שתף קטע נבחר

משימה בלתי אפשרית. אנאן פרש, מישהו מופתע?

מזכ"ל האו"ם לשעבר מונה בפברואר לשליח מיוחד לסוריה ותפקידו היה להפסיק את שפיכות הדמים ולמצוא פתרון פוליטי במדינה. אלא שהתמיכה הבלתי מעורערת של רוסיה באסד והמחסור בכלים של הפקחים לא הותירו סיכוי לדיפלומט הבכיר

זו הייתה התפטרות שנכתבה על הקיר מהרגע שבו קופי אנאן בן ה-74 נשלף לפני כחמישה חודשים מהבוידעם של מזכ"לי האו"ם לשעבר ונשלח לייצג את האו"ם ואת הליגה הערבית בסוריה. מטרת שליחותו המיוחדת של אנאן הייתה להביא להפסקת אש במדינה הערבית המדממת ולהשיג פתרון פוליטי.

 

חדשות נוספות בעולם :

 

האם הדיפלומט יליד גאנה, שעשה קריירה בתוך המנגנון של האו"ם עד שמונה ב-1997 למזכ"ל הארגון, באמת האמין ביכולתו להשיג תמיכה רוסית וסינית למהלכיו בסוריה? לא ברור. מה שברור הוא שהשליחות הזו ניערה לרגע את האבק וקורי העכביש מאנאן והחזירה אותו למרכז הבימה הדיפלומטית העולמית.

 

האם הוא באמת האמין שישיג תמיכה רוסית-סינית למהלכיו? אנאן (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
האם הוא באמת האמין שישיג תמיכה רוסית-סינית למהלכיו? אנאן(צילום: רויטרס)

 

במשך כל תקופת שליחותו בסוריה, רוסיה הייתה המפתח העיקרי לפתרון המצב - ואנאן ידע זאת. בניגוד למזכ"ל האו"ם הנוכחי באן קי מון, יקיר המערב, קודמו בתפקיד אנאן נקט לאורך עשר שנות כהונתו בדיפלומטיה "מאוזנת" יותר וידע לנווט בין ארה"ב, בריטניה וצרפת מצד אחד, לבין רוסיה וסין מהצד השני.

 

"ידידם של הערבים"

אנאן הוגדר כ"ידידם של הערבים", ולשליחותו בסוריה הוא הביא עמו צוות משימה שנוי במחלוקת מתוך מנגנון האו"ם - כמה מהם נגועים בשחיתות. גם מעל אנאן עצמו ריחפה עננה של שחיתות, בעקבות פרשה שבה היה מעורב בנו קוג'ו לפני שמונה שנים. 

 

במערב לא ממש אהבו את מינויו של אנאן, אבל תמכו בו לאורך כל הדרך. האמריקנים קיוו שבגיבוי הליגה הערבית, יוכל אולי אנאן לדחוק את בשאר אסד לפינה, אבל לשם כך היה צורך בתמיכה של מוסקבה. רוסיה תמכה במינויו ובשיגור 150 משקיפים של האו"ם לסוריה מחד, בזמן שמאידך היא עצמה משגרת סיוע צבאי ואחר לאסד כדי שמכונת ההרג שלו תמשיך לפעול.

 

האלימות בסוריה פרצה לפני כ-17 חודשים ופסקה לפרק זמן מוגבל בחודש אפריל, בעת שאנאן הציג באו"ם את תוכנית שש הנקודות שלו לפתרון פוליטי - בתמיכת הליגה הערבית. אנאן נפגש כמה פעמים עם אסד, שהבטיח לו למלא את חלקו במילוי התוכנית, אך גם כשפסקה האש זמנית, אסד לא הוציא את הטנקים והכלים הכבדים מהערים ומהאזורים המאוכלסים - סעיף מרכזי בתוכנית שש הנקודות.

 

הקרבות נמשכים. קבר אחים ליד דמשק (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הקרבות נמשכים. קבר אחים ליד דמשק(צילום: רויטרס)

 

פקחי האו"ם הורשו להיכנס לסוריה, אך לא היו להם כלים משלהם להגיע לאזורי העימות ולפקח על המתרחש ונמנעה מהם גישה למקומות הרגישים. אנאן קיים מסיבות עיתונאים, שבהן התריע על חומרת המצב, והופיע בישיבות סגורות של מועצת הביטחון, אך לכול אורך הדרך היה נראה שמדובר בשליחות סרק.

 

הלחץ המערבי, הווטו הרוסי

על הנייר, רוסיה תמכה בתוכנית שש הנקודות של אנאן, אבל בפועל הניחה מוקשים בדרך לפתרון שיפגע באסד ויסייע למורדים הסורים. וכשהנושא הסורי כבר עלה להצבעה במועצת הביטחון של האו"ם, הרוסים - ביחד עם הסינים - "חנקו" כל יוזמה להעניש את אסד על הברוטליות שלו נגד עמו (שלוש פעמים הן הטילו וטו על הצעות החלטה בתמיכת ארה"ב, צרפת, בריטניה וגרמניה). האמריקנים והמערב קראו לאסד להתפטר ולאפשר מעבר שלטון מסודר בסוריה, אבל רוסיה מצדה בלמה כל מאמץ בינלאומי לשינוי השלטון בדמשק.

 

לא קשה להבין מה הניע את רוסיה במהלכיה למען הרודן הסורי. במוסקבה לא התכוונו לוותר על המאחז האחרון שלהם במזרח התיכון ובטח שלא על הבסיס הימי הרוסי בעיר הנמל טרטוס. אנשי צבא, מודיעין וטכנאים רוסים פרושים בכל שטח סוריה (לפחות עד לאחרונה), ובניגוד לתפיסה המקובלת לפיה הנשיא האמריקני ברק אובמה הפקיר את בעל בריתו נשיא מצרים חוסני מובארק, רוסיה התכוונה להראות לערבים מיהו ידיד אמת.

 

רוסיה לא התכוונה לוותר על האינטרסים במזה"ת. פוטין ואנאן (צילום: AFP) (צילום: AFP)
רוסיה לא התכוונה לוותר על האינטרסים במזה"ת. פוטין ואנאן(צילום: AFP)

 

נכון לעכשיו, האו"ם נמצא מחוץ למשחק בסוריה. בעקבות הווטו הרוסי השלישי, הודיעה השגרירה האמריקנית באו"ם, סוזן רייס, שארה"ב וידידותיה יפעלו מחוץ למוסדות הארגון הבינלאומי. ארה"ב עדיין לא מספקת נשק לאופוזיציה הסורית, אבל סוכני ה-CIA וסוכנויות ריגול אחרות כבר פועלים במדינה הערבית במאמץ להגיע להכרעה מהירה ולהשגת הסכמה בין גורמי האופוזיציה על דרך לכינון ממשלה זמנית לאחר עידן אסד.

המטרה - למנוע את הפיכת סוריה למדינה ללא שלטון מרכזי, בדומה לסומליה, שתשמש בסיס לארגוני טרור איסלאמיים.

 

בימים האחרונים גולשת סוריה במהירות למלחמת אזרחים ויש שיאמרו שהיא כבר נמצאת במלחמת אזרחים. בשבועיים האחרונים מתנהלים קרבות עזים בחלב בין המורדים לבין נאמניו של אסד - עד כה ללא הכרעה של אחד הצדדים. המורדים מרגישים רוח גבית, בין היתר בזכות הסיוע החיצוני, אסד ובני העדה העלווית נלחמים עד הסוף, ולקופי אנאן לא נותר אלא להודיע על סיום שליחותו ולהחזיר את המנדט למזכ"ל האו"ם באן קי מון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נכשל במשימתו. אנאן
צילום: רויטרס
הסכים לתוכנית 6 הנקודות, אך לא קיים אותה. אסד
צילום: AFP,HO, SANA
ארה"ב תפעל מחוץ למוסדות האו"ם. רייס
צילום: AP
מומלצים