזירות של נתניהו ב-ynet:

 

   

במקביל, בליכוד מודאגים מאוד מהמגמה השלילית בסקרים האחרונים, ומן השחיקה במעמדו של נתניהו, בכירים בתנועה אמרו כי מדובר במגמה מטרידה מאוד. אחד השרים אף השכיל לצטט בתסכול מה את הגשש החיוור באומרו כי "הבחירות מתקרבות והבוחרים מתרחקים". החשש הגדול הוא כי המגמה השלילית המשתקפת בסקרים תשפיע גם על כוחו של הליכוד בבחירות הבאות, על אף שלפי שעה הבחירות אינן נראות עדיין באופק וכלל לא ברור מתי יתקיימו.

 

אם אין תקציב - יש בחירות

בכירים בקואליציה מעריכים כי תוך כמה שבועות יתברר האם הבחירות הכלליות יוקדמו. בלשכת ראש הממשלה אומרים כי נתניהו צפוי לקיים בשבועות הקרובים שיחות עם ראשי הקואליציה על מנת לבחון האם ניתן יהיה לאשר את תקציב 2013. "תוך כמה שבועות אנו נדע האם הולכים לבחירות מוקדמות כבר בתחילת שנה הבאה, או שניתן יהיה להגיע עד סוף הקדנציה", אמר בכיר בליכוד. "נתניהו יוכל לדעת תוך שבוע, שבועיים, שלושה - האם יש סיבה להיכנס לדיוני תקציב אמיתיים בממשלה, סביב התקציב, או שמא עדיף להיערך לבחירות". אותו בכיר הוסיף: "אם יתברר לנתניהו שהשותפות הקואליציוניות לא יסכימו לאשר גזירות ותקציב קשה, זה יוביל לבחירות כבר בתחילת השנה".

 

הליכוד. מספר הכיסאות הצטמצם (צילום: AP) (צילום: AP)
הליכוד. מספר הכיסאות הצטמצם(צילום: AP)

 

בסביבתו של נתניהו משדרים אופטימיות ומעריכים כי דווקא אישור הגזירות הנוכחיות, הן סימן לבאות ולרצון של הקואליציה לשרוד בהרכבה הנוכחי. הם מציינים כי נתניהו מעוניין לסיים את הקדנציה ולקיים את הבחירות במועדן. עדיין לא ברור כיצד ינהגו ישראל ביתנו וש"ס, והאם יסכימו לתת ידן לשנת בחירות לקיצוצים כואבים בתקציב. יו"ר ישראל ביתנו, שר החוץ ליברמן, העריך בשבועות האחרונים כי התקציב החדש לא יוכל לעבור וכי הבחירות יוקדמו לתחילת השנה הבאה.

 

באשר לש"ס התמונה לחלוטין לא ברורה בשלב זה, אם כי בכירים במפלגה אמרו בעבר

כי לא יהיה מנוס מהקדמת הבחירות על רקע מה שמתכנן האוצר בתקציב 2013. בשלב זה ההערכה בליכוד היא כי לנוכח הפגיעה הקשה במעמדו של נתניהו בציבור, כתוצאה של אי העברת חוק הגיוס, ההתקפלות בפני החרדים, הקיצוצים, התרגיל הפוליטי המסריח לסלק את קדימה. נתניהו אינו מעוניין בשלב זה בהקדמת הבחירות, עד אשר יהיה שיפור במעמדו הציבורי, דבר שעשוי לקרות שוב, כפי שקרה גם בעבר, כאשר נתניהו הסתבך במהלכים פוליטיים וציבוריים שפגעו במעמדו.

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נתניהו. ביקורת מבית
צילום: AFP
מומלצים